Gå til innhold

Hvilken tippet skal folk bruke i år?!


dryhunter

Anbefalte innlegg

Tenker jeg får bruke opp noen av de 20-30 spolene jeg har liggende her helt ifra slutten på 90-tallet og frem til i fjor, både nylon og fc av div merker...

Mye av det er sikkert råttent, men jeg sikter meg inn på fisk fra 2-5 hekto denne sesongen, og det bør holde :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress Øyvind Skaugstad. Testet den gjennom sesongen i fjor, og har ingenting å utsette. Både vanlig nylon og FC fra Soldarini annser jeg som bra.

Men det er klart, at i år skal det testes på vesentlig sprekere fisk enn det vi er vant med i "stressrenna! Så kanskje man får seg en overraskelse ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skikkelig nerdete og fint, og en ting som er morsomt å merke seg, synes jeg da, er at vanlig ett-lags fluorcarbon i praksis kan virke litt sprø i knutene noen ganger, mens to-lags fluorcarbon virker til å ha veldig mye bedre knutestyrke. Det ble jo også bekreftet i den omfattende testen. 

 

I testen står det at bare Seguar og TroutHunter har den to-lags fluorcarbonen, altså med en mykere ytre kjerne. Det virker til å gi bedre knutestyrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok som tidligere å legge min lit til Egor +. Jeg er kjapp til å prøve nye ting når noe av en eller annen grunn skuffer. Denne har aldri  skuffet når jeg tenker meg om foreløpig :)
Er heller ikke så fryktelig opptatt av fortom, bare jeg ikke mister drømmefisken, og den holder den oppgitte mm innenfor rimelighetens grenser, har den stivheten jeg liker osv osv (jeg flyr ikke rundt med micrometer he he) 
Den har vist sin styrke både på på tørt, streamer, sjø, og noen få ganger jeg har vært over dammen i alle tykkelser. 
Prisen er nok noe stiv, men å sitte å gruble gruble og gruble over tapt fisk i uker er noe jeg jeg ikke tar lett på he he he ;)
Jeg spisser den på Powerstrike,  og Hends Camou fra Eikre.
 Good shit :) 

Ps : Edit

Jeg skjøter aldri Fluo til mono i like x'er (mm) . 
Har jeg ferdig tapert forton , spisser jeg alltid ut med 1 x mindre fluorcarbon. 
Eksempel 4x powerstrike og 5x Egor+ osv osv 
Hvorfor ? fordi Fluor "kveler" en mykere mono i feks skjøteknute Kirurg eller andre knuter i samme x. 
Sjeldent opplevd uhell med denne tankegang :)

Ps: Edit igjen ha ha ha :) 

Dette er jo bare personlige erfaringer :) 
Noen av mine beste venner har helt andre erfaringer. Ingen kan diktere/fortelle andre hva noen liker, eller hva som er best :)
Problemet litt idag er at man ønsker det beste kjappest mulig. 
Det kan verken jeg eller andre svare på. Dette må prøves, og feiles litt på egenhånd for å komme frem til noe en trives best med selv. 
Sikkert et lame svar , men sånn er det faktisk :) :) :) 

Endret av Robban
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok som tidligere å legge min lit til Egor +. Jeg er kjapp til å prøve nye ting når noe av en eller annen grunn skuffer. Denne har aldri  skuffet når jeg tenker meg om foreløpig :)

Er heller ikke så fryktelig opptatt av fortom, bare jeg ikke mister drømmefisken, og den holder den oppgitte mm innenfor rimelighetens grenser, har den stivheten jeg liker osv osv (jeg flyr ikke rundt med micrometer he he) 

Den har vist sin styrke både på på tørt, streamer, sjø, og noen få ganger jeg har vært over dammen i alle tykkelser. 

Prisen er nok noe stiv, men å sitte å gruble gruble og gruble over tapt fisk i uker er noe jeg jeg ikke tar lett på he he he ;)

Jeg spisser den på Powerstrike,  og Hends Camou fra Eikre.

 Good shit :) 

 

 

Godt tenkt, Robert  <<l

Og om noe fortomsspiss koster noen øre mer eller mindre enn noe annet per meter, så tilsier gangsynet vårt at fortomsspoler ikke er den store omkostningen i fluefisket  :D

Jeg har forresten aldri prøvd Egor, men ser jo at flere er mer enn fornøyd med det. Og når du går god for det også, så er jo det et kvalitetstegn i mi bok  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det koster 200kr for en spole med 50m sene, så bør det jaggu være noe helt ekstraordinært, også . . .

