Gå til innhold

Ser dere på bakslengen?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Bakslengen sjekker jeg nesten aldri. Det skjer nok innimellom, men bare når jeg kaster. Når jeg sitter og venter på vak, sjekker jeg den aldri...

Høres ut som som en virkelighet som gjelder mange.

Det skjer innimellom,altså når vi kaster,(Og særlig hvis vi skal kaste langt.)

Akkurat som deg,når jeg sitter og venter på vak,så sitter jeg bare og venter...

:)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som som en virkelighet som gjelder mange.

Det skjer innimellom,altså når vi kaster,(Og særlig hvis vi skal kaste langt.)

Akkurat som deg,når jeg sitter og venter på vak,så sitter jeg bare og venter...

:)

Når jeg av og til sjekker bakslengen, er jeg nøye på å ikke senke eller vri skuldra, for å få rett linje i framslengen. Da er det greit å være litt ugle..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kun bakover hvis det er veldig trangt. Alt mitt fokus er foran meg og det er viktig å ha full oversikt over hvor fisken vaker for å holde styr på "banen" slik at kastes legges riktig.
Dette gjelder spesielt under tørrfluefiske da et kast på feil sted lett fører til at fisken støkkes.
Under trening på plenen ser jeg oftere bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presentasjonskasting med tørrflue og nymfer i ferskvann er ganske så forskjellig fra denging med streamer i sjøen. Jeg for min del titter iallfall mye oftere bakover når jeg fisker i sjøen, mye pga lengere kast, men også for å korrigere framslengen da vind og vær ofte er litt styggere med snørebuktene enn i innlandet. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går utvilsomt ut over presisjonen i fremkastet når man følger bakslengen med øynene, desverre.

Selv fisket jeg stort sett trange plasser mine første år som fluefisker, og fulgte alltid med på hvor mye jeg hadde å gå på til nærmeste tre i bakslengen.

"Straffen" for dette er at jeg har blitt mer eller mindre avhengig av å følge med på bakslengen uansett hvor jeg fisker, selv om jeg har jobbet endel med å avvenne meg med det.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er å kaste fremkastet inn blant trærne i skogen,og la bakkastet stå for presentasjonen.

Med litt trening så tviler jeg ikke på at man kan oppnå tilfredstillende presisjon. :)

Og når det da er oppnådd så spiller det egentlig så stor rolle lengre.

Da er man rustet til å gjøre som man vil,og kan se begge veier så mye man vil uten å 

at det skal gå ut over presentasjonen. :D

Vi kan kaste sideveis også,men må da ha litt større fart på snøret.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er å kaste fremkastet inn blant trærne i skogen,og la bakkastet stå for presentasjonen.

Med litt trening så tviler jeg ikke på at man kan oppnå tilfredstillende presisjon. :)

Og når det da er oppnådd så spiller det egentlig så stor rolle lengre.

Da er man rustet til å gjøre som man vil,og kan se begge veier så mye man vil uten å 

at det skal gå ut over presentasjonen. :D

..

Dette gjør jeg forholdsvis ofte under praktisk fiske.

Veldig kjekt i de tilfeller det er en liten glippe man kan tre 'bakslengen' inn i, eller det er trangt bak, så man får litt bedre vinkel på kastet skrått utover vannet

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er å kaste fremkastet inn blant trærne i skogen,og la bakkastet stå for presentasjonen.

Med litt trening så tviler jeg ikke på at man kan oppnå tilfredstillende presisjon. :)

Og når det da er oppnådd så spiller det egentlig så stor rolle lengre.

Da er man rustet til å gjøre som man vil,og kan se begge veier så mye man vil uten å 

at det skal gå ut over presentasjonen. :D

Vi kan kaste sideveis også,men må da ha litt større fart på snøret.........

Jeg har alltid brukt mye backhand kast når jeg fisker, gjerne i de settinger du snakker om, men også under sidevind for å slippe å få flua i trynet.

