Gå til innhold

Ser dere på bakslengen?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Vel,nå kan man jo gjøre begge deler også da.

Både kaste pent,eller sagt på en annen måte,kaste fornuftig.

Kan jo være at man da også fisker mer fornuftig,eller hva synes du....

Ja,du sier kaste fornuftig og da er jeg enig. Det er ofte slik at ett kast for mye skremmer fisken og hvis du i tillegg snur deg når fisken vaker er det fort kjørt.

Jeg har gjort dette mange ganger ;)

Endret av knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love dere at jeg har sett mye på bakslengen min de foregående dagene ved den stormblåste kysten... Man blir stadig buttfucked hvis ikke - helt garantert. En bukt kan ikke alltid ligge perfekt over hodet. Det vil heller ikke være særlig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Begynte med konkurransekasting i 2004, og etter noen år ble dette med å se på bakslengen en del av kastestilen min.
Når jeg oppdaget at jeg så etter bakslengen om natta, selv om jeg ikke så en døyt, fant jeg ut at det var på tide å legge om treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superfiskern

Nakkeskader og wiplash er naturlige skader. Tennisfolket har skjønt det. De ser sjeldent

eller aldri på rekkerten på bakslengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superfiskern

Er det også slik hvis du må kaste langt?

 

Javisst er det det. Du vil få en urimelig urolig kropp og et fullstendig ukontrollert

kast med en sånn kroppsføring, og særdeles på lange kast. Det vil bare vingle

og gjøre deg svimmel. Også ramler du i vannet av svimmelhet, logisk.

 

Man sjekker kort hva som er bak og er det kratt tar man en rask titt for å se at

fortommen er langt nok unna krattet. Vinglehode skaper vinglekast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superfiskern

Feel the force

 

Jeg mener at dette poenget skiller nybegynnere fra veteraner. En dreven fluelinekaster "føler" bak-kastet.

En feil i Bak-kastet retter du opp når du ser foroverkastet ditt. For en fersking vil jeg fraråde på det sterkeste

å legge til seg Uvanen med å se på bakslengen hver gang. Du vil miste feelingen. Det å stole på

øynene på bak-kastet er feil etter min mening. Bakslengen skal du "føle". Man tar et titt bakover innimellom

bare for å sjekke forholdene, ikke mer enn det. Dette burde også gjelde for "casting-sporten".

De beste kasterne vil aldri wiplashe bak-kastet. De føler det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Sorry Mister.

Sånn er det bare ikke.

Jeg kan filme deg med SM kamera og se om du kan føle bakslengen din.

Hvis du virkelig mener det så la oss filme at du gjør akkurat det.

 

Du føler ikke bakslengen, men du føler når bakslengen begynner å spenne opp stanga. Hvis du sliter med med å føle dette, finnes det enkle knep du kan benytte for å forsterke "denne følelsen", men dette kjenner du helt sikkert til.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føler ikke bakslengen, men du føler når bakslengen begynner å spenne opp stanga. Hvis du sliter med med å føle dette, finnes det enkle knep du kan benytte for å forsterke "denne følelsen", men dette kjenner du helt sikkert til.  :)

Det der Johnny sliter jeg med å forstå.

Hvis du mener at lina i det den ruller ut bakover spenner opp stanga så trenger jeg en forklaring på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Det der Johnny sliter jeg med å forstå.

Hvis du mener at lina i det den ruller ut bakover spenner opp stanga så trenger jeg en forklaring på det.

 

Lina har hastighet bakover, og når lina strekker seg ut spennes stanga opp, du føler at vekta av fluelina drar stangtuppen bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del Johnny har aldri trodd på,eller skjønt der med Tug eller PreLoad greia.

Om det skulle være en effekt å dra nytte av så måtte 170 stilen ha minimal nytte av den.

Og det er jo en stil som mange lengdekastere favoriserer.

Jeg for min del har aldri opplevd det,men det er ikke dermed sagt at det nødvendigvis er det riktige,men

har du opplevd at stanga bøyer seg ytterligere når du holder den rolig etter å satt stoppen.

Det hadde jo vært helt konge å filme at dette skjer.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superfiskern

Lina har hastighet bakover, og når lina strekker seg ut spennes stanga opp, du føler at vekta av fluelina drar stangtuppen bakover.

As simple as that :-) Tom, det blir som en JEDI veit du. Bakslengen trenger du ikke å se på, 

bare litt på hindringene bak. Dersom jeg veit at jeg ikke har hindringer bak, så kaster jeg

helt uten å se meg bak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superfiskern

Jeg vil at linekasting skal bli en OL-gren, men det blir vel adri noe av :D

 

Jeg har også hørt om "de fire prinsipper" om fluelinekasting. Etter denne tråden

vil jeg innføre et femte prinsipp: The force in the back-cast  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Jeg for min del Johnny har aldri trodd på,eller skjønt der med Tug eller PreLoad greia.

Om det skulle være en effekt å dra nytte av så måtte 170 stilen ha minimal nytte av den.

Og det er jo en stil som mange lengdekastere favoriserer.

 

Handler ikke om å få mer effekt, men om å vite når framslengen skal begynne (timing).

Når jeg holder 25 meter i lufta, så må jeg snu meg, tilbakemeldinga blir rett og slett for dårlig, men det finnes noen lengdekastere som ikke ser på bakslengen.

 

Jeg for min del har aldri opplevd det,men det er ikke dermed sagt at det nødvendigvis er det riktige,men

har du opplevd at stanga bøyer seg ytterligere når du holder den rolig etter å satt stoppen.

Det hadde jo vært helt konge å filme at dette skjer.

 

Holder ikke stanga 100 % rolig etter å ha satt stoppen, stanga flyttes framover, svært sakte og uten å endre vinkelen på stanga.

Denne lille bevegelsen framover fører til at jeg får en kraftig tilbakemelding fra stanga og timinga blir perfekt hver gang.

Bare prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger en forklaring på det , Tom . Ja da kan du begynne med strikking :-)

Eller hva med kasting med strikkegarn, da skal det i hvert fall godt gjøres å føle noe i bakkastet.

Tror det kan være greit å holde et øye bakover da, om det skal bli noe greie på det.

Er det forøvrig vanlig kasting, eller lengdekasting som egentlig er tema?

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...