Det er ekstraordinært dyrt...

Jeg bruker stroft,(kjøper stor spole, på 300m eller noe) og kan ikke se at jeg har noe behov for å bytte merke. Den funker.

Men det gjør mono fra Biltema også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstraordinært dyrt...

Jeg bruker stroft,(kjøper stor spole, på 300m eller noe) og kan ikke se at jeg har noe behov for å bytte merke. Den funker.

Men det gjør mono fra Biltema også...

Stroft er prima vare, og jeg bruker stort sett det selv. Kan ikke huske å ha hatt noen negative opplevelser som kan knyttes til dårlig kvalitet der.

Det har jeg forøvrig opplevd fint lite av uansett merke, og jeg har vært innom mye rart i årenes løp.

Men iblant foretrekker jeg fc også, og der har jeg vært borti noe tvilsomme greier.. . Det går på sprøhet, og knutesvakhet.

Man kan fukte og stramme knuten så forsiktig man vil, men iblant kommer man over noe som ikke er brukandes åkke som.

Av rimeligere fc jeg har gode erfaringer med, er Berkley :-)

Man scorer ikke rivercred-poeng av å dra opp en spole med den logoen, så jeg dekker alltid over den med en Rio etikett ;-)

Usikker på om Berkley leverer diametere ned mot 0.10 i fc, da dette ikke er tippet-spoler, men den fåes ihvertfall i 0.14, som jeg benytter endel til mitt fiske.

Endret av Lars Ninive
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berkley'n er fin Lars :) Den er rimelig, og den blir ofte kjøpt til predatorfiske i butikken. Jeg har selv brukt den på gjørs og abbor til dropshotfiske. Den brukes da for å tekkes de litt skye fisker som abbor og gjørs, men som kan tåle en gjedde i ny og ne :) 
Aldri brukt på flue for min del , så null erfaring der :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men iblant foretrekker jeg fc også, og der har jeg vært borti noe tvilsomme greier.. . Det går på sprøhet, og knutesvakhet.

Man kan fukte og stramme knuten så forsiktig man vil, men iblant kommer man over noe som ikke er brukandes åkke som.

 

 

Enig, Lars. Og det har ikke så mye å si med "varmegangen" når man strammer knuter og gjøre heller. Noen er rett og slett sprø i knutene okke som på grunn av materialet selv. Prøv TroutHunter. Skal vedde på du merker forskjell. 

 

EDIT: 

Nå tror sikkert du at jeg er sponset av TroutHunter OGSÅ i og med at jeg snakker bra om det, Lars, men jeg er ikke det. Det GÅR an å skryte av ting som man bare liker.  :D

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt så har jeg ikke så sterke meninger rundt tippet-materiale, da jeg har brukt veldig mye forskjellig -både dyrt og billig-, og bare unntaksvis har kommet over noe som ikke holder mål. En naturlig konsekvens av dårlige opplevelser med nylon/fc er jo gjerne at man ikke gir det en ny sjanse, siden det er så mange andre aktører på markedet. Jeg kjøper ihvertfall ikke en ny spole av et materiale jeg er misfornøyd med.

Snakker vi ferdige fortommer så er jeg langt mer kresen, for der har jeg flere dårlige erfaringer.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Lars. Og det har ikke så mye å si med "varmegangen" når man strammer knuter og gjøre heller. Noen er rett og slett sprø i knutene okke som på grunn av materialet selv. Prøv TroutHunter. Skal vedde på du merker forskjell. 

 

EDIT: 

Nå tror sikkert du at jeg er sponset av TroutHunter OGSÅ i og med at jeg snakker bra om det, Lars, men jeg er ikke det. Det GÅR an å skryte av ting som man bare liker.  :D

Har ikke ofret en tanke på om du er sponset med Trouthunter André, og for min del er det totalt likegyldig ;-)

Skryter rett som det er av ting jeg bare liker jeg, så jeg vet godt at det lar seg gjøre.

Når det gjelder Trouthunter fc, så tror jeg helt sikkert det er bra saker . . . Noe annet ville vært utrolig skuffende, til den prisen.

Ser ikke bort ifra at jeg kjøper en spole, når jeg en gang får behov for nytt spissmateriale.

