Gå til innhold

Stillevannsfiske 2016


Ruffen

Anbefalte innlegg

Tidligere i denne tråden har vi nevnt Russeflua(Bibio Pomonae) og den er definitivt til stede i fjellet i disse dager. De sitter tett i fjellbjørkeskogen og i lyngen/einerbuskene.

Russeflua følger en 3-årig syklus og 2016 er året vi bør være på plass i fjellregionen nå i august. I Nord-Sverige og Nord-Norge ser det ut til å være året etter klimaks i Sør-Norge.

Selv har jeg sett Russeflua hvert år men ikke de mengdene som i 2010,2013 og nå i 2016.

På onsdag var jeg oppe i Valdresfjellene men det var en kjølig morgen så jeg så ingen Bibio i lufta før sola dukket frem. Dessverre skyet det til så Bibio’n satte seg igjen. Dette er noe av dilemmaet og uteblir solvarmen skjer det lite. Nå er det bare å finne seg en dag hvor værvarselet er bra med lite vind å håpe på Bibio åpenbaring.

Skitt fiske!

 

Artig med Bibio! Etter min erfaring er det massesverminger av Bibio som gir det aller beste tørrfluefisket etter stor fisk i fjellet.

Her i høgget er det null og niks i år, dessverre. Men i fjor var det bibelske mengder på begge sider av kjølen her oppe, så det er vel et par år til neste gang. 

Forrige gang var for øvrig i 2011, så det kan virke som det er lengre mellom hver gang her i nord. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært et par dager på Hardangervidda, i området Kalhovd. Masse sol og varme, og masse bibio. Første gang jeg opplever en slik sverming, det var moro. Fikk noen fine, største på rett under kiloen, sprek som bare det. Fisken tok villig vekk på mine CDC- bibioer, bundet etter videoen til Robban.

 

Takk Robban, for inspirasjon og flott bindevideo!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært noe spesielt med maur der jeg har fisket, men i går så jeg noen brune med vinger. Veldig sparsomt, men det kan vel kanskje hende de er på gang og at det øker på de kommende dagene.

Vet ikke om det vil ha noen effekt der jeg fisker som ligger en del hundre meter høyere enn der jeg bor (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært mye maur de siste to ukene. Fisket senest på en sverming med eitermaur i Nordmarka for to dager siden. Var mye vind under selve svermingen og lite vak. Når vinden løyet i halv syv tiden begynte fisken å rydde overflaten. Fikk to på rundt halvkiloen og gammel, lang og tynn fisk på rundt 900. Mistet også en pen en, så bra med aktivitet den timen det stod på.

Har vært borte i både sort jordmaur, brun jordmaur og eitermaur på ganske kort tid nå. Virker som det var litt på hell den siste turen. Hadde en tur hvor stor fisk ble selektiv på svar jordmaur hanner med vinger. Utrolig utfordrende fiske. Disse er langt mindre enn hunnene (3-4 mm store) og kan bli veldig mye av de på vannet. De større hunnene (som ofte er langt færre) fikk ligge i fred eller ble tatt av de litt mindre fiskene. Min erfaring er at dette er litt typisk for sort jordmaur hvor det er såpass størrelsesforskjell på hunn og hann. Noen som har noen tips? Bør også nevnes at dette var i elv og ikke stillevann, men aktuelt begge steder.

post-6323-0-40053300-1471532639_thumb.jpeg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur inn til noen vann i kveld etter jobb.

Dessverre var det blikk stille og nesten umulig å ikke skremme fisken som gikk og småvaket forsiktig.

Kom opp til første vannet og det første jeg ser er et par fine vak.

Får satt sammen den nybygde stanga, bygget på en Five Rivers signature V fra Dan Craft. En veldig spennende klinge som jeg gleder meg til å få fisket inn skikkelig.

Får knytt på en liten vårflue, og legger ut et kast mot et par rolige vak.

På tredje kastet ruller det en fisk rolig over flua, jeg venter litt og setter et rolig tilslag.

Fisken er større enn jeg trodde den var, og gir en fin fight før den må gi tapt. Denne blir middag i morgen.

Stanga var utrolig artig å kjøre fisk på. Jobbet dypt nede i klingen. Ganske uvant å kaste med, men når jeg får vent meg litt mer til den, så tror jeg nok dette blir favoritten til tørrfluefisket.

post-2542-0-04111600-1471551535_thumb.jpeg

post-2542-0-14349900-1471551579_thumb.jpeg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka på søndag. Lite vak å se, noe som er vanlig for vannet jeg var ved. Var noen vårfluer, veps, stankelben og en og annen maur på vannet. På denne tiden av året har jeg god erfaring når vinden løyer tidlig ettermiddag. Da begynner ofte en og annen fisk å rydde vikene for alt som har havnet der i løpet av dagen. Dette skjedde i dag også. Vel vitende om maursvermingen som har vært de siste ukene satte jeg på en enkel dubbingmaur og ventet. Fant en fisk så fort vinden løyet. Tok etter under ti sekunder. Var en pen fisk, men fikk den ikke helt inn. Fem minutter senere fant jeg en ny pen fisk. Også denne tok flua etter få sekunder. Fikk to småtassene til før der døde helt ut. Valgperioden varte i rundt 20 min.

