Gå til innhold

Kjøring av fisk


Emil

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid bruker dere? 

 

Det kommer helt an på fortom, størrelse på fisken, bunnforhold, stang og snelle kommer dere til å si. Selvfølgelig sier dere det. Det utvilsomt et  håpløst spørsmål som ikke kan besvares sånn uten videre. Men som utøver av C&R er man pålagt å gruble litt på dette en gang i blandt, synes jeg. For fisken sin del. Kjører jeg fisken hardt nok? Kunne den vært håvet raskere?

 

Veldig ofte på vei til fiskeplassen planlegger jeg å feste flua i en kvist og stille bremsen slik at stang, fortom og krok virkelig får kjørt seg. Like ofte som jeg tenker det, like sjeldent blir det gjort. Og når fisken først er kroket kommer jo tanker som "hvor godt sitter kroken?" eller "var det en vindknute jeg skimtet i den siste fremslengen?" og blander seg inn i suppa. Straks man tror det står om en respektabel fisk er man villig til å fire litt på etikk og moral for å forsikre seg at den havner i håven. Der vil jeg tro de aller fleste har syndet.

 

Grunnen til at jeg skriver dette nå er fordi jeg akkurat så et klipp fra kjøring av min til nå største fisk fanget på flue. Utrolig sjeldent får jeg mine fiskeopplevelser fanget på film, men da jeg for et par uker siden fikk en sjøørret på 1.8 kilo var min bedre halvdel der og foreviget 3.45 av en ca 4minuttes fight. I akkurat denne situasjonen tok fisken veldig nært og den ble med inn på fortommen med en gang, men der ble den til gjengjeld stående. 

Etter 2min gjør jeg et forsøk på å håve fisken men bommer da den fortsatt er sprelsk. Ettersom jeg skjønte at det sto om en mulig pers ble jeg feig, noe som vises så jævlig godt på filmen. Jeg fisket med 0.25 så hverken tippet eller stang skulle kunne ryke på en fisk av den størrelsen. Men jeg fryktet at jeg skulle rive den ut av kjeften på den. Selv om jeg synes 4min ikke høres urovekkende ut i utgangspunktet ser jeg at jeg kunne vært hakket tøffere og vinsjet den bestemt inn den siste halvmetern som trengs for å lande den. Og det flere ganger.  

 

Så for å redde selvfølelsen og fortsatt ha sjans på en god natts søvn lager jeg denne tråden i håp om at noen skal si at det går bra, og at de har kjørt mye lengre på en fisk av samme kalibret selv.

 

For å svare på mitt eget spørsmål. Prøver å være bevist på dette med kjøring og har nok ikke vært over 7-8min, men så har jeg heller aldri fått stor fisk da.

 

Nå som fryktelig mange foreviger mye på film lurer jeg på om folk har gjort seg opp en formening om hvor lang tid de bruker på å kjøre fisk. Og hvor går egentlig grensen mellom uvettig kosekjøring og bestemt kjøring i beste C&R-ånd?

 

Siden det ikke skader å øke bevisstheten på kjøring av fisk hiver jeg ut en brannfakkel i samme slengen. Burdte garantere krangling og videre debatt. Her kommer'n: Jeg synes det er dårlig takt og tone å droppe håv selv om det går helt fint å lande en fisk med nevene. Så lenge du ikke er redd for å miste den, kjører den til den ligger å dupper som ei skapdør i overflata, ja da er det jo null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du glemmer også en annen faktor. Løper du kjappere oppover i en bakke med 15 grader når det er sommer og 30 steike grader, eller er oksygenopptaket og prestasjonsevnen din bedre ved 10 grader? Hvordan tror du vanntemperatur påvirker fiskens oksygenopptak... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Det burde absolutt vært nevnt. Men jeg mistenker at det kanskje påvirker hvor hardt fisken kjemper, mer enn hvor hardt vi kjemper. Selv temperatur er helt avgjørende i C&Rsammenheng og noe en hver bør ta med i regnestykket når man behandler en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)  Det synes jeg er et bra og fint stilt spørsmål, Emil. 

