Gå til innhold

Sjøørretfiske rundt Sortland/Stokmarknes?


Jonas Eilertsen

Anbefalte innlegg

Må dessverre forlate Skjerstadfjorden midt i beste sendetid når det kommer til sjøørret i sjøen, April, Mai og begynnelsen av Juni til fordel for en avsluttende praksisperiode på Stokmarknes, og i den anledning lurte jeg på om noen kunne slenge ett tips eller to til SØ-plasser rundt Stokmarknes og Sortland min vei?  eeengel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Stokmarknes, men kjenner ikke til mange plasser egentlig. Da jeg bodde der for 25 år siden, og ikke fisket med flue, så reiste vi bare noen få steder og fisket etter sjøørret. Ene plassen het Vik (Hadsel). Det er jo helt sikkert sø over alt, men det var liksom en "godplass". Sjøørreten gikk opp elva der på høsten (fisket ikke den da) og ofte opp til første vannet og kanskje tilogmed andre vannet. Ellers var det sø på Grytting også (Hadsel) (morsom smålaks/sø-elv der, men sikkert ikke for flue). Fra Sortland og mot Andenes er det helt sikkert fine sø-plasser og, har fisket laks i minst en elv der.

Gå innom den lokale sportssjappa og spør, null problem å hale ut hotspots fra de pratesjuke folka der oppe :)

 

Er jo en del oppdrettsanlegg rundt om der nå, så det kan hende mye er ødelagt.

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yttersida av Vesterålen er tildels veldig bra. Masse åpenbare spots, svært få fiskere. Fin kombo!

 

Herlig! Har brukt så mye tid på norgeibilder.no at jeg føler at jeg har et intimt forhold til hver eneste tangklase rundt om i vesterålen.. 

 

Men du har ikke tilfeldigvis en formening om når man kan forvente å finne isfrie vann hvor tørrflua kan få slippe seg løs i fri dressur? Har koket sammen en teori om at isgangen er tidligere der enn i Salten-området...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Har brukt så mye tid på norgeibilder.no at jeg føler at jeg har et intimt forhold til hver eneste tangklase rundt om i vesterålen.. 

 

Men du har ikke tilfeldigvis en formening om når man kan forvente å finne isfrie vann hvor tørrflua kan få slippe seg løs i fri dressur? Har koket sammen en teori om at isgangen er tidligere der enn i Salten-området...

Teorien din stemmer meget godt når det gjelder yttersida. Veldig lite snø og is i de traktene som vender vest og sørvest, rett mot golfstrømmen. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...