Gå til innhold

Tvinn på lina!


P.T

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg har bemerket meg når jeg fisker. På en eller annen måte klarer jeg å få tvinn på fluelina under praktisk fiske. Jeg klarer å få til dette uansett om jeg fisker sjøørret med intermediate line, eller flyt og tørrflue. Har til nå ikke funnet ut hvordan jeg klarer å få det til. Tvinnet er som regel alltid på de indre 5 meter av fluelina. Om det er under kastinga, inntrekk (har en tendens til å rotere her) eller innsveiving (Hater fluelina løst på snella, så gir alltid motstand mellom fingrene).

 

Dette er utrolig irriterende, da man er garantert floke på lina når man skal skyte line!

 

Noen som har noe forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg har bemerket meg når jeg fisker. På en eller annen måte klarer jeg å få tvinn på fluelina under praktisk fiske. Jeg klarer å få til dette uansett om jeg fisker sjøørret med intermediate line, eller flyt og tørrflue. Har til nå ikke funnet ut hvordan jeg klarer å få det til. Tvinnet er som regel alltid på de indre 5 meter av fluelina. Om det er under kastinga, inntrekk (har en tendens til å rotere her) eller innsveiving (Hater fluelina løst på snella, så gir alltid motstand mellom fingrene).

 

Dette er utrolig irriterende, da man er garantert floke på lina når man skal skyte line!

 

Noen som har noe forslag? 

 

Ikke noe svar fra meg, men dette er et problem jeg også har.

Ved kjøring av litt større fisk for en ukes tid siden, en sjøørret på rundt 3,5 kilo, så hadde jeg et fuglerede av tvinn som hadde knytt seg.

Det ble i overkant dramatisk når knutene stoppet i tredje stangringen og fisken ville videre.

Nå gikk det heldigvis bra denne gangen, men det hadde vært veldig ergerlig om jeg mistet sesongens første skikkelige fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter du ofte liner på samme snelle ? Jeg får det samme hvis jeg legger ut line jeg skal ta av ut på gulvet . Ruller jeg rett over på en annen spole blir det mindre tvinn

 

Nei, det forekommer på nye liner. Er veldig nøye med å spole de riktig av. Lina er fri for tvinn når lina er ny og skal ikke mange turene til før det er tvinn på lina. Når det først er kommer, et det et hærk å bli kvitt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg oppstår dette problemet etter at jeg har hatt mange inntrekk i løpet av en fisketur.

Snørene er både dratt ut, eller spolt på rett fra forpakning, det er etter en del inntrekk at det blir tvinn på de innerste meterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker forøvrig alltid snørebøtte, blir trøbbel med den siste kveilen som ligger oppi.

Har blitt mye flinkere til å rette ut dette etter nestenuhellet. Det endte med en svømmetur. Fisken kom på land en kort tur, så da var det ikke så nøye om jeg måtte svømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm vet ikke om detter er fasiten på problemet ditt men .. hehe et tips bare fra meg her..

 

Dersom du skal strekke fluelinen noe veldig mange gjør før man begynner å fiske , så ikke begynn ved fortommen og dra innover mot backingen for da drar/strekker man tvinn innover mot snella/ backingen... Begynn alltid ved backingen og strekk utover mot fortommen istedenfor... da drar/strekker man evt tvinn vekk og ut :-)

 

Det samme gjelder når man skal smøre fluesnøret .... ikke dra/smør deg fra fortommen og innover.. .begynn i enden av fluesnøret og smør deg utover mot fortommen....

 

gjør dette konsekvent så blir det bedre dersom du ikke gjør det allerede da :-) aldri innover alltid utover !!

Endret av T.J.Baggerød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst finne en annen løsning på det enn å løsne snelle å surre med det på fisketur. Løsna lina fra backingen i påska for å prøve å bli kvitt tvinninga. Trodde jeg var kvitt alt, men når jeg fiska dagen etter, så var det fortsatt mye tvinn der gitt!

 

Får håpe det er noen som har opplevd det samma og funnet fasiten =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet metoden på klippet jeg fant, men det er verdt å se snutten:

 

 

Dette så jo kjempesmart og enkelt ut! Skal få testet dette.

