Gå til innhold

Forberdelser ved sjøørretfiske, hvor viktig er de ulike faktorer?


AndersRN

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i det siste begynt å tenke litt på de ulike faktorene som kan påvirke sjøørretfisket i sjøen. Det var da jeg for en liten stund siden tok fram 'Sjøørretboka' av Ingar Heum at jeg begynte å tenke på dette. Han skriver om hvordan man kan ta hensyn til den lokale effekten vind, tidevann, temperatur mm. kan ha på fisket og deretter velge plass ut ifra det. Tar man slike hensyn vil man øke sjansene for å finne fisk(i følge han).

 

Det har tidligere vært en tråd om hvilke forhold man skal se etter for å finne 'trofefisken'. Det jeg lurer på er hvordan du forholder deg til alle disse faktorene når du skal ut å fiske?
Gjør du en nøye vurdering av f.eks vind, tidevann, vær osv. for så å velge plass, eller drar du bare ut på en plass du synes ser spennende ut eller har god erfaring med?

En ting som har slått meg når jeg har tittet i alle disse sjøørretbøkene, og som jo er et faktum, er at ørreten gjerne firer på kravende når den skal ut og jakte. At optimal temperatur, saltinnhold osv. ikke alltid spiller så stor rolle. Hadde det gjort det, hadde man ikke kunne fisket sjøørret på grunt vann i midten av juli når vanntemperaturen er 18 grader ++.
Vil ikke det da kunne bety at om du finner en plass med mye byttedyr,  og det i tillegg er en plass der fisken tør å oppholde seg under de gitte forholdene(tenker da først og fremst på det Heum kaller for 'tak over hodet' samt beskyttelse fra sel og andre potensielle farer), at mulighetene for å finne fisk er store? At hvor vinden kommer fra, om vannet er på vei opp eller ned ikke nødvendigvis(alltid) har så mye å si?

Jeg prøver så godt jeg kan å analysere meg frem til den ideele fiskeplassen til ulike tider, men blir som regel ikke så veldig mye klokere. De viktigste vurderingene jeg selv føler at jeg gjør, er å vurdere om plassen jeg har foran meg er en plass sjøørreten tør og oppsøke under de gitte forholdene samt  om tilgangen til byttedyr er god. Deretter handler det meste om å fokusere på områdene der fisken mest sannsynlig står, og å avfiske disse områdene uten å skremme fisken eller bruke overdrevent mange kast.

Jeg har bevisst ikke nevnt noe om renner, bassenger, undervannskjær osv. , fordi dette i mitt hodet er ting som inngår i 'tak over hodet' og eller beskyttelse fra farer under vann, som sel og annen rovfisk. Strøm er en annen faktor. Strøm er alltid bra.

Håper på noen lange og grundige svar. Sikkert mange som har en del tanker om dette temaet, og kanskje det kan hjelpe meg til å bli litt klokere:)
Det skal sies at jeg har fisket sjøørret i en del år nå, men jeg føler ikke jeg har blitt så mye klokere.

Også verdt å nevne at jeg har studert alt av sjøørretlitteratur de siste 10 årene, og hatt samme tilnærming til det som jeg har til studier, men jeg kan ikke si at det har hjulpet meg nevneverdig.

Endret av andnae
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tillegg.
Har fått et svar som for meg gir stor mening, rart jeg ikke har tenkt på det før.
Kunnskap om byttedyr er viktig. Har man kunnskap om biotipene der du fisker, nødvendig kunnskap om byttedyrene som preger dine områder og dermed kan klare å finne disse plassene hvor de oppholder seg(ex. børstemark). Ja da er sjansen for å finne fisk betraktelig større. Spesielt nå på våren mengden byttedyr er liten sammenlignet med sommer og høst. Og når fisken i tillegg er sulten, ja da kan den fire på kravene(faktorene nevnt tidligere + noen flere).

Sommer og høst derimot er tilgangen til byttedyr større og fisken har spist seg opp siden våren. Dermed vil den kunne stille høyere krav til hvor den skal finne maten sin.
Kort forklart.
Kom gjerne med innspill.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et tema som jeg sikkert kunne fylle en bok om når jeg begynner å tenke på det...

En ting som nok troner høyest på lista er kjennskap til plassene og områdene du fisker. Lite slår lokalkunnskap på nivå med din egen bukselomme.

På den annen side er nysgjerrigheten til å sjekke ut nye områder og å gjøre noe nytt en veldig viktig del av mitt sjøørretfiske.

