Gå til innhold

Stillevannsfiske 2016


Ruffen

Anbefalte innlegg

Er faktisk glad for at vi fikk den litt kjøligere perioden igjen nå. Fra stabile fem-åtte pluss, med kuldegrader om natta i omtrent hele april, til sjuogtjue graders drøy varme er sjelden bra... Nå tenker jeg på klekkinger, sverminger, vanntemperatur, at ting skal "brenne opp" osv.

Har tatt noen greie den siste uka og generelt hatt en del fine opplevelser i marka. Rådyr som ved lang taushet trasker rolig forbi meg og bikkja i myra, den heftige fuglesangen, og selvfølgelig ørreten som patruljerer sitt territorie, på søken etter skikkelige godbiter. Nå er det bare å nyte maks as, for detta er ubetalelig. 

 

Et par instasaks fra de siste dager 

 

De lange kveldene

 

post-1215-0-42421000-1463265709_thumb.jpg

 

Auren

 

post-1215-0-21744600-1463265760_thumb.jpg

 

Kameratskapet

 

post-1215-0-54501900-1463265807_thumb.jpg

 

 

OBS: Det er forresten veldig tørt enkelte plasser om dagen, så tenk på bål, sigg og glør ;)

Endret av Olav Haug
  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på en rekognoseringrunde i området jeg kommer til å legge ned en del innsats i for å bli kjent.

Fikk veldig tro på området, og vannene der. Riktignok uten fiskestang i dag. Ville bare gå opp for å se litt, finne veien og sånt..

Tror det er gode sjanser for å komme på talefot med fisk her, men kommer nok ikke til å prøve før om et par uker.

Våren hadde ikke mer enn såvidt ankommet, så da rekker jeg å bygge ferdig en stang til formålet.

Blir spennende å se om det faktisk finnes ørret der det ikke er salt i vannet også ;-) magefølelsen tilsier i hvert fall at det bør være muligheter her.

Veldig flott område å være ute i uansett! Gleder meg litt nå.

post-2542-0-90301300-1463332889_thumb.jpeg

post-2542-0-91001000-1463332899_thumb.jpeg

post-2542-0-90228400-1463332909_thumb.jpeg

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første stillevanntur i år var preget av mye snø. Ikke uvanlig når vi er på noen høydemeter det, men litt spiker'n  i kista for å komme seg ut. 
Det blir jo ikke fisk av å sitte hjemme heller, så tur ble det. At det er glatt på snøen, og at vadejakka hadde krympet fra året før blir bare humor :)
Ingen skal komme å fortelle meg at øl, fluebinding og Hva hører du på nå har noe med saken å gjøre ;)
 
Det ble mye speiding etter vak, men .........
Dette visste vi jo egentlig at var et skudd i blinde. Har jo sitti sånn noen ganger før kan man si.

post-925-0-41576700-1463341865_thumb.jpg


post-925-0-51221300-1463342469_thumb.jpg



Fy faen å kaldt det var. Man må ha en god fiskekompis for å finne mot når det er slik :) 
Men det er noen sikre vårtegn som indikerer at det er liv laga. 
Den fantastiske frosken har en magisk evne til å vise de som følger med hvem viker som er lurest å bruke tid på så tidlig. 
Kan avsløre med engang at tørrstanga ikke ble forsøkt rigget engang, men den var med he he he.
Oppskriften var nok engang synkeline og litt iherdig denging i brisen. Bris er fint :) 

Det ble en knallfisk og livet er egentlig helt på topp da. 
Noen ganger blir det belønning også. 

Godzonker'n leverte nok en "senke skuldra" fisk og livet er herlig . 

post-925-0-11614600-1463342646_thumb.jpg






 

  • Lik 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute et par timer i kveld. Har vært usedvanlig trått fiske de siste to ukene, har faktisk ikke hatt en eneste fisk i håven tross mange forsøk. Har mistet noen underveis da, riktignok. Det har vært så dårlig at jeg virkelig har begynt å fundere på hva jeg gjør galt. Så da går man hele dager i to uker å tenker og vurderer, haugevis av fluebytter, forskjellige intrekk, forskjellige synkegrader på fluesnøret, forskjellige tidspunkt på døgnet. Ingenting har funket. Før i kveld. Endelig satt det en vakker ørret. Har fått mange flotte ørreter opp igjennom, men dette var blant de aller beste. Ikke utseendemessig (selv om den var pen), men følelsen det ga å kjenne den ta, for så å gi god motstand og til slutt få den i håven. Var litt over halvkiloen, men som sagt en av de deiligste ørretene jeg har tatt. Fisken tok en svart wollybugger i mørket. 

