Gå til innhold

Hvilken tippet skal folk bruke i år?!


dryhunter

Anbefalte innlegg

Denne sesongen blir det Rio powerflex plus fortom og Trouthunter fc-til mitt fiske i relativt klare skogsvann/fjellvann.

Når jeg derimot skal ta ruggene i små humusfarga tjern og putter går jeg for kombinasjonen Eikre camou coffee og Trouthunter fc.

Viktig forskjell dette.

Innbiller jeg meg ihvertfall.

Nye liner er også innkjøpt, tynne "banebrytende" saker fra Snowbee og Artic silver.

Intet skal være uprøvd så jeg legger den trofaste men kanskje litt for fargesterke GL Presentationen i skuffen denne sesongen.

Mye nytt for meg i år altså.

Om det hjelper?

Spør ørreten, den er dommer`n.

Svaret kommer i slutten av oktober en gang.

Og trua har jeg definitivt!

 

KjellG.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tipper jeg trådstarter er rimelig forvirra - om han trodde det skulle være noen tendens som ga en anbefaling  ppcrazyeyes

 

Masse dyktige fiskere som velger helt ulike løsninger. Det skyldes vel at det er mye bra på markedet.

Og folk drar til knuter litt ulikt. Det kan nok være noe av forklaringen på de ulike preferansene. 

 

Det eneste som er sikkert når det gjelder fluefiskeutstyr: Ikke kjøp årets nyheter. La andre prøve først. Det er en klok forhåndsregel i det lange løp.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sesongen blir det Rio powerflex plus fortom og Trouthunter fc-til mitt fiske i relativt klare skogsvann/fjellvann.

Når jeg derimot skal ta ruggene i små humusfarga tjern og putter går jeg for kombinasjonen Eikre camou coffee og Trouthunter fc.

Viktig forskjell dette.

Innbiller jeg meg ihvertfall.

Nye liner er også innkjøpt, tynne "banebrytende" saker fra Snowbee og Artic silver.

Intet skal være uprøvd så jeg legger den trofaste men kanskje litt for fargesterke GL Presentationen i skuffen denne sesongen.

Mye nytt for meg i år altså.

Om det hjelper?

Spør ørreten, den er dommer`n.

Svaret kommer i slutten av oktober en gang.

Og trua har jeg definitivt!

KjellG.

Gleder meg til skikkelig nerdeprat om prosjektet ditt i oktober [emoji851]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig med et åpent sinn på de fleste områder her i livet, også innen fluefisking.

Vi som har råd til det prøver og feiler, mens fattigfolka og besserwisserne kommer haltende etter, eventuelt ler seg skakk i hjæl over dette naive pengesløseriet.

Husker at mor mi ikke skjønte vitsen med farge tv da det kom...

Gleder meg til oppgjørets time i slutten av oktober!

 

KjellG.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell, vi er takknemlige for at enkelte tar jobben som forsøkskanin - vel vitende om at at det innebærer en viss risiko. 

 

Som takk for innsatsen skal vi støtte deg så godt vi kan når siste kamp i tippeligaen er spilt. Det er en av fordelen med å være medlem her. 

 

Fortommer som ryker og flueliner som floker seg: Jeg skal ikke si et ord - bare se en annen vei  iiinnocent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser Tippeligatabeller som jeg leser vann, stående på huet/henda...

Og til deg Pål(0-5 i Sandnes i går...) kan jeg bare si at i denne sesongen skal der verken rykes fortommer eller flokes noen flueliner.

ikke med mitt nye på papiret geniale oppsett.

 

Tar forøvrig årets første ikke skitur i Østmarka etter jobb i dag.

Ser for meg en orgie i nisevaking...

Og jada Pål, jeg kryper endelig til korset og pælmer frenetisk med øyenstikkelarveimitasjoner.

Noe har jeg da lært.

 

Femten fot Eikre Coffee og tre med TH fc.

Kan ikke gå galt.

Ikke så veldig ihvertfall.

 

KjellG.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det forsmedelige 0-5, er det en ydmyk versjon av meg for en stakket stund. Det går nok over.

 

Når en fisker med vannymer, øyestikkere eller andre fortyngede fluer i denne størrelsen, er en 4x spiss av fluorcarbon et godt valg.

Fluorcarbon har en hardere overflate enn vanlig monofilament sene. Fluorcarbon har altså en bedre overflate-slitestyrke - ikke nødvendigvis bruddstyrke. Sterkere overflate er en fordel når en bruker løkkeknuter. De blir belasta ganske hardt når ei litt tung flue vender under luftkasting. Det er kanskje et av de beste argumentene for å bruke fluorcarbon. 

 

Jeg har tidligere i tråden ment at man ikke bør bytte merke osv til stadighet. Men for de som kommer i situasjoner som beskrevet over, og som er litt klare for å prøve fluorcarbon, så kan ei spole 4x være greit. Det er stor forskjell på fluorcarbon. Jeg bruker Rio. Egor ser jeg også at det utelukkende snakkes positivt om. Trout Hunter er sikkert også bra.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar forøvrig årets første ikke skitur i Østmarka etter jobb i dag.

Ser for meg en orgie i nisevaking...

Hvordan var forholdene i eftas? I dag tidlig lå det enda 20cm is på 200moh.

I år blir det soldarini eller TH. Ikke bestemt meg. Åpen for å la meg overtale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIO Powerflex Plus (tørt) og RIO Fluoroflex Plus (vått, vått-tørt)

 

Testen som ble nevnt er enda mer komisk enn stangtestene de utfører. Grunnen er at mange av de merkene og spesifike produktene de måler opp imot hverandre er det EKSKAKT samme materialet. Så hvis det er en reell forskjell så er det andre ting som har spilt inn. Som hvor gammelt materialet er, hvor og hvordan det er lagret, humør på testdagen, osv. Pluss hvilken leverandør George er sint på når ting testes.

 

Stort sett så er det de 3 store japanske som lager best FC materiale. Og med unntak av Stroft så er de mest kjente merkene de produserer for nevnt her. Nylon er mer komplisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som har prøvd Scierra Tactical Fluorocarbon(så heftig navn, at det kanskje er verdt en test... ;) )?

Selges på Skitt Fiske fra kr. 79.-  pr. 50m spole, som jo er billig, hvis det virkelig ER Fluorocarbon.

 

Tenkte å kjøpe meg et par spoler, til nymfe/buzzer fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...