 

Jeg kan bare snakke for egen del, men jeg forsøker å kjøre fisken ganske hardt. Men tilpasset fortomstykkelse. Og så mener jeg veldig at: Det går an å kjøre fisken i overkant hardt, hvis man evner å reagere med hånd/arm når fisken virkelig gjør et utras. Slik at kjøringen av fisken generelt blir hard, men man på en måte greier å ta av "toppene" i utrasene. Greier man det, med å gi etter med armen og fingrene i det fisken raser, så kan man kjøre fisken hardere enn fortomsspissen skulle tilsi. Bare min erfaring. 

 

Og til debatt-spørsmålet ditt, så er det vel helt klart sånn at fisker man uten håv, så tar det lengre tid og trette ut fisken, før man får den i henda. Det er også mer skånsomt å bruke håv av den grunn at da kan fisken ligge i håvnettet, nede i vann mens man fjerner krok, eller kompisen må gjøre seg klar til bilde eller hva vi gjør. Skal man slippe ut igjen ørreten eller harren, så er det jo best å gjøre ting fortest mulig og mest mulig skånsomt. 

 

En liten ting til med det å kjøre fisken hardt: Jeg forsøker å ikke kjøre den for hardt de gangene jeg fisker streamer og har tykk nok fortom til det. Da gjelder det å tilpasse seg andre veien, slik at man ikke skader fisken ved å vinsje den på land  :)

 

Og til den dårlige samvittigheten din, så synes jeg ikke du skal ha det, så lenge du behandler fisken fint og lar den få tid til å "komme seg igjen" ved å holde den helt stille mot strømmen i rent vann (ikke sånn som mange gjør, å pumpe fisken att og fram i grumsete vann innpå grunna). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har per dags dato ikke vært en svoren catch and release fisker. Og 97% av fiskene jeg har fått siden jeg var guttunge har blitt tatt på land, og spist!:) kjører fisken akkurat så hardt som magefølelsen sier at er ok. Den skal få slite litt, men ikke for mye. Prøver å få den inn så fort som mulig, uten at jeg får magefølelsen som sier "nå ryker jeg den":)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har per dags dato ikke vært en svoren catch and release fisker. Og 97% av fiskene jeg har fått siden jeg var guttunge har blitt tatt på land, og spist! :) kjører fisken akkurat så hardt som magefølelsen sier at er ok. Den skal få slite litt, men ikke for mye. Prøver å få den inn så fort som mulig, uten at jeg får magefølelsen som sier "nå ryker jeg den" :)

Den nye dama mi er veggis, og elsker fisk, så jeg mistenker at jeg også kommer til å ta opp en del mer fisk enn jeg har gjort før :) De små ørretene er jo også de beste å helsteke, så det er ingen motsetning i dette, håper jeg :)

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ha litt mat i kroppen ja :) selvfølgelig, den dagen jeg får mere fisk enn jeg har tenkt å spise, så blir det satt ut igjen. Liker best fersk fisk, men en ørret eller 3 i frysern er kjekt å ha. Har aldri hatt gleden av god fiskelykke, så er ikke akkurat en fare for bestanden haha:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye dama mi er veggis, og elsker fisk

 

Vegetarianere spiser vel ikke fisk?? Vegetarianer er et gammelt indiansk ord som betyr "dårlig jeger" :D

 

On topic; jeg kjører nok stor fisk litt for lenge av frykt for å miste, rett og slett fordi jeg ikke hanker opp så mange store fisk ila sesongen, da blir det liksom litt mer om og gjøre å få dem opp i håven.

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til den dårlige samvittigheten din, så synes jeg ikke du skal ha det, så lenge du behandler fisken fint og lar den få tid til å "komme seg igjen" ved å holde den helt stille mot strømmen i rent vann (ikke sånn som mange gjør, å pumpe fisken att og fram i grumsete vann innpå grunna).

Hehe, dette med samvittigheten var nok mest ment som en spøk, om ikke annet for å dra med aspektet inn diskusjonen. Nå har jeg på tross av at tokilosgrensa enda ikke er brutt vært i dette "gamet" i over 10 år og for lengst lært meg å leve med at jeg er en dyreplager. Gleden fiskinga gir meg er rett og slett verdt de leie diskusjonene man havner oppi fra tid til annen.

