Gå til innhold

Perfekte allround 9' #5?


Anbefalte innlegg

Hej medfluefiskere,

 

Jeg er på udkig efter en do-it-all 9' #5. Lige nu har jeg en CTS MX 8' #4 til mindre vandløb og en Z-Axis 9' #4 til større hvor længere kast er påkrævet. Al den mørke og kulde, hvor man ikke kan fiske tørflue på vores side af jorden, giver jo én skøre idéer til grej og sammensætning af grej :-) Jeg har fået den skøre idé, at jeg vil bytte mine #4 stænger ud, og så have én stang der kan det hele. Danmark, Norge, Sverige, Slovenien - you name it. Til det formål tænker jeg, at en 9' #5 ville være perfekt. Ikke en hurtigt knallert som TCX eller METHOD, men noget som kan bære og kaster godt med en AFFTA #5 line og som også kan kaster en #4 hvis det skulle være påkrævet. Jeg har prøvet Radian 586 og 590 (kan slet ikke forene mig med håndtaget, så det er no go), Helios TF 905 og Helios 2 865 MF, S4 905, XP 590, SLT 590, TCX 590, TCR 590, Winston BIIX 905, Greys Streamflex 905, Loop Evotec 905 (F), Swift Epic 590, CTS Vintage 586 og TFO BVK 590. Umiddelbart er der ingen af dem som jeg synes kaster som jeg har det i tankerne.

 

Er der nogen kan anbefale noget andet at prøve? Jeg er ligeglad med mærker, så længe stængerne kaster som de skal. Prisen er heller ikke så vigtig. Umiddelbart tror jeg, at jeg bedst kan lide mediumfast-fast stænger, men de må ikke bære for stive så følelsen forsvinder på kortere kast. Måske en umulig opgave? :-) Hvad siger I?

 

På forhånd tak  cccheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første finner du ikke en stang som er perfekt til alt. Mange tråder om dette etterhvert :rolleyes:

Jeg ville umiddelbart foreslått Radian 905 eller 855,som du har prøvet. Er det kun håndtaket du ikke liker,er det jo bare å modifisere eller evt bytte <<l

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man ikke får en som er perfekt til alt, men jeg tror jeg skulle klart meg gjennom det meste med en winston b3x og et knippe forskjellige snører.

Men den skulle vært selvbygget!

Snørene du velger vil også kunne påvirke stanga mye.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med mat, vin, damer, musikk osv vil noen som kjenner dine preferanser kunne komme med kvalifisert gjetting, eller tips om du vil. Uten å kjenne vedkommendes preferanser blir det jo bare vill gjetting.

Siden Thomas kom med sine preferanser i første innlegg, bør det i hodet mitt gå an å komme med mer eller mindre gode forslag. At jeg selv ikke har et slikt tips og kun tar denne diskusjonen videre off topic beklager på det sterkeste. Dette er likevel et forsøk på å kvele utviklingen i tråden. Vi vet alle hvor det kommer til å ende. I en debatt om hvorvidt det kan gis råd innenfor denne hobbyen. Mannen spurte etter det og da kan vi vel la han få lov å motta et velment tips eller trix =)

Endret av Emil Jamtfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ikke sant.

Hva er det som gjør at noen mener de er i stand til å plukke stenger til deg og meg?

 

Jeg veit slikt. Favoritt femmerstanga di feks, kun som et eksempel på hvor treffsikker jeg er altså, er Sage One i #8 med T5 på en sterk andreplass. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok , for ta eventuelle ubehageligheter på min kappe. Jeg mente ikke noe negativt.

Uansett, det er ikke vanskelig å finne en femmer som passer til alle. Det vet man av erfaring. Hvis den da overhodet ikke skulle passe bør man kanskje se litt på seg seg selv og sin egen teknikk før man ser på utstyret. Å snakker jeg om utstyr som ikke er ute i periferien.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...