Et tips jeg har prøvd litt i år som har funket bra er å feste en buzzer som er festet som dropper i krokbøyen på en foam eller dubbingmaur. Dette gjør at rumpa på mauren havner litt dypere. I tillegg virker det som ørreten ser flua lettere når buzzeren tiltrekker seg mauren. Bare en teori, min har funket gang på gang så lenge jeg har prøvd det. Kan også hand-twiste rolig inn og du får en dødelig kombinasjon med lett stripende maur og buzzer. Har gitt en og annen bonusfisk.

post-6323-0-24537200-1471895130_thumb.jpeg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i sommer etter jeg håva en fisk inne ved vannkanten. Jeg bruker redningsvest når jeg fisker i bellybåt, og det er sånn vest med gasspatron som blåser seg opp i kontakt med vann. I det jeg trappa ut av bellyen med fisken i håven sklei jeg på en stein og havna langflat uti vannet. Poff sa det og plutselig hadde jeg nakkekrage. Hehehehe  :)  :):

 

 

attachicon.gif13975417_10157377766230602_8455558057492448711_o.jpg

 

Fisken var flott da :)

 

attachicon.giffisk.jpg

 

Fikk den på godzonkeren til Robert.

 

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=330

Hvordan så dette vannet ut (steinbunn? Myrete/muddrete?), og hvilken vegetasjon var rundt (skog? Snaufjell?)

Fisken var så lys og fin - faktisk helt nydelig!! Selve definisjonen på vakker ørret  aaapplaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk heldigvis til en liten tur på formiddagen i dag.

Strålende sol og varmt ga mer følelse av sommer enn høst.

Det var en kort periode hvor det var litt aktivitet, og da fikk jeg fem ørreter av begrenset størrelse.

Men alle ble tatt etter kast på vak, og de fleste på kort hold, så det var veldig gøy.

God fart i fisken også tross størrelsen, så det ble en fin tur og noen artige øyeblikk.

Alle fiskene tok en svart liten vårflue med lysere fronthackle.

Flott natur, og spesielt mye øyenstikkere. Artige å se på, og en holdt på rett ved meg, så jeg fikk tatt et bilde med mobilen. Egglegging i skjul av kantvegetasjonen.

post-2542-0-84066500-1472997031_thumb.jpeg

post-2542-0-84276600-1472997040_thumb.jpeg

post-2542-0-92043300-1472997159_thumb.jpeg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk til en tur i kveld også.

Til tross for at det var meldt sol og vindstille så kom jeg opp til første vannet til perfekte forhold.

Når jeg rigget stanga så jeg en fisk som var oppe et lite stykke unna, helt inntil kanten.

Rigget meg ferdig og satt på en liten svart vårflue, og snek meg et godt stykke inn på land til en posisjon hvor jeg kunne få kastet på fisken.

Hadde ikke sett den siden den var oppe tre ganger mens jeg rigget stanga.

Dro av snøre nok og da var den oppe igjen.

Fikk lagt kastet en snau meter ut, og det tok ikke lange stunden før den tok.

Fisken var skikkelig sprek, og ga en god kamp før den måtte finne seg i å bli tatt bilde av før den fikk gå igjen.

Bedre start kan man knapt nok ha, men sånn skulle det ikke fortsette. Vinden løyet helt, og kun noen småtasser vaket.

Helt til stanga var pakket sammen og jeg var klar for å gå.

Da var det en flott fisk av bedre størrelse oppe på perfekt hold.

Det får bli neste gang ;-)

post-2542-0-64825600-1473277003_thumb.jpeg

post-2542-0-35909800-1473277015_thumb.jpeg

post-2542-0-86008400-1473277025_thumb.jpeg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei en liten tur i skauen sist helg :) Var ikke mye som minte meg om krispe septemberdager , men noe aktivitet var det jo. 
Lurte en gammel torvsmyger på Høstdaddy, og da er jo alt på stell i midt hodet :)
Fortsatt noen fine uker igjen i skauen så her må det jobbes hardt med kone, og påpekes ofte hvor lang vintern blir ;) ;)
Vi krysser fingra og håper på et par turer til :) :)





 

post-925-0-43490400-1473440543_thumb.jpg

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skryte litt av helgens ørret her også. Allerede lagt ut skrytebildet på Facebook, selvfølgelig.

 

Var en tur i de dype, dype skoger ved et lite vann jeg har vært noen ganger før. I det siste har det vært mye smått å få der, noe som gjorde at jeg ikke trodde det ville bli det helt store. Får øve litt på tilslaga, mens jeg venter på to kompiser som skulle komme ut senere, tenkte jeg.

