Gå til innhold

Topp fem fluefiskebøker.


Anbefalte innlegg

Har vel vært lignende tråder før men vi tåler en til i 2016 versjon.

Hva er dine topp fem fluefiskebøker, og som har betydd mest for ditt fiske? Om det er noen som fortsatt leser fluefiskebøker da.

 

Dette er min liste:

1. Dynamic Nymphing - George Daniels

2. Learning From The Water - Rene Harrop

3. Fluefiske fra A til X - Pål Krogvold

4. Fishing Small flies - Ed Engle

5. Fluebinderens Plattform - Pål Hedenstad

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:The trout and the fly-Goddard/Clarke

2: Bare ett kast til- Staffan Lindstrøm

3: Fluefiske i skogens stille vann- Alf Rønneberg

4: Fluefiske fra A til X-Pål Krogvold

5: Per Tørmoen-Fri mann.

 

Reserver:

6: Flugfiske i stilla vatten-Søren Lindroth

7: Flyfishing outside the box- Peter Hayes

8: Fluefiskeren: Magne Farlund

9: Etter ørrett med stang og snelle-Knut Rom

10: Sportsfiske ble vårt liv-Egil og Gunnar Aamodt

 

Pluss alle årbøkene fra OFA 1991-2009.

 

KjellG.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liste "faglitteratur":

1. What trout want - Bob Wyatt

2. Dynamic nymphing - George Daniel

3. Fluefiske i skogens stille vann - Alf Rønneberg

4. Flugbindning på mitt sätt - Lennart Bergqvist

5. Nymfefiske - Tom Skyrud

 

Tar med et par anbefalinger som er mer skjønnlitterære:

1. Ørretboms - John Gierach

2. Sex, død og fluefiske - John Gierach

3. Den samme elva - Lars Lenth

 

 

Bjørn-Roar

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig da behovet og kvaliteten har endret seg over 35 år.  Det er liksom noen bøker som var viktigst i starten som fluefisker og fluebinder, også har nye bøker kommet til.

Men jeg kan nevne 5 bøker som har betydd mye for meg.  Hadde jeg fisket og bundet fluer kun de siste 10 år hadde lista sett helt annerledes ut. 

 

-  Flugbinding på mitt sätt  av Lennert Bergquist

-  Fluer, Fisk og Fiskere  av Preben Torp Jacobsen

-  Caddisflies  av Gary LaFontaine

-  Vi binder fluer  av Pål Krogvold

-  Flugfiskarens innsekter  av Pierrou og Gustavsson 

 

Kjellemann

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært noen storforbruker av bøker.

Men er det en bok en med gryende interesse for sjøørret bør sette seg litt inn i så er det denne.

Husker imidlertid at jeg ble litt skuffet når jeg leste den, jeg hadde blitt kjent med alt dette allerede gjennom barndommen hvor jeg så ofte jeg kunne trålet fjæra og strendene med finmasket hov...

For en som har lyst til å lære om sjøørret, så er denne lur å starte med

post-2542-0-03755300-1459969214.jpeg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar til Marius om at den gamle boka til Preben er forbausende "up to date".  Jeg har hatt den store glede å få fingrene i flere årganger av det gamle bladet Fiskesport fra 1936 til og med 1948.  Og når en leser disse bladene oppdager en at karene på den tiden absolutt kunne sine saker og hadde entomologien i orden.  Den store forskjellen fra den gangen til i dag er materialene og utstyret som gjør ting enklere og lettere i dag.  Men kunnskapen, ja den hadde dem også den gangen. 

 

Beklager avsporingen men synes slike ting er morsomt å registrere.

 

 

Kjellemann

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no avsporing det Kjell :) Funfacts liker vi :)

En annen ting:

Dette er ikke bøker, men tillater meg som trådstarter å poste disse. Dette er ikke bøker men derimot gamle filmer om imitasjonsfluefiske fra to legender, Doug Swisher og Gary Borger som ble bearbeidet og gitt ut på DVD format. Jeg synes disse filmene er veldig morsomme. Kanskje noen også vil lage en topp fem fluefiskefilmtråd også?

post-2504-0-91537900-1459976922_thumb.jpg

Dette ble en digresjon, men håper flere bidrar med topp fem fiskebøker. Morsomt å se de bøkene som går igjen hos mange.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar til Marius om at den gamle boka til Preben er forbausende "up to date".  Jeg har hatt den store glede å få fingrene i flere årganger av det gamle bladet Fiskesport fra 1936 til og med 1948.  Og når en leser disse bladene oppdager en at karene på den tiden absolutt kunne sine saker og hadde entomologien i orden.  Den store forskjellen fra den gangen til i dag er materialene og utstyret som gjør ting enklere og lettere i dag.  Men kunnskapen, ja den hadde dem også den gangen. 

 

Beklager avsporingen men synes slike ting er morsomt å registrere.

 

 

Kjellemann

 

Helt enig med deg i dette.

Synes det er veldig artig og overraskende hvor mye oppdatert kunnskap man kan finne selv forholdsvis langt tilbake i tid.

Og når man tenker over det, så er det jo tross alt ikke skjedd det helt store med hverken ørreten eller dens byttedyr, 

men gøy å se er det absolutt at det gjennom tidenes fluefiskehistorie alltid er noen som går i dybden og tilegner seg inngående kunnskap.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...