Gå til innhold

Regnbue i Glomma


Sveinung

Anbefalte innlegg

 

Antagelig. Det er ihvertfall veldig lite sannsynlig at det er snakk om vill fisk.

Det verserer mange vandrehistorier om reproduserende, vill regnbueørret, men det er faktisk svært sjelden her på berget, uten at noen kan si helt sikkert hvorfor det er sånn.

Det finns en bekk i Østfold som har reproduserende regnueørret, men 99,99% av historiene viser seg enten å være rømlinger fra oppdrett/smoltannlegg eller utsatt fisk, både i Norge og resten av Europa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en rømning i nærheten av Rena.

Det var der, mange hundre regnbueørreter fikk friheten etter at en liten sideelv flommet over i en "lukket" fiskedammen.

En kompis som hadde en liten dam nedstrøms fikk mye gratis fisk dette året...

Om de klarer eller klarte å reprodusere vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en rømning i nærheten av Rena.

Det var der, mange hundre regnbueørreter fikk friheten etter at en liten sideelv flommet over i en "lukket" fiskedammen.

En kompis som hadde en liten dam nedstrøms fikk mye gratis fisk dette året...

Om de klarer eller klarte å reprodusere vet jeg ikke.

 

Dette er vel kroneksempelet på hvorfor det er strenge restriksjoner på hva man får lov til å holde av fisk i dammer i dette landet.

Så vidt meg bekjent så er det kun koi og gullfisk som er lov å ha gående i hagedammer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre dere som er mer kjente enn meg når det gjelder regnbueørret? Sist i dag leste jeg et innlegg om mange regnbueørret som er på vei opp Etneelva for å gyte nå om våren. Jeg skjønner at det ikke er ønsket blant annet pga. at de er invasive, kan spre sykdommer og kan grave opp lakserogn fra siste høst.

 

Men mitt spørsmål er: Hvordan er det for eksempel i USA hvor de ofte har både regnbue og brun ørret i samme vassdrag? Jeg regner med at begge gyter der, eller? Er det også sånt at brunørret gyter om høsten og regnbueørret om våren? Skaper det noe problemer der? Jeg prøver absolutt ikke å forsvare regnbueørret i Norge, prøver bare å forstå problematikken bedre. Takk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding%5C454.pdf

 

I denne studien er det mye interessant lesing,og med mange gode grunner til å holde regnbuen vekk fra elver og vann.

 

Hayes (1987) fant at ørret i en elv på New Zealand fikk sin gytesuksess redusert med 94 % på grunn av at den senere gytende regnbueørreten grov i deres gyteplasser. Slik kon- kurranse om gyteplasser kan medvirke til at regnbueørreten får en konkurransefordel. 

Endret av Sveinung Torgrimsen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den typen som tror at dersom det er dokumentert reproduksjon i 9 kommuner, så er det garantert flere udokumenterte tilfeller. Folk finner på mye rart og sprer fisk over en lav sko. I tillegg er det som Håvard sier rømminger fra klekkeri og dammer. Når det en gang i blant går galt og disse fiskene etablerer seg ser jeg ingen grunn til å tro at det ikke har skjedd ved flere anledninger siden 1996. Det er vel også bevist gjennom senere studier.

Men som mr. Stubø sier så er det nok oftere vandrehistorier og fisk som er rømt/satt ut og ikke reproduserende bestander. Uansett, det har skjedd før og det kan skje i igjen. Bastantheten bør iallefall legges vekk i en skuff. Ref. facebookdiskusjoner...

EDIT: Faunakrim å bedrive C&R på regnbue?

Endret av Emil Jamtfall
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir tatt for faunakriminalitet av å bedrive C&R på regnbueørret er jeg usikker på. Men den er satt som svært høy risiko over fremmede arter i 2012. Så om du har et snev av interresse for norsk natur og norsk fauna så bør du bedrive Catch and Kill på regnbueørret.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...