Får bra nok presisjon og bruker det som sagt der dette er fordelaktig, men ikke alltid det er det. Kommer helt an på situasjon.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Et lite tips jeg fikk for ikke lenge siden som jeg benytter meg av og til og fordi jeg tenderer å ikke være pendelrett med kastearmen, særlig når jeg ikke ser bakover og om det er en del vind, det er å bytte plass på føttene. Jeg kaster med høyre arm, og har således oftest venstre fot frem og høyre bak, tipset er å bytte og sette høyre fram, det strammer naturlig opp både pendelen og hvor langt bak du trekker kastearmen, noe som etterhvert gjør at man ikke har det samme behovet for å se bakover. Det er hvert fall et tips som har fungert bra for meg og som jeg ofte bruker om jeg merker at kastingen begynner å bli ræva og som jeg tvinger meg til å bruke for å nøte det inn i kastebevegelsen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips jeg fikk for ikke lenge siden som jeg benytter meg av og til og fordi jeg tenderer å ikke være pendelrett med kastearmen, særlig når jeg ikke ser bakover og om det er en del vind, det er å bytte plass på føttene. Jeg kaster med høyre arm, og har således oftest venstre fot frem og høyre bak, tipset er å bytte og sette høyre fram, det strammer naturlig opp både pendelen og hvor langt bak du trekker kastearmen, noe som etterhvert gjør at man ikke har det samme behovet for å se bakover. Det er hvert fall et tips som har fungert bra for meg og som jeg ofte bruker om jeg merker at kastingen begynner å bli ræva og som jeg tvinger meg til å bruke for å nøte det inn i kastebevegelsen.

Akkurat det der sa Steve Rajeff en gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje feil plass å spørre, men gadd ikke lage ny tråd. Det jeg lurer på er:

La oss si at jeg kaster med ett snøre, 10 meters klump. Kun klumpen utafor ytterste stangring. Jeg dobbeltrekker som pokker, og klarer å skyte ut 15 meter line. Hvordan har det seg at lina strekker seg helt ut, mens snøret ruller seg ut, og flua havner laaangt der ute, lengst fra meg. Er det farta på over/under-snøret som gjør dette? Skulle gjerne sett en video av hvordan snøret oppfører seg. For jeg får det ike til å stemme at man kan skyte 15++ meter line, og at det du skyter bevger seg kjappere enn de 10 meterne du allerede har i lufta slik at snøret ruller så pent over...

Knotete forklart, men håper noen forstår haha;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen der ute som aldri noensinne sjekker bakslengen?

Og har du da kontroll?

Når jeg fisker i stille vann på fisk som beveger seg ser jeg aldri bakover. Da må jeg hele tiden følge med på vannet. Men ser jo bukta fremover og den gir nok info om bakkastet. Bakslengen er jo veldig lite interessant når man fisker

Og ja, har kontroll nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fisker i stille vann på fisk som beveger seg ser jeg aldri bakover. Da må jeg hele tiden følge med på vannet. Men ser jo bukta fremover og den gir nok info om bakkastet. Bakslengen er jo veldig lite interessant når man fisker

Og ja, har kontroll nok

Er det også slik hvis du må kaste langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del føler jeg at jeg har mer total kontroll hvis jeg kan kontrollere bakslengengen også,og

ikke overse betydningen av hvor viktig den egentlig er.

Men vi er jo all forskjellige,og jeg for min del sjekker bakslengene når jeg er usikker på hva som egentlig

skjer bak meg.

Det er ikke så viktig å sjekke hvis jeg har 5m bak meg,men det er absolutt viktig å sjekke hvis jeg har 20m bak meg.

Men som sagt,vi er alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superfiskern

Ser kun bakover et øyeblikk dersom jeg er litt usikker på hva som er bak meg.

Ellers ikke. Veldig vanskelig, eller umulig å ikke svinge på stanga om man 

ser på bakslengen for hver gang. Dessuten ville jeg fått nakkebetendelse

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel....,skal man fiske og det vaker litt blir det iallefall feil for meg å snu seg.

Skal man kun kaste pent er det ok :-)

Vel,nå kan man jo gjøre begge deler også da.

Både kaste pent,eller sagt på en annen måte,kaste fornuftig.

Kan jo være at man da også fisker mer fornuftig,eller hva synes du....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...