Gå til innhold

SNART ENDRES FORUMET FOR IKKE MEDLEMMER


Anbefalte innlegg

Jeg tror dette blir veldig bra <<l  og all honnør til dere moderatorene som har gjort en fremragende jobb, synes jeg. 

 

Ikke for å være fredsmegler, men en liten nyanse i diskusjonen vil jeg påpeke, og dét kanskje noen innerst inne kicker på:

Det er ikke det generelle, og ytterst få gjeldende unntaket, at noen kan tenkes å trenge å forbli anonyme som det utvises harme mot, men det er tanken om at noen skal kunne forbli anonyme for offentligheten, og der i gjennom få fortsette å ytre seg på en slik måte at om de hadde måttet signe med fullt navn, så hadde terskelen for å skrive det de skriver vært mye høyere. Get it?  :)

 

Det er et minimalt problem, men allikevel en viktig nyanse  :) Men som sagt; jeg tror dette blir veldig bra, og gleder meg til fortsettelsen. For meg har ffs vært en arena for å lære mye gjennom årenes løp, skal jeg med glede innrømme, og jeg har blitt kjent med mange her som jeg senere har møtt live og blitt gode kompiser med. Og jeg har fått formidlet mitt engasjement til fluefiske gjennom å dele bilder og tanker. Jeg føler også en stor glede i å formidle ting. Jeg føler også at ffs har blitt det nye "What's new for this year" på utstyrsfronten, som man med spenning kunne lese om i Flyfisherman Magasine i gamle dager :)  Disse tingene er nok ikke unike for meg, for de fleste føler trolig det samme. Er det en punchline her? Ja  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke litt feil når noen er helt anonyme,og i tillegg lirer av seg endel drøye utsagn? Skriver stort sett som de vil i hytt og gevær.

Jeg er enig med Tom over her at det må gjelde alle eller ingen.

Det du beskriver her tror jeg ikke vi kommer til å oppleve. Om det er 1 eller 2 medlemmer som har en vektig grunn til å være anonym så vil man neppe bruke den statusen til å være ufin. OG om det hadde skjedd så hadde medlemskontingenten kommet i reutur og exit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ikke for å være fredsmegler, men en liten nyanse i diskusjonen vil jeg påpeke, og dét kanskje noen innerst inne kicker på:

Det er ikke det generelle, og ytterst få gjeldende unntaket, at noen kan tenkes å trenge å forbli anonyme som det utvises harme mot, men det er tanken om at noen skal kunne forbli anonyme for offentligheten, og der i gjennom få fortsette å ytre seg på en slik måte at om de hadde måttet signe med fullt navn, så hadde terskelen for å skrive det de skriver vært mye høyere. Get it?  :)

 

Helt riktig formulert,Andre' <<l 

Når f.eks jeg som står frem med fullt navn,og vet jeg treffer endel langs elva i sesongen,skal uttale meg om noe,må det tåle dagens lys,og ikke bare være noe en anonym kan slenge ut av seg uten konsekvenser. Det er nettopp dette jeg er litt opptatt av ikke må forekomme. Og dette har ingenting med hverken syting/klaging eller misunnelse å gjøre.

Om det finnes tungtveiende grunner til å være anonym,mener jeg faktisk at de det gjelder bør tenke seg godt om før de poster....om dette er noe de ville skrevet ,og stått for, under fullt navn. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler her inne må da måtte gjelde for alle, uten unntak?

Har man en jobb, karriere eller stilling som innebærer at man må snike i skyggene og gå stille i dørene uten å måtte se seg over skulderen hver gang man åpner kjeften, bør man etter min mening vurdere sterk å slutte å eksponere seg rundt på diverse forum!  :rolleyes:

Hva blir isåfall kriteriet for å slippe å bruke fullt navn? Vedlagt scannet stillingsinstruks med påfølgende legeattest?  ttongue

 

God kveld i stugu  ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir isåfall kriteriet for å slippe å bruke fullt navn?