Hovedpoenget med tråden var å høre om at folk hadde begynt å fått et inntrykk av hvor lenge de egentlig kjørte fisk nå som det filmes så mye. Ikke den gode gamle "fikk den planken, brukte sikkert 35min på å få den i land". Så var det egentlig 10 min. Tidsestimater fra en kar som kjører stor fisk og har adrenalin opp til ørene skal man ta med en klype salt ;)

Og alt dette kun for å stilne min egen nysgjerrighet. Det utrolig hva man går å grubler på når man først har ramlet ned i kaninhullet. Blir liksom aldri kjedelig når man er på fiskekjøret. Fest i hodet hvert bidige minutt. Fullt av drømmer, planer, minner, ideer, fisking, binding, skog og fjell. Ah det godt å være gal :D

Nå sklir det jo helt ut her, men det har det allerede gjort ser jeg. La det skli!

EDIT: Like´n jeg ga til Rustflekken over her var myntet på den siste halvdelen av innlegget som gikk på kjøring av fisk, bare så det er sagt. Vil ikke ha på meg at jeg og Rustfjernern er en slags mobbe-dama-til-Brun-liga. Noe som kan resultere i at jeg plutselig en dag blir tatt av dage og henger etter ei løkke av trouthunter FC i fra hengebrua. Skal ikke nevne noe navn, men etter tippettipsingen den siste tiden tror jeg vi alle vet hvem som står bak i såfall! Egentlig er jo alt dette bare enda en grunn til å holde seg unna Rena...

Endret av Emil Jamtfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du blander veganer og vegetarianer nå? :-D

 

Uhørt, jeg blander da aldri noe :)

 

http://veg-veg.no/vegetar/vanligesp%C3%B8rsm%C3%A5l/

 

"Hva er vegetarisme?

Vegetarisme er et kosthold uten kjøtt og fisk, og eventuelt andre animalske matvarer."

 

"Men vegetarianere spiser vel fisk og kylling?

Nei - verken fisk, fugl eller sjømat er vegetarisk."

 

Her må vi ha begrepene på plass, ellers blir det anarki og baluba ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om dyreplaging dukker jo opp fra tid til annen.

Jeg har kommet frem til at om noen mener at jeg er det, så får de heller bare synes at jeg er det.

 

Når det kommer til kjøring av fisk, så er det egentlig ikke mulig å anslå noen fornuftig tid da hver fisk er forskjellig.

Man må ta det litt på magefølelsen, og avveie hva som skal til for å få den på land.

Det er lite heldig om den svømmer avgårde med en krok og senestump i munnen, eller om man river opp en stor flenge i det man sliter krokfestet i fiskekjeften.

Ei heller bør den kjøres så lenge at den nesten flyter opp før den landes.

 

Har man en potensiell pers på kroken så er det ofte mer å tape på å være forsiktig enn å fortsette kjøringen slik man har begynt.

Har sett mange prøve å roe ned litt når de ser størrelsen på fisken, og det har endt med tapt fisk.

Det viktigste er at den svømmer lett avgårde igjen for egen maskin, uten tilsynelatende mèn.

Varmt vann er litt skummelt for fisken, da bør den ikke bli kjørt for lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

En pescetarianer er ikke en vegetarianer, en pescaner spiser bare ikke kjøtt fra dyr som føder egne barn (uten å legge egg), det er vel viktig å skille på betegnelsene. Vegetarianere spiser ikke kjøtt, eller fisk. Veganere spiser ikke noe i det hele tatt som er laget/produsert av dyr. Pescanere er ikke halv veggiser, de bare spiser mye grønnsaker i kosten sin, og bare fisk/skalldyr. Man kan liksom ikke kalle en spade for en gaffel...

 

Andre, kanskje du har fått deg en pesceterianer i hus? 

 

 

 

 

kjører de få fiskene jeg får, så kjapt inn som jeg føler forsvarlig, men her er det snakk om minimale strl dvs 4hg-9hg :P  tror jaggu SØ persen fra ifjor gikk ganske så radig inn også, men den gikk like kjapt utti sjøen da den var ifarta når den kom i håven :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om dyreplaging dukker jo opp fra tid til annen.

Jeg har kommet frem til at om noen mener at jeg er det, så får de heller bare synes at jeg er det.