 

Glemte i gledesrusen å ta bilde da, men for en deilig opplevelse. 10 kg av skuldrene. 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute og prøvd dette såkalte stillevannsfisket et par turer nå i helga, men kan ikke si det var mye som minnet om stille vann !

Det har altså blåst noe så inn i helvete, at selv den mest bortgjemte vik har hatt skumhvite bølgetopper. Blir ikke mye myggfiske av slikt . . .

Typisk, når man endelig har ei langhelg i "prime time", så blåser det hele bort. Og vi snakker iskald nordavind, så det var frem med vinterbekledning igjen, etter noen dager med tropevarme.

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du snakker Lars......Først en uke med tropevarme og brennende sol og så en laaaang helg med mer sol og i tillegg en isende nordavind. Verre kan det knapt bli for en stillevannsfisker.
Lufta er så tørr at selv fjærmyggen sliter på kveldstid. Nå må vi ha mer fuktighet i lufta!  

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute og prøvd dette såkalte stillevannsfisket et par turer nå i helga, men kan ikke si det var mye som minnet om stille vann !

Det har altså blåst noe så inn i helvete, at selv den mest bortgjemte vik har hatt skumhvite bølgetopper. Blir ikke mye myggfiske av slikt . . .

Typisk, når man endelig har ei langhelg i "prime time", så blåser det hele bort. Og vi snakker iskald nordavind, så det var frem med vinterbekledning igjen, etter noen dager med tropevarme.

Enig, slik har det vært i alle vann her også en god stund, besøkte flere vann i går. 

Det som overrasket meg var at det vannet som var mest vindutsatt, kaldt og jævlig hadde suppe med puppeskall innmed land når vi kom frem. Kom til slutten av den villeste myggklekking jeg har sett. Det ble myggfiske, og fisk.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble 17.mai fisk i år også. Den ene sto godt synlig på 1 meters dyp og rotet i bunnen. Plutselig snudde den og gikk opp for å ta noe på overflaten. Så skle den ned og litt lenger ut så jeg akkurat klarte i vippe ut flua rett bak den. Et micronøkk i flua og den steg og tok flua hardt! Skikkelig visuelt tørrfluefiske i liten myrputt[emoji3]

Gratuler med dagen[emoji41]

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Lik 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble 17.mai fisk i år også. Den ene sto godt synlig på 1 meters dyp og rotet i bunnen. Plutselig snudde den og gikk opp for å ta noe på overflaten. Så skle den ned og litt lenger ut så jeg akkurat klarte i vippe ut flua rett bak den. Et micronøkk i flua og den steg og tok flua hardt! Skikkelig visuelt tørrfluefiske i liten myrputt[emoji3]

Gratuler med dagen[emoji41]

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Samme her, er noe magisk over 17.Mai fisk . Jeg var heldig å fant en fisk som gikk og tok noen Marginata nymfer inntil ett skjær som lå i le for vinden. Første kastet havnet oppå skjæret, neste landet helt inntil og fisken tok med en gang.

Feit deilig markafisk som senket skuldrene i dag.

 

27011183871_2f1d644edc_b.jpg

 

Marka er digg om dagen , tross jævla vinden

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig etter tretten år så var det muligheter til å fiske litt på 17 mai. Var egentlig ikke så gira på å dra avgårde når det var så sur vind, men litt på trass, og får å teste noe nytt utstyr så bar det i vei den 16 med sekk og stang. 
Var egentlig helt ok forhold når campen var rigget, men så fort belly'n havnet på vannet kom den sure kalde nordavinden etterfulgt av litt stille, og enda mere vind he he
Hadde mine tvil i om den lettvekstbelly'n skulle være noe særlig når man veier 100++, men funket overaskende bra. 
Det ble en tynn liten tass i forsøket også. 