 

Sannsynligvis er det ingen som oppfyller kriterie til å være anonym. 

 

Fra vilkårene "Medlemmer skal angi fullt navn ved bruk av Fluefiskesiden.no. Du kan bruke et alias som visningsnavn men signaturen (profilen, Eirik anm) skal inneholde ditt fulle navn.

Unntak fra dette kan gis i de tilfeller hvor brukeren er sikkerhetsklarert, jobber i etterretning, militær, polititjeneste og andre yrker hvor navn offentlig ikke er forenlig med vedkommendes sikkerhet. I slike tilfeller skal Fluefiskesiden allikevel kjenne til navnet og vil holde dette hemmelig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det ingen som oppfyller kriterie til å være anonym. 

 

. I slike tilfeller skal Fluefiskesiden allikevel kjenne til navnet og vil holde dette hemmelig."

I og med at dette forumet nå er en betalingskanal, kjenner vel FFF alle her inne nå med fullt navn? Dette burde egentlig ikke vært noe tema i det hele tatt etter min mening da.

Man kan da vitterlig registrere seg her inne med "falskt" navn? Da er man jo uansett like lang....  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er skremmende hvor lite forståelse det går an å ha for de som ikke ønsker å benytte sitt fulle navn på Internett. Ikke alle har samme trang til å havne på Google.

 

Uansett om det er positivt eller negativt det som havner der.

 

Og ja det som Skjeggulf skriver så går det bare an å skrive inn et falsk navn. Hvordan skal dere kontrollere dette?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler her inne må da måtte gjelde for alle, uten unntak?

Har man en jobb, karriere eller stilling som innebærer at man må snike i skyggene og gå stille i dørene uten å måtte se seg over skulderen hver gang man åpner kjeften, bør man etter min mening vurdere sterk å slutte å eksponere seg rundt på diverse forum!  :rolleyes:

Dette tror jeg de fleste kan si seg enig i. Men det som gjør at man ikke er absolutt, er at det kan være noen som faktisk har en gyldig grunn og som har deltatt aktivt her inne i flere år. Da er det ikke fullt så enkelt om en tenker seg godt om. Hadde det vært en nystartet side så hadde saken ikke vært noe å debattere i det hele tatt.

 

Jeg regner med at medlemmene av NFF stoler på at vi som har tatt på oss å få dette til å fungere, har såpass med sunt folkevett at vi klarer å håndtere dette.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg måtte for moroskyld google meg selv.

Det første som kom opp var overskriften på tråden jeg lagde her : 40-års krise...

Hehe, måtte flire godt da.

Men dette hadde ikke kommet på om jeg hadde et nick, og navnet mitt kun inne på profilen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg er mest bekymret over at målgruppen i kjøp og salg blir ganske mye mindre enn tidligere, har aldri hatt problemer med noen handler her inne, men på facebook er det mye "shady" typer...

Godt poeng. Jeg har ventet i et par døgn på at noen skulle poengtere dette. Man kan jo si at "kjøp og salg" ikke er primæroppgaven til FFS, men det blir jo litt for dumt. Men det lå jo an til at hele FFS skulle legges ned så litt er jo bedre enn ingenting.

 