Det er også viktig å prøve en ny fremgangsmåte. F.eks så kan det smelle om du setter på den største deceiveren e.l du har når det er blikk stille og loppeføre med sipvak ;-)

Vær og vindforhold kan påvirke, men det kan være veldig plassavhengig.

Et sted som leverer ekstremt godt på normal og høy vannstand og vind fra sør og sørvest kan være helt dødt om vinden dreier til nordavind

Mens ikke langt unna kan det ligge en plass hvor det ikke har noe å si.

Hvilke forhold som er gunstige varierer fra plass til plass

Biotop er en annen viktig ting. Ålegress og mudderbunn, leopardbunn, blåskjellbanker, bratte skrenter med skjær og bølgeskvulp.

Alle disse, og mange flere kan holde ørret.

Leter man etter fisk, så kan det være lurt å variere mellom hvilke biotoper man oppsøker. Finner du den ikke i et område med leopardbunn, prøv rullestein med tang. Funker ikke det, prøv mudderområder. Funker ikke en bukt, prøv svaberg eller ute på noen skjær.

Test ut synk, test ut hoover. Prøv store sild, og lopper, reker kutlinger osv.

Prøv fargerikt, og prøv nøytralt.

Ulike inntrekk er veldig viktig.

En ting som gjerne er lurt å prøve, er om et område er av ensartet biotop, så let opp området hvor det forandrer seg til en annen.

F.eks der en lang strand i en bukt, endrer seg til svaberg, med tang og stein. Ofte finner man fisk på slike steder.

Byttedyr er viktig. Ingen mat = ingen fisk.

Hva spiser ørreten gjennom året, og hvor finner man disse?

Er det noen steder ørreten finner ekstra konsentrert mengde byttedyr, samtidig som den er beskyttet, og har kort vei til sikkerhet, så finner man den ofte der.

Hvor skal man så med alt dette..?

Man finner ikke en optimal plass vil jeg påstå, så mitt råd er å velge ut noen områder med forskjellig biotop som man fisker mye i, og gjør seg skikkelig godt kjent i. Oppsøk de så ofte som mulig, og under mange ulike vær og føreforhold. Og over et godt stykke tid.

Da lærer man seg mønstre på de ulike plassene, og får en følelse for hva som funker hvor, når og hvordan.

Men aldri slutt å prøve seg frem, og å gjøre noe taktisk nytt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ruffen, bevegelse er veldig viktig, og ofte avgjørende.

Noen få kast, så videre. Er man ikke kjent så kan man man bevege seg noen meter for hvert kast.

Etter hvert som man blir kjent i områdene man fisker, og begynner å lykkes jevnlig, så fisker man på seg litt selvtillit.

Og det å fiske med selvtillit, at man vet/tror det man driver med er riktig og vil gi resultater gjør ofte også det.

Jeg tror det å fiske med den selvtilliten og sikkerheten at man kan få fisk er en x-faktor oppe i det hele.

Har man ikke troen på det, så er det veldig sjelden man får fisk.

Merkelig akkurat det der, men jeg føler det er noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker når jeg har tid, mellom jobb, barn, sjukdom, barns sjukdom osvosv.. Og når jeg har tid, håper jeg det ikke snør, eller blåser storm... Og da de FÅ gangene alt klaffer for en fisketur, så fisker jeg, uansett tid på døgnet, om kråkene flyr oppned, eller hurtigruta ligger i fjærasteienene.

Hadde en gang en drøm om å fiske når bittet var best, lete etter fisk, bruke lang tid på å lære meg sjøen, studere byttedyr osv... Men fakta er det at jeg må fiske når jeg kan. Og som oftest er det under dårlige forhold... Men koser meg på fisketur likevel da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine svar, og jeg tror vi tenker ganske likt.
Det dere skriver om effektivt fiske har jeg veldig tro på. Oppsøke fisken i stedet for å vente på den. Når jeg er ute nå ser jeg fiskere som sitter på samme plassen hele dagen. Tar noen kast,

Har lest en del intervjuer med danske fluefiskere som har mye erfaring fra mange års fiske. I perioder har de fisket opp mot 300 dager i året. Det er klart at når man fisker så mye, er ikke alltid forholdene "ideelle", likevel fanger de fisk jevnt og trutt. Mye stor fisk også.
 
Noe av det som går igjen i disse intervjuene er å være effektiv. Aldri mer enn ett kast i samme retning og variere hvor dypt man fisker.
Noen fisker i vifteformasjon, andre tar ett kast deretter beveger de seg videre.
Her finnes det mange teorier. Nå er forholdene i Danmark litt annerledes enn her hjemme, men tror det er mye man kan lære fra dem.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...