post-925-0-80130400-1463551891_thumb.jpg

post-925-0-50404900-1463551909_thumb.jpg


Skjønner at sekken var tung når jeg satt å kappa opp maten litt utpå, her var det nok til flere enn meg gitt.
Frokosten var faktisk ikke noe mindre voldsom :)
Var faktisk helt superdigg å nippe litt pils å rote i bålet med orrfuglen som eneste kompis. 
Det nye utstyret, hammock, sovepose, primus, sekk og "vandrebelly" fungerte godt og blir nok med på flere turer ;)


post-925-0-61876400-1463552144_thumb.jpg

post-925-0-10575900-1463552176_thumb.jpg


Det var faktisk noen gode minus om natta, og ny kald vind fra nord gjorde at det ikke ble noe venting her hele dagen. 
Det ble en liten runde rundt om, og klarte lure en halvkilos på mygg før kvelden var omme. 
Det var faktisk en digg 17 mai for engngs skyld. 
Måtte det bli mange flere :) :)

post-925-0-80721600-1463552661_thumb.jpg

  • Lik 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I år har jeg gjort alvor av en plan jeg har lekt med i lengre tid om å dra på en stillvannstur i Finnmark i Juni. Det er type skogsvann med både ørret og røye. Reiser 20. juni og har aldri vært der så tidlig før.

Er det noen som har fluetips til meg? Foruten mygg, leptoer, bjørkemåler og mævver, er det noe landsdelsspesifikke insekter jeg ikke må finne på å dra uten?

 

Kjetil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I år har jeg gjort alvor av en plan jeg har lekt med i lengre tid om å dra på en stillvannstur i Finnmark i Juni. Det er type skogsvann med både ørret og røye. Reiser 20. juni og har aldri vært der så tidlig før.

Er det noen som har fluetips til meg? Foruten mygg, leptoer, bjørkemåler og mævver, er det noe landsdelsspesifikke insekter jeg ikke må finne på å dra uten?

Kjetil

Sikkert tvilsomt med grandis så tidlig, men jeg ville uansett tatt med noe vårfluer, både stort og smått.

Også noen marflo-imitasjoner er kjekt å ha ;-)

Sent fra min E5823 via Tapatalk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig etter tretten år så var det muligheter til å fiske litt på 17 mai. Var egentlig ikke så gira på å dra avgårde når det var så sur vind, men litt på trass, og får å teste noe nytt utstyr så bar det i vei den 16 med sekk og stang. 

Var egentlig helt ok forhold når campen var rigget, men så fort belly'n havnet på vannet kom den sure kalde nordavinden etterfulgt av litt stille, og enda mere vind he he

Hadde mine tvil i om den lettvekstbelly'n skulle være noe særlig når man veier 100++, men funket overaskende bra. 

Det ble en tynn liten tass i forsøket også. 

attachicon.gifHammock.jpg

attachicon.gifIMG_1047.jpg

Skjønner at sekken var tung når jeg satt å kappa opp maten litt utpå, her var det nok til flere enn meg gitt.

Frokosten var faktisk ikke noe mindre voldsom :)

Var faktisk helt superdigg å nippe litt pils å rote i bålet med orrfuglen som eneste kompis. 

Det nye utstyret, hammock, sovepose, primus, sekk og "vandrebelly" fungerte godt og blir nok med på flere turer ;)

attachicon.gifbålkos.jpg

attachicon.gifpilskos.jpg

Det var faktisk noen gode minus om natta, og ny kald vind fra nord gjorde at det ikke ble noe venting her hele dagen. 

Det ble en liten runde rundt om, og klarte lure en halvkilos på mygg før kvelden var omme. 

Det var faktisk en digg 17 mai for engngs skyld. 

Måtte det bli mange flere :) :)

attachicon.gifIMG_1071.JPG

Veldig hyggelig å lese robban!
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en veldig ok tur i dag. Skikkelig visuelt nærfiske. Ikke så ofte man får oppleve det her på Sørlandet. Fikk en veldig spessiel ørret på ca 1,2.

Bildet kommer. Antagelig årets kuleste opplevelse her langs kysten. Fisket to forskjellige vann og det er helt utrolig hvor forskjell det kan være på hvor sprek fisken er fra et vann til et annet. Har aldri helt forstått det der.