Sist sesong gikk det mye i Soldarini, både nylon og fc, og har så langt bare positive erfaringer med det.

Igjen, det forventer jeg også skal holde mål, da det ligger i samme prissjikt som Trouthunter, Egor+, mfl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ofret en tanke på om du er sponset med Trouthunter André, og for min del er det totalt likegyldig ;-)

Skryter rett som det er av ting jeg bare liker jeg, så jeg vet godt at det lar seg gjøre.

Når det gjelder Trouthunter fc, så tror jeg helt sikkert det er bra saker . . . Noe annet ville vært utrolig skuffende, til den prisen.

Ser ikke bort ifra at jeg kjøper en spole, når jeg en gang får behov for nytt spissmateriale.

Sist sesong gikk det mye i Soldarini, både nylon og fc, og har så langt bare positive erfaringer med det.

Igjen, det forventer jeg også skal holde mål, da det ligger i samme prissjikt som Trouthunter, Egor+, mfl.

 

Pris?  :)  Nå tror jeg du har tatt for mye påskebrus. 

Det er jo nettopp en av greiene at Trouthunter fc ikke koster mye, OG er veldig bra. Jeg har jo ikke alt for mye penger selv, og da er jo nettopp det å finne noe som er veldig bra, som koster lite en bra ting. TroutHunter-spolene er 50 meter, i stedet for 25 der om kring. Så det er jo svært billig meter for meter. 

 

 

 

 

 

 

 

...

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok som tidligere å legge min lit til Egor +. Jeg er kjapp til å prøve nye ting når noe av en eller annen grunn skuffer. Denne har aldri  skuffet når jeg tenker meg om foreløpig :)

Er heller ikke så fryktelig opptatt av fortom, bare jeg ikke mister drømmefisken, og den holder den oppgitte mm innenfor rimelighetens grenser, har den stivheten jeg liker osv osv (jeg flyr ikke rundt med micrometer he he) 

Den har vist sin styrke både på på tørt, streamer, sjø, og noen få ganger jeg har vært over dammen i alle tykkelser. 

Prisen er nok noe stiv, men å sitte å gruble gruble og gruble over tapt fisk i uker er noe jeg jeg ikke tar lett på he he he ;)

Jeg spisser den på Powerstrike,  og Hends Camou fra Eikre.

 Good shit :) 

Ps : Edit

Jeg skjøter aldri Fluo til mono i like x'er (mm) . 

Har jeg ferdig tapert forton , spisser jeg alltid ut med 1 x mindre fluorcarbon. 

Eksempel 4x powerstrike og 5x Egor+ osv osv 

Hvorfor ? fordi Fluor "kveler" en mykere mono i feks skjøteknute Kirurg eller andre knuter i samme x. 

Sjeldent opplevd uhell med denne tankegang :)

Ps: Edit igjen ha ha ha :) 

Dette er jo bare personlige erfaringer :) 

Noen av mine beste venner har helt andre erfaringer. Ingen kan diktere/fortelle andre hva noen liker, eller hva som er best :)

Problemet litt idag er at man ønsker det beste kjappest mulig. 

Det kan verken jeg eller andre svare på. Dette må prøves, og feiles litt på egenhånd for å komme frem til noe en trives best med selv. 

Sikkert et lame svar , men sånn er det faktisk :) :) :)

Hvilken var det du viste som skled i knuten robban? Når vi var på residensen til herr Helgesen.