 

I klippet sier han at en av årsakene er at man stripper av mer snøre enn man kaster ut.

Her ligger nok litt av problemet for min del. Jeg drar ut det jeg normalt kaster, men når jeg fisker på litt trangere steder, eller det kommer mer vind, så bruker jeg ikke alt, og det er det som blir liggende i snørebøtta som blir trøblete. Stort sett.

Får prøve å være flink til å redusere mengden snøre når jeg ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg tror at liner med tynn skyteline er mer utsatt enn liner med tykkere skyteline.  Flere her snakker om SØ, og da vil det vel ofte være synkeliner som er forholdsvis tynne som benyttes.   I tillegg trekkes fluene gjennom vannmassene, og er nok mer utsatt for rotering enn ved annet fluefiske.  Kombinert med tykt spissmateriale som lettere overfører tvinn til selve lina.

 

Jeg fisker ikke så mye SØ lenger, men benyttet mye SA Wet Cell (som siden har byttet navn) i synk 3.  Det var en glimrende line, men jeg var mer utsatt for tvinn enn jeg er ved innlandsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at liner med tynn skyteline er mer utsatt enn liner med tykkere skyteline.  Flere her snakker om SØ, og da vil det vel ofte være synkeliner som er forholdsvis tynne som benyttes.   I tillegg trekkes fluene gjennom vannmassene, og er nok mer utsatt for rotering enn ved annet fluefiske.  Kombinert med tykt spissmateriale som lettere overfører tvinn til selve lina.

 

Jeg fisker ikke så mye SØ lenger, men benyttet mye SA Wet Cell (som siden har byttet navn) i synk 3.  Det var en glimrende line, men jeg var mer utsatt for tvinn enn jeg er ved innlandsfiske.

 

Ved sjøørretfisket så har jeg nesten alltid noen meter ekstra liggende i snørekurven, og ved stadig inntrekk så oppstår det tvinn som hoper seg opp i denne.

Tror det  først og fremst er måten man fisker på kysten som gjør det. Aldri noe problem ellers. 

Du burde øke andelen sjøørretfiske Lillevann ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min teori på hvorfor jeg opplever en del tvinn/løkking:

 

Når jeg kaster så har jeg svært sjelden samme vinkel i bakkast og fremkast...

Av en eller annen grunn svinger jeg stanga opp og ut til siden i bakkastet, mens jeg i fremkastet har en mer loddrett bevegelse fremover..

 

I mitt hode medfører da dette at snøret vris slik at tvinn oppstår... som om man gjennomfører en serie med ruller på vannet for å flytte snøret/bytte retning i fisket...

 

(Jeg tror jeg holder på med disse vinkel-forskjellene av en viss frykt for ufrivillig piercing :rolleyes: )

 

Jeg "mestrer" jo på en måte denne uvanen, slik at snøret beveger fint og ganske langt, men tror da at en konsekvens av en slik teknikk medfører tvinn...

 

Noen som kan kommentere teorien min? 

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips for å rette ut tvinn på lina en gang. Hvis man er i elv så kan man finne et parti som har en del strøm, klippe av flua. dra ut hele fluelina og la det "stå i strømmen" til det er rettet ut. Har ikke forsøkt dette men høres logisk ut. Husker heller ikke hvem som ga meg dette tipset, den ansvarlige må gjerne rope ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips for å rette ut tvinn på lina en gang. Hvis man er i elv så kan man finne et parti som har en del strøm, klippe av flua. dra ut hele fluelina og la det "stå i strømmen" til det er rettet ut. Har ikke forsøkt dette men høres logisk ut. Husker heller ikke hvem som ga meg dette tipset, den ansvarlige må gjerne rope ut.

 

Dette funker, det vil også fungere til en viss grad å blindkaste uten flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

At en ny line føles stiv og lite medgjørlig er helt normalt. En splitter ny line er ikke kos. Den BØR preppes og impregneres flere ganger over flere dager før første gangs bruk. Preppe lina 2-4 ganger og La den tørke utenfor snella i kveiler over natta med intervaller over to-tre døgn så impregneringa setter seg godt. Deretter bruker du den og lina vil mykne og bli dævvere etter noen fiskerunder

Endret av Viggo_Fiskeboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...