Gå til innhold

Hvem produserer fluelina ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Det er en kjent sak at aktører som Loop, Guideline, Scierra, Lts mfl ikke produserer fluelinene sine selv.

Det har også ofte vært spørsmål om hvem som produserer linene for dem . . .

Meg bekjent er det i hovedsak Scientific Anglers, Rio, Airflo, samt et par til, som produserer fluesnører for de fleste aktørene i bransjen.

Så til spørsmålet, og det er godt mulig et dumt spørsmål, men jeg har jo merket meg at det helst holdes hemmelig hvem som produserer snørene for de forskjellige aktørene . . . Er dette fordi man ønsker at konkurrerende aktører ikke skal vite det, eller er det forbrukerne som ikke skal vite det ?

Jeg har liksom aldri skjønt hvorfor det ikke er åpenhet rundt dette, dum som jeg er ;-)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superfiskern

Ikke dumt spørsmål i det hele tatt. Har selv mistenkt flere liner fra foskjellige merker

for å være dønn samme lina med andre farger. De føles helt like å kaste med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superfiskern

Ikke sant :-) Det er en eneste grunn til at jeg er dønn lojal som GL-kunde.

Og det er fordi jeg kjenner 5-6 av GL-linene så godt og veit jeg treffer riktig

hver gang. Men jeg er sikker på at de samme linene også finnes blandt andre merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline har vel et nært sammarbeid med Airflo, ettersom de også importerer disse. Blant annet er vel 4cast produsert der? Denne ble vel også solgt som ei Airflo-line Svandinavian Supple Stealth med "Ridge-riller" for noen år siden.

Det stemmer sikkert bra, Knut . . .

Jeg har i mange år brukt noen av Guidelines snører, som jeg har vært veldig fortrolig med.

Men angsten som slår inn hver gang jeg hører Airflo, den slipper visst aldri helt taket . . . Har jo sammenheng med Airflo's liner på 90-tallet, som jeg syntes var helt groteske hva minne angår ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak at aktører som Loop, Guideline, Scierra, Lts mfl ikke produserer fluelinene sine selv.

Det har også ofte vært spørsmål om hvem som produserer linene for dem . . .

Meg bekjent er det i hovedsak Scientific Anglers, Rio, Airflo, samt et par til, som produserer fluesnører for de fleste aktørene i bransjen.

Så til spørsmålet, og det er godt mulig et dumt spørsmål, men jeg har jo merket meg at det helst holdes hemmelig hvem som produserer snørene for de forskjellige aktørene . . . Er dette fordi man ønsker at konkurrerende aktører ikke skal vite det, eller er det forbrukerne som ikke skal vite det ?

Jeg har liksom aldri skjønt hvorfor det ikke er åpenhet rundt dette, dum som jeg er ;-)

 

Spiller dette egentlig noen rolle? Dersom du velger liner produsert og markedsført av f.eks Rio, så vet du også hva du får. Kjøper du liner fra Loop, så er det jo også det du får. Det samme gjelder også stenger, sneller osv. Stikkordet er merkevarebygging og ikke produktutvikling og produksjon. Kjøper du produkter fra f.eks Scientific Angeler, så er det de som står for utvikling og produksjon. Kjøper du f.eks stenger fra Scierra, så kjøper du en identitet. (Scierra spesifiserer kun hva produsenten skal lage). Dette er i korte trekk svaret på spørsmålet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller dette egentlig noen rolle? Dersom du velger liner produsert og markedsført av f.eks Rio, så vet du også hva du får. Kjøper du liner fra Loop, så er det jo også det du får. Det samme gjelder også stenger, sneller osv. Stikkordet er merkevarebygging og ikke produktutvikling og produksjon. Kjøper du produkter fra f.eks Scientific Angeler, så er det de som står for utvikling og produksjon. Kjøper du f.eks stenger fra Scierra, så kjøper du en identitet. (Scierra spesifiserer kun hva produsenten skal lage). Dette er i korte trekk svaret på spørsmålet ditt.

Nei, for meg spiller det ingen stor rolle . . . Det er mer en kuriositet ;-)

Jeg har hele tiden visst at de fleste ikke produserer fluesnørene sine selv.

Men det spiller åpenbart en rolle for de respektive aktørene, og det var egentlig årsaken til det jeg lurte på.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet om emnet er. Mange leverandører bruker ulike fluelineprodusenter til ulike liner. Årsaken er kort og godt at fabrikkene har ulike produksjonsmetoder og ulike ferdigheter. Man er rett og slett nødt til å benytte flere skal man kunne lage liner slik man absolutt vil ha dem - hvis man skal ha full range fra 3 - 12 i alle synkegrader. Å jobbe fram liner av fere produsenter for å se hva som egner seg best kan være dyrt. All den kunnskap man greier å skaffe seg her kan være noe man har lyst til å holde inn til brystet kanskje? Faktisk kan det nok til og med komme desinnformasjoner om produksjonssteder også om slikt antar jeg. Dette tror jeg bare er noe man må akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...