 

Det var veldig lite som skjedde. Bortsett fra øyenstikkere, var det ingenting å se til å begynne med. Jeg fikk med meg et kjempeplask på andre siden, lyden og ringene hintet om litt størrelse og at den hadde vært høyt i luften. Sikkert etter øyenstikker da. Gikk en runde rundt vannet, men det var lite å se. Så noen små mygg som klekte, og vakene jeg så var for det meste "småfisk". Jeg satte meg ned og drakk litt kaffe og tenkte jeg skulle stikke ned og møte kompisene og dra et annet sted. Mens jeg satt der og drakk kaffe og spiste lefser, var det noen få vak rundt omkring. Veldig spredt og sjeldne. Jeg så en øyenstikker som cruisa midt på vannet, og jaggu kom det ikke en liten tass som hoppet etter den. Den bommet, men var langt over vannet. 

 

Før jeg gikk, tenkte jeg at jeg skulle gå en liten snartur over på andre siden siden jeg hadde sett et lite vak der 10 minutter før. Jeg hadde fisket med daddy frem til da, men satte på en tørr vannymfe som jeg bandt for 2 år siden. På andre siden kastet jeg ut 4-5 meter og satte meg ned. Etter en liten stund vaket det på noe veldig smått 15 cm fra flua mi, og forfjamset gjort jeg litt tilslag. Lurte på om jeg hadde skremt den, men la ut flua på nytt. Etter en liten stund tok den flua, og gikk rett ned. Jeg fikk ordna løslina og kjørte på snella. Kjente den var stor, den gikk dypt og hadde skikkelig hugg nedover. Jeg presset den så mye jeg turde på 5x og en lei historie med dårlige knuter i år.

Den fikk gå rundt 15 meter ut, jeg presset den inn og den fikk gå en runde til, pluss litt sideveis før jeg ville ha den i håven. Jeg har en den minste McLean håven, og det skulle vise seg å bli litt problematisk. Måtte prøve tre ganger før jeg fikk fisken oppi!

 

Men oppi kom den, og jeg kunne konstatere ny pers, 1,7 kg. Veldig stolt. Bildene gikk rett ut på Facebook etter turen, og selvfølgelig måtte de komme her også :)

 

Eirik

 

Fisken:

post-2196-0-64723600-1473684195_thumb.jp

 

Flua:

post-2196-0-05472600-1473684206_thumb.jp

 

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok fiske i dag. Hadde håpet på litt mer aktivitet men fisk, og en veldig deilig tur ble det så da skal man ikke klage.

Første fisken var egentlig høydepunktet. Jeg satt meg ned for å kikke litt, og ser en liten bevegelse like bortenfor.

Jeg smyger meg nærmere og venter. Få meter fra meg er det en fin fisk oppe. Flere ganger med gode mellomrom.

Den går helt innmot en bergvegg. På toppen av denne er det en maurtue, så den står under og venter på uheldige maur som den tar aggressivt.

Jeg har en Daddy på, og legger den ut. Ikke så lett når det nesten bare er fortommen ute. Ikke noe. Nytt kast og ingen respons.

Mens jeg prøver å få knytt på en maur er den oppe to ganger til. På det nærmeste bare et par meter unna. Ikke lett å knyte på ei flue da ;-)

Får omsider knytt den på, og servert den inn mot veggen. Fisken tar nesten momentant, og gir en god kamp på kloss hold.

Får i løpet av turen to fisk til, og har to som tar men som ikke satt.

Ikke mye som minner om september, og høst.

post-2542-0-04178700-1474218124_thumb.jpeg

post-2542-0-64278800-1474218133_thumb.jpeg

post-2542-0-66245000-1474218142_thumb.jpeg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par gode uker så var det litt nedtur i dag. Det så virkelig lovende ut når vi kom og det manglet ikke på insekter. Men ørreten, ja den var ikke spesielt ivrig. Jeg mistet en fin fisk som ramlet av kort etter kroking og det var det. Bortsett fra rødøye da som måtte spille meg et lite puss på tampen av kvelden. Plutselig var det en fisk som var oppe 3-4 ganger på rappen og den tok.. gjorde tilslag og fint lite skjedde. Svømte mot meg og jeg tok inn løsline og fikk kontakt. Men neida den hadde det ikke travelt, inn i håven og jihaaa! Mort nr. 2 i år <<l  Var ny årsbeste også, Mclean sa 600gram, det er neimen ikke så liten mort. Også på daddy da.. glad den flua var litt lurvete og sliten.. ble kondemnert strax!

Det som var spennende var at det var rimelig greit med "diptera" på vannet. Jeg vet ikke hva denne flua heter, vet ei heller om den klekker i vann men tror det. Selv om den ser mer ut som et landinsekt (mini bibio). Uansett, den gir fint fiske. Bare ikke i dag der jeg var... Vet om et par andre vann hvor jeg også treffer på slike, de skal prøves framover.

post-2-0-74438000-1474226528_thumb.jpg

post-2-0-47612300-1474226537_thumb.jpg

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...