Det er deilig å se alle vespertinaene.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første stillevanntur i år var preget av mye snø. Ikke uvanlig når vi er på noen høydemeter det, men litt spiker'n  i kista for å komme seg ut. 

Det blir jo ikke fisk av å sitte hjemme heller, så tur ble det. At det er glatt på snøen, og at vadejakka hadde krympet fra året før blir bare humor :)

Ingen skal komme å fortelle meg at øl, fluebinding og Hva hører du på nå har noe med saken å gjøre ;)

 

Det ble mye speiding etter vak, men .........

Dette visste vi jo egentlig at var et skudd i blinde. Har jo sitti sånn noen ganger før kan man si.

attachicon.gifDæven-det-er-kaldt.jpg

attachicon.gifDSC02075.JPG

Fy faen å kaldt det var. Man må ha en god fiskekompis for å finne mot når det er slik :) 

Men det er noen sikre vårtegn som indikerer at det er liv laga. 

Den fantastiske frosken har en magisk evne til å vise de som følger med hvem viker som er lurest å bruke tid på så tidlig. 

Kan avsløre med engang at tørrstanga ikke ble forsøkt rigget engang, men den var med he he he.

Oppskriften var nok engang synkeline og litt iherdig denging i brisen. Bris er fint :) 

Det ble en knallfisk og livet er egentlig helt på topp da. 

Noen ganger blir det belønning også. 

Godzonker'n leverte nok en "senke skuldra" fisk og livet er herlig . 

attachicon.gifFlott ørret.jpg

Den var utrolig fin. Og så fin så tidlig.

Men si meg. Har du vært på toppen av Dovre? Du skriver 15 mai og det er rene vinteren?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom det litt regn som gjorde meget godt for floraen, luftfuktigheten og ikke minst da insektslivet. Første drøye myggklekkinga jeg har kommet over i år gav meg noen skikkelig flotte overraskelser. Til tross for en sur vind og riflete overflate, rullevaka ørreten i kjent "head and tail" stil i en god halvannen times tid, noe som gav meg muligheten for litt etterlengta flexing  <<l I mårra er det meldt regn store deler av dagen - det blir så bra! 

 

 

Vårkondis som ei julepølse.

 

post-1215-0-00811300-1463693927_thumb.jpg

 

Edit - legger ved et par mobilbilder til... :) 

 

Bekkeblom med sukkersøt jordmaur og ett til av auren som måtte en liten tur innom fotostudioet.

 

post-1215-0-80510000-1463698667_thumb.jpg

 

 

post-1215-0-70942600-1463698711_thumb.jpg

Endret av Olav Haug
  • Lik 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min første tur for året møtte jeg opp til mygg-klekking og fisken hadde kommet godt igang med måltidet, det resulterte i fisk på første kast, 7 meter fra land like ved veien. Etter dette har jeg stått i vinden å ventet og ventet... og stått å klaget i mitt eget hodet over hvor urettferdig det var at været ikke skulle samarbeide. I kveld kjørte jeg bort til vannet som jeg gjør hver dag for tiden på grunn av en enorm kløe for vak og gode tilslag. Kvelden startet med rimelig rolig vann men ingen klekking, fisket litt med nymfer og slikt men så tok jeg meg en brødskive ved vannkanten og så roet det seg ned, sakte men sikkert, og ikke veldig lenge etter vaket det en fisk, ikke langt unna meg, kroppen skvetter til og som den uerfarne fluefiskeren jeg er, så hiver jeg på mygg-klekkeren, knuten får jeg satt etter tredje forsøk med skjelvende hender, jeg kaster like ved vaket, og venter... 10 minutter etter må jeg innse at den er borte, og resten av den nydelige kvelden ble det stirring på den rolige vannoverflaten men dessverre uten vak. Jeg håper på varme og bedre forhold fremover, fordi jeg klarer ikke å fiske på ett vak i timen, det presset tåler jeg rett og slett ikke enda! 

 

Gleder meg til en herlig sesong, jeg tenker, og drømmer om klekkingene av døgnfluer som kommer så snart, så snart her i Nord-Trøndelag!

