Gå til innhold

Flue som flyter.....uansett...


jak

Anbefalte innlegg

Nei, jeg bruker stort sett bare Mucilin til vårfluer av hjortehår, saueull nappindikatorer, fortom og spissen av fluelina. Man kan bruke det på alt (bortsett fra cdc), men det krever at du bruker lite, smelter det mellom fingrene og jobber det skikkelig inn i flua. Er det kaldt så må du jobbe ganske iherdig for å impregner en flue. 

 

Det skal ganske mye varme til for at Mucilin endrer form. Men glemmer du fluevesten i bilen og sola steiker, så kan det nok bli litt sølete. 

 

Viktig å få med seg at jeg refererer til den med rød label - ikke den grønne. (Og stort sett så bruker jeg vel Dry Magic, TMC Dry Dip og den grå Shimazaki boksen.)

Takk for utfyllande svar :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

step_15.jpg

Ja man har jo disse variantene. Aldri testet noe lignende så vet ikke hvor godt de flyter. Men at det skal gå an få fisk noe slikt er jeg overbevist om.

Joda. Jeg har fisket mye med dette for ganske mange år siden. Det fisker bra det. Jeg har ikke brukt det på noen år uten at jeg vet hvorfor?
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruff - det er den støggaste flua jeg har sett,  Fysj!  Jeg velger å kalle den "Hårpikk på snau balle".

Veldig off topic, men jeg ser en løsning her. Lillevann du kan få forbli anonym her på FFS dersom du endrer brukernavn til "Hårpikk på snau balle". Det tror jeg alle kan godta.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi får stengt artikkel tilgangen for ikke betalende har jeg tenkt å se til at det kommer flere artikler om nymfefiske. Det er da naturlig å ta opp dette temaet igjen.

 

Vi kan sikkert også tagge fluer i Fluedatabasen / droppere.  

 

Likeledes kan man ha en artikkel om diverse indikatorer, fordeler og ulemper. 

 

Når det gjelder droppere / indikatorfluer så er det noen fargerike beist i "Dynamic Nymphing" - boken som alle fluefiskere burde ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann: jeg synes å se en nedadgående trend i din tilnærming til fornærmelser. Du kan da fornærme på en mer sofistikert måte en dette?

Du må ta deg sammen!

 

Jo da, det har du nok rett i.  Utfordringen er å hele tiden tilpasse fornærmelsene til den som skal fornærmes slik at jeg er sikker på at fornærmede forstår fornærmelsen.  Det innebærer at grad av sofistikering vil variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker ganske ofte med "truck & trailer". Når det er snakk om stille vann eller elver hvor det ikke er så hard strøm så bruker jeg aller helst en indikatorflue som er et voksent forbilde av nymfa eller noe annet som ofte er på vannet der. Man trenger ikke voldsomme flyteegenskaper for å avfiske en kulp med buzzer eller en lett baetisnymfe. En litt godt dresset cdcmygg blir ofte benyttet sammen med buzzern. I marka bruker jeg ofte en velflytende foam maur sammen med myggpupper, spesielt om våren når begge deler ofte er på vannet.

Til elvefiske med litt raskere strøm og fiske med f.eks fluer som Copper John så hender det jeg bruker en litt stor fluffy cdc caddis. En flue som skjelden fanger fisk men som er fin å se er en sånn foam palmersak med high vis foam i front og bak. Husker ikke hva disse heter men den er laget av en foamcylinder som kropp og et massivt palmerhackle over denne. Den flua er lei å drukne. Den tvinner fortom som crazy men jeg fisker stort sett bare med underhåndskast når slikt er på fortommen så det spiller ingen rolle. Fisker jeg på steder hvor det er varierende bunnforhold og eller dypt så har jeg brukt indikatorer av polygarn i ulike farger som jeg har impregnert som pokker. Det gir fleksibilitet, jeg lager sånne selv og det tar typ 2 min. Enig i dette med dupper og plopping, det er ikke noen høydare der det står endel fisk og du stadig sender dette over dem og trekker opp. Lyd i vann bærer skremmende langt. Jeg har brukt sånne også med hell men da i mer type "pocket water" hvor det bråker fælt fra før av.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...