Gå til innhold

Hjemmemekka linekurv.


Maяɪus_A_Book

Anbefalte innlegg

Takker for masse bra tips! :)

Jeg vet at den grønne linekurven er bra, og jeg har selv ingen problemer med å kjøpe den, har ikke dårlig økonomi. Den er ikke dyr for oss voksne, men kan være dyr for yngre fluefiskere ;)

Det var kun fordi jeg synes det var morsomt å lage noe selv jeg ville dele denne tråden, derfor er det urelevant angående den grønne danske.

Det blir som Tom Aage sier, ikke aktuelt å borre hull i bunden av bøtta for min del, da bøtta vil kunne fylles med litt for mye vann. Som jeg har brukt den nå, har den hold seg flytende rundt magan når jeg har fisket ved litt dypere vading og det har funket fint. Ellers er det sikkert ikke noe problem å borre om man ikke vader så dypt at bøtta får kontakt med vann.

Hittil tror jeg beste alternativ om man finner det nødvendig med kjegler i bøtta, å bruke silikontubemunnstykker som Alexander Røisland foreslo, og lime med aralditt om man har noe liggende. Evt finnes det noe på biltema som heter plastsveis som er mer værhardt. Om man er en ung og lovende fluefisker har sikkert Far liggende noe aralditt man kan bruke. :) Det er sikkert lurt å pusse med litt grovt sandpapir der man skal lime kjeglene fast så sitter det bedre.

Om man kjøper en pakke med slike munstykker på biltema, og barnekrakken Lars P linket til vil det koste 44 kroner å få seg en linebøtte som funker helt flott for en ung og lovende fluefisker.

Er jo ikke akkurat rocket science det her <<l<<l <<l

Legger med en liten oversikt jeg:

Nødvendig materiell:

Bøtte, 29 kroner:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60248418/

Evt en passende bøtte fra Europris eller liknende butikker, om man ikke har Ikea i nærheten.

Silikonmunnstykker, 23 kroner:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Verktoy/Munnstykke-10-stk-2000030654/

En eller annen form for sterkt lim a la aralditt kommer i tillegg, dette har man gjerne liggende.

Også må man ha en type vadebelte eller liknende.

Om man aksepterer å borre hull i bøtta er alternativene nevnt ovenfor strips eller slike plastplugger for skruer et alternativ ved grunnere vading og man slipper å lime.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knall bra opplegg for den prisbevisste, selv har jeg ALDRI blitt kompis med den grønne bøtta, men kjøpte Flydressing sin svarte balje, litt lavere litt mykere og mer passform + jeg kjøpte ett strikk belte som skittfiske har, FY FARKEN for en kombinasjon, gikk fra å være en balje hater til helfrelst balje entusiast :P 

 

 

borer du hull til strips eln, og er redd for vann i bøtta i perioder med bøtta over vannet, vannet vil jo renne ut der de kom inn :) evt kan man kline på noe silicon/tec7

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å oppbevare lina i kjæften. Suger den inn som en spagetti etter vært som jeg drar inn. Spytter den ut når jeg skyter ut lina.

Får kontinuerlig smøring på lina og man slipper hele bøtta. Må bare huske å ikke svelge! Kan være lurt å holde seg unna kloakkutslipp og slikt når man fisker. Jeg har ikke merket noe annet en at man kan få en litt snodig og nummen følelse i munnen hvis det er mye industri i nærheten.

Annbefales.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for masse bra tips! :)

Jeg vet at den grønne linekurven er bra, og jeg har selv ingen problemer med å kjøpe den, har ikke dårlig økonomi. Den er ikke dyr for oss voksne, men kan være dyr for yngre fluefiskere ;)

Det var kun fordi jeg synes det var morsomt å lage noe selv jeg ville dele denne tråden, derfor er det urelevant angående den grønne danske.

Det blir som Tom Aage sier, ikke aktuelt å borre hull i bunden av bøtta for min del, da bøtta vil kunne fylles med litt for mye vann. Som jeg har brukt den nå, har den hold seg flytende rundt magan når jeg har fisket ved litt dypere vading og det har funket fint. Ellers er det sikkert ikke noe problem å borre om man ikke vader så dypt at bøtta får kontakt med vann.

Hittil tror jeg beste alternativ om man finner det nødvendig med kjegler i bøtta, å bruke silikontubemunnstykker som Alexander Røisland foreslo, og lime med aralditt om man har noe liggende. Evt finnes det noe på biltema som heter plastsveis som er mer værhardt. Om man er en ung og lovende fluefisker har sikkert Far liggende noe aralditt man kan bruke. :) Det er sikkert lurt å pusse med litt grovt sandpapir der man skal lime kjeglene fast så sitter det bedre.

Om man kjøper en pakke med slike munstykker på biltema, og barnekrakken Lars P linket til vil det koste 44 kroner å få seg en linebøtte som funker helt flott for en ung og lovende fluefisker.

Er jo ikke akkurat rocket science det her <<l<<l <<l

Legger med en liten oversikt jeg:

Nødvendig materiell:

Bøtte, 29 kroner:http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60248418/

Evt en passende bøtte fra Europris eller liknende butikker, om man ikke har Ikea i nærheten.

Silikonmunnstykker, 23 kroner:http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Verktoy/Munnstykke-10-stk-2000030654/

En eller annen form for sterkt lim a la aralditt kommer i tillegg, dette har man gjerne liggende.

Også må man ha en type vadebelte eller liknende.

Om man aksepterer å borre hull i bøtta er alternativene nevnt ovenfor strips eller slike plastplugger for skruer et alternativ ved grunnere vading og man slipper å lime.

Supert tips dette Marius.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God innspirasjon Marius, takk   :) 
Har en fiskekompis som synes disse Flexi strippera fungerer godt, så da må man lytte til det :) 
Linekurv har jeg , men en kjapp Flexi til marka,  og sjøen, mest marka mangla vi. Noe som tar litt mindre plass en linekurv.
Regner med at jeg var innom samme europris som deg he he he he. De hadde en der tidligere med buet kant, slik at den hadde blitt likere orginalen, men 19,90.-  for denne , + noen strips, og et gammelt vadebelte, så duger nok denne he he he. 
Morro  mmmoose 





post-925-0-01043000-1460052590_thumb.jpg



 

Endret av Robban
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...