 

OXIwR0V3.jpeg

 

Legger ved ett elendig bilde, fisken var vel rundt 300-350 gram! :)

Endret av tegen
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom det litt regn som gjorde meget godt for floraen, luftfuktigheten og ikke minst da insektslivet. Første drøye myggklekkinga jeg har kommet over i år gav meg noen skikkelig flotte overraskelser. Til tross for en sur vind og riflete overflate, rullevaka ørreten i kjent "head and tail" stil i en god halvannen times tid, noe som gav meg muligheten for litt etterlengta flexing  <<l I mårra er det meldt regn store deler av dagen - det blir så bra! 

 

 

Vårkondis som ei julepølse.

 

attachicon.gif19mai .jpg

 

Edit - legger ved et par mobilbilder til... :) 

 

Bekkeblom med sukkersøt jordmaur og ett til av auren som måtte en liten tur innom fotostudioet.

 

attachicon.gifIMG_20160520_003109 resize.jpg

 

 

attachicon.gifIMG_20160520_005006 resize.jpg

Den var strøken.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom myggklekking i går med mye mygg på vannet resulterte i bra med vaking. Idet jeg kom ned så jeg at flere fisker tok tørre mygg. Derfor ble første soldat ut en tørr mygg med antronvinge og grizzlyhackel. Hadde tre takes på denne flua, men ingen satt. Blir som vanlig frustrert, men vet ganske sikkert at det har med at man gjerne er litt for rask med tilslaget under myggfiske tidlig på året, noe som ikke er veldig heldig med små fluer. Flua dras dermed rett ut av kjeften på fisken. Ikke første gang dette skjer for å si det forsiktig, hehehe. Det er vel standard prosedyre når tilslagene skal finjusteres for sesongen.

 

Ulempen med tradisjonelt hackle og stive whiting fjør på myggfluer merker man fort med 6x fortom. Fortomstvinn og dertil banning er gjengangeren. Jeg gjør samme tabben hvert eneste år, som jeg også gjorde denne dagen  :)

 

CDC varianter er mye mer egnet for tynne fortommer for tørre mygg, og jeg byttet derfor til en CDC variant. Hadde et take på denne også, men etter litt så jeg at ingen av fiskene tok tørre mygg noe særlig mer, og vakinga roet seg over hele vannet. Så, etter en liten stund begynte noen betraktelig finere fisker å vake, og den ene vaka rett uten for kanten der jeg stod. Da var det ned på knærne i "stealth mode", og bytting av flue siden jeg ikke kunne se at noen tørre mygg ble tatt lenger. På fortommen havnet det en palaminomygg med litt impregnering på antrongarnet foran, samt ny fortomsspiss etter noen flaue vindknuter. Tok litt tid før jeg fikk knyti ting på plass, som egentlig er en positiv ting, da fisken fikk vaket seg litt mer steady inn i blodtåka. Da blir gjerne fisken litt mindre var er min erfaring, som gjør det letter å komme innpå den. 

 

Så rugget jeg forsiktig bortover på knærne for å komme på kastehold i fiskens bane. Ut med palaminomyggen som lå og fløyt dypt i vannskorpa, akkurat slik den skal med dusken stikkende bittelitt opp så den er lett å se. Vi snakker her om et kast på ca. 5-6 meter utenfor land og nesten bare fortom ute av toppringen, så nærme gikk fisken. Det tok vel ca 10 sekunder før palaminoen forsvant i et herlig sprutvak og fisken satt. Veldig flott og sprek fisk, som gav meg årets skikkelige myggopplevelse.

Fisken veide litt i underkant av en kilo.

Etter denne dabbet myggklekking og vaking helt av, og jeg reiste hjem blid og fornøyd.

 

Legger med et meget fotogent selvutløserbilde med svært opplagt blikk. Ser ut som jeg er iferd med å sikle på fisken, hehehe. Bakgrunnen er restusjert, noe som beklageligvis er nødvendig om man vil ha noen jordbærsteder for seg selv.

 

post-2504-0-51156800-1463745637_thumb.jpg

 

For de som kanskje lurer på hva en palaminomygg er for noe, så har Robert bindi et prakteksemplar med video i databasen :) Bare å binde i vei. Disse binder man 10 stk. av på en halvtime når man har det i fingra. Bare å følge linken under:

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=472

  • Lik 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...