 

Når det kommer til kjøring av fisk, så er det egentlig ikke mulig å anslå noen fornuftig tid da hver fisk er forskjellig.

Man må ta det litt på magefølelsen, og avveie hva som skal til for å få den på land.

Det er lite heldig om den svømmer avgårde med en krok og senestump i munnen, eller om man river opp en stor flenge i det man sliter krokfestet i fiskekjeften.

Ei heller bør den kjøres så lenge at den nesten flyter opp før den landes.

 

Har man en potensiell pers på kroken så er det ofte mer å tape på å være forsiktig enn å fortsette kjøringen slik man har begynt.

Har sett mange prøve å roe ned litt når de ser størrelsen på fisken, og det har endt med tapt fisk.

Det viktigste er at den svømmer lett avgårde igjen for egen maskin, uten tilsynelatende mèn.

Varmt vann er litt skummelt for fisken, da bør den ikke bli kjørt for lenge

Uansett hvordan man vrir å vender på det så er det jo dyreplaging vi driver med. Penetrer en spiss gjenstand i kjæften på et dyr og dra det inn og opp på land stiv av skrekk. Jeg aksepter at jeg plager dyr for å ha det gøy.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man vrir å vender på det så er det jo dyreplaging vi driver med. Penetrer en spiss gjenstand i kjæften på et dyr og dra det inn og opp på land stiv av skrekk. Jeg aksepter at jeg plager dyr for å ha det gøy.

Jepp, vanskelig å komme unna det faktumet der.

Så får de som mener at det er en fæl ting bare mene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi først er inne på temaet. Her har dere litt interessant lesning: Five_ethical_challenges_to_recreational_fishing_what_they_are_and_what_they_mean

 

Siden denne tråden har sklidd fullstendig ut og blitt en slags bacalao av etikk og moral, tror vi like greit kan be admin flytte den til off topic og skifte navn til "Hoggstabben - hvor moral og meninger møtes" eller noe i den duren. Da kan dere henge ut veggiser, fordele skyld og moralisere over en lav sko!

 

Hvis Lars og JB sin tråd er skapt for å motta(fortrinnsvis kunnskap og livsledsagelse) skal dette være dens motstykke, stedet hvor du kan gi(andre smekk på lanken eller bare inntrykk av din overlegenhet).

Endret av Emil Jamtfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsing eller ikke, så forbinder jeg det ikke med annet enn plaging å stikke skarpe redskaper inn i et levende vesen.

Skulle noen mene at jeg er et dårlig menneske fordi jeg gjør det, så skal de få lov til å synes de

Selv vil jeg tro at det ikke er selve kroken eller stikkingen som er selve plagen for fisken,men heller det

at den blir holdt igjen og må bruke krefter på å prøve å unngå å bli dratt inn i en eller annen retning,

og ikke kan svømme fritt.

Jeg mener i allfall ikke at du er et dårlig menneske Truls,hvis det var det du mente ut i fra innlegget mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vil jeg tro at det ikke er selve kroken eller stikkingen som er selve plagen for fisken,men heller det

at den blir holdt igjen og må bruke krefter på å prøve å unngå å bli dratt inn i en eller annen retning,

og ikke kan svømme fritt.

Jeg mener i allfall ikke at du er et dårlig menneske Truls,hvis det var det du mente ut i fra innlegget mitt?

Nei, trodde ikke du mente det! Leste ikke noe negativt ut av innlegget ditt!

Men det er jo enkelte som mener vi som fisker for moroskyld er dyreplagere, og det plager ikke meg om de synes det.

Jeg gidder ikke argumentere mot dem, bare sier at det har de rett til å mene.

Tror både å stikke krok i fisken, og dra den inn mot sin vilje kan være ting som kvalifiserer til dyreplaging.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at vi bedriver dyreplaging.Dette er jo absolutt ikke ting vi ville gjort med andre levende vesener av noe slag. Men vi er oppvokst med det,og aksepterer at slik er det bare.

Jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg plager fisken,men jeg vil heller aldri være det foruten.Så simpel og enkel er jeg når det er snakk om fisking. Jeg har forøvrig aldri møtt noen som har bemerket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...