Det så ikke helt bra ut. Jeg husker ikke navnet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar vi på pm Ruffen :) Det er respekt for at det jeg hadde kunne vært en glipp, eller noe sånn :) 
Igjen tilbake til det med personlig erfaringer, og ikke minst hvordan, og hvem knuter man bruker. 20 ulike svar med bare de to ulike variabler  (knute) :)
Og igjen mange som skryter av dette, som igjen jeg skryter av det jeg bruker :)
Å si at noe ikke er bra for dekke mine egne meninger om at noe er bedre en annet, prøver jeg så godt jeg kan å ikke gjøre.
Litt av grunnen er at man rekker ikke prøve alt opp imot hverandre. Jeg fisker mye synes jeg, og mange bruksområder, men en dårlig erfaring gir meg ingen grunn til å si at dette er dritt fordi det ikke funket slikt jeg tenkte :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som likevel er interssant her , er at det anbefalles et fortomsmateriale som jeg fikk en prøve på fjorårets innsalg  (Høst ) :) Innsalg 2016.
Jeg kan ihvertfall stå inne for mine egne erfaringer med et produkt jeg har brukt over lang tid. I min bok så teller det litt, selv om andre har erfariger utenom det vanlige.
Mulig jeg har gått glipp av noe, eller så er noen langt foran andre. Uansett,  jeg har ikke prøvd en ny nyhet som er så jævli bedre enn annet enda :) Nyheter er bra, men de forandrer sjelden annet til gammelt over natta, eller slik var det ihvertfall før.
Mulig det bare er meg , men en del turer, og litt testing kreves før jeg faktisk sier/ annbefaller at dette er noe ihvertfall jeg liker. 
Har ikke prøvd nevnte enda,og sier ikke motsatt, bare litt skeptisk til at noen få har brukererfaring litt utenom det vanlige. 
Men igjen kan det bare være meg som ikke svelger alt. 
Reff tidligere svar, kanskje jeg er gammel tulling fordi jeg liker å ha ihvertfall et par års erfaring med et produkt før jeg sier at dette er noe jeg liker/og eller lovpriser det :)
Jeg bare undres egentlig fordi erfarenhetene bygges så jævli kort disse dager. 
 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress Øyvind Skaugstad. Testet den gjennom sesongen i fjor, og har ingenting å utsette. Både vanlig nylon og FC fra Soldarini annser jeg som bra.

Men det er klart, at i år skal det testes på vesentlig sprekere fisk enn det vi er vant med i "stressrenna! Så kanskje man får seg en overraskelse ;-)

Jeg synes dette er så snodig. Det er så mange som har snakket pent om dette materialet. Fisket kun med dette i fjor. Mono virker å være sterk og bra. Men FC synes jeg var katastrofe. Og når det er FC skal jo ikke materialet være rottent heller, samtidig har jeg bestilt fra to forskjellige leverandører.

Testet en dag ved å slå en blåknute på den og strammet forsiktig til. Var sjokkerende hvor lite som skulle til for å ryke den etterpå. Med mono i samme tykkelse klarte jeg nesten ikke å ryke den. Stroft i FC knuste begge to. Usikker på om blåknute var riktig måte å teste på, men det gir ihvertfall et bilde på hvor mye skade en fortom tåler ved knute. 

Skal gi bort det som er igjen av soldarini FC når jeg får kjøpt inn nytt med stroft. Så hvis noen i Trondheim vil ha seg en rull etterhvert kan de sende en PM.

Endret av Øyvind Skaugstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle man hørt på alle negative erfaringer så hadde det ikke blitt en eneste fortom igjen å bruke. Jeg har brukt det meste ettersom fortom har vært viktigere for meg enn de fleste. I konkurransefiske hvor tynne fortommer brukes er det alfa omega at det er så bra som mulig. Bra, ikke sterkest, men har alle kvaliteter man trenger. Styrke er selvsagt viktigste biten, men jevnhet i tykkelse, stivhet, hvordan det tåler tenner og steiner, osv er også viktig. Det som i alle fall er helt sikkert er at hvis jeg skulle sluttet med alle typene jeg har hatt en dårlig spole av så hadde jeg stått igjen med null fortom å bruke. Jeg har lært meg at alle merker og modeller har en og annen dårlig spole. Jada, alle merker som er nevnt her og alle andre jeg har prøvd. Derfor holder jeg meg til fortom som har alle kvalitetene og som jeg trenger og bytter inn eventuelle dårlige spoler. Og i stedet for å vippe opp mobilen og klage min nød i diverse fora over en eller to dårlige spoler så tester jeg dem faktisk på utsiden av døra og går inn igjen og bytter om det ikke holder mål. Har enda ikke møtt på problemer med å bytte. Og har alltid endt opp med noe som er bedre eller fått kjøpet opphevet.

Noen av dere vil kanskje tro jeg ikke kjøper fortom lenger. Jo, det gjør jeg. Jeg er alltid på utkikk etter enda bedre fortom. Og er det noe jeg aldri vil spare penger på så er det den viktigste delen ved hele utstyret mitt. Jeg har alltid dobbelt eller trippel (.10-.16) beholdning. Skulle noe ha sneket seg unna førstetesten så har jeg alltid mer. ;)

Endret av Erik Eikre
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...