 Vi får se hvor mange medlemmer vi får etter hvert. Jeg tror at man med en fyldig Fluedatabase, et trivelig forum og en verdifull artikkel base vil kunne bli ganske mange.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymitet handler ikke om å kunne plage andre, være frekk eller ufin.  Anonymitet kan også handle om at det åpner for å dele og formidle tanker, ideer og kommentarer friere enn hva man ville gjort med fullt navn.  Selvfølgelig står jeg for det jeg mener og sier.  Samtidig er det vel slik for de fleste av oss at vi har en viss selvsensur på hvordan vi uttrykker oss overfor ulike personer - avhengig av om man snakker med mor, kjerring, kamerater, barn, kollegaer, eller ansatte.  På et åpent forum vil man måtte ta høyde for at alle kan lese hva du skriver, og da blir selvsensuren - i hvert fall for min del - ganske streng.  Eksempel:  Jeg har skrevet noe slikt som dette:  "Etter den episoden var jeg så skjelven i kroppen at jeg måtte flate ut foran teltet og skvalpe nedpå en skikkelig stor dram.  Det var uendelig deilig å kjenne fylla sige på, mens jeg så for meg seansen om igjen, og om igjen."  Historien er sann nok, men jeg ville ikke skrevet dette dersom jeg mistenkte at barna mine leste det.  Verre er det ikke.

 

Man kan ta mange andre eksempler.

 

For mitt vedkommende har FFS vært en arena som jeg har kunnet ha for meg selv, uten å dele med familie, bekjente og kollegaer.  Litt som en kameratgjeng.  Hadde det bare vært rent faglige tråder her inne ville det vel ikke vært noe problem, men det er ikke det.  Det er mange tråder her inne hvor man byr på ganske mye mer enn faglig tematikk.  Anonymitet kan da bidra til økt åpenhet og ærlighet, noe som absolutt også øker kvaliteten og gjør innleggene mer interessante.  Det er mange som vet hvem jeg er her inne, men da er det jeg som har valgt det.  Også moderator vet hvem jeg er - jeg har ikke betalt cash.  Etter min mening er det mer enn godt nok.

Endret av Lillevann
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Jeg har ventet i et par døgn på at noen skulle poengtere dette. Man kan jo si at "kjøp og salg" ikke er primæroppgaven til FFS, men det blir jo litt for dumt. Men det lå jo an til at hele FFS skulle legges ned så litt er jo bedre enn ingenting.

 

 Vi får se hvor mange medlemmer vi får etter hvert. Jeg tror at man med en fyldig Fluedatabase, et trivelig forum og en verdifull artikkel base vil kunne bli ganske mange.

 

Blir sikkert bra, er så mye positivt her inne at jeg skal nok klare å leve med at kjøp og salg ikke blir som før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da vitterlig registrere seg her inne med "falskt" navn? Da er man jo uansett like lang....  :rolleyes:

 

Nei, da må man nesten ha en bankkonto under samme falske navnet.

 

Jeg skjønner litt av greia, jeg gjør det, men det burde ikke være et stort problem å ikke være anonym på et fluefiskeforum? Hadde skjønt det om dette var et politisk forum, ala vgd der man plutselig måtte svare for årevis bashing av det ene og andre. Om du du har skrevet noen forferdelige historier under ditt anonyme nick her, og vil være med videre, så lag deg en ny bruker - det går an, da blir det ingen koblinger til gamle drapstrusler og hetsing og jeg vet ikke hva. Jeg kan fikse og ordne dette, om noen ønsker å overføre sitt medlemsskap til ny bruker.

 

Tror dette går bra, når man ser hva folk skriver i fullt navn i kommentarfeltene på VG, så tror jeg verden ser gjennom fingrene om en historie fra 70-tallet som inkluderer Aktuell Rapport og den frie natur :)

 

MrHunk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg synes moderatorene skal få bruke sitt sunne folkevett og legge retningslinjene deretter. Takk for at dere gidder å stille opp som dere gjør i dag.

 

Hvor kan man henvende seg hvis man har en artikkel eller en tekst man selv mener er førsteklasses, original og fortjener et kresent og intelligent publikum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg synes moderatorene skal få bruke sitt sunne folkevett og legge retningslinjene deretter. Takk for at dere gidder å stille opp som dere gjør i dag.

 

Hvor kan man henvende seg hvis man har en artikkel eller en tekst man selv mener er førsteklasses, original og fortjener et kresent og intelligent publikum?

 

Send til Rune i alle fall, Pål kan sikkert også lese gjennom :)

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...