Gå til innhold

Forumet er nå sperret for andre enn Medlem NFF


Anbefalte innlegg

Nå har dagen kommet. Fra og med nå så man være medlem av Norske Fluefiskere (NFF!) for å kunne lage innlegg på forumet. Alle de som har betalt kontigenten vil være plassert i gruppen "Medlem NFF". De som kun er i gruppen "Members" vil kunne lese, men altså ikke skrive. 

 

Hvordan bli medlem av Norske Fluefiskere?

Det er veldig enkelt å bli medlem av NFF. Først lager du en vanlig bruker her på forumet om du ikke allerede har en. Gå til denne siden for informasjon om beløp og kontonr. Når vi ser at betalingen har kommet inn, vil vi flytte din bruker fra "Members" til "Medlem NFF". Ta kontakt med undertegnede (Eirik) om det går lang tid fra betalt til du blir flyttet til riktig gruppe, da har det nok bare skjedd en glipp.

 

Fullt navn!

Fra "Vilkår for bruk" punkt 3: "Medlemmer skal angi fullt navn ved bruk av Fluefiskesiden.no. Du kan bruke et alias som visningsnavn men profilen skal inneholde ditt fulle navn. Unntak fra dette kan gis i de tilfeller hvor brukeren er sikkerhetsklarert, jobber i etterretning, militær, polititjeneste og andre yrker hvor navn offentlig ikke er forenlig med vedkommendes sikkerhet. I slike tilfeller skal Fluefiskesiden allikevel kjenne til navnet og vil holde dette hemmelig."

Se til at profilen din inneholder ditt fulle navn. Dette kan enten gjøres ved at du bruker navnet ditt som visningsnavn, eller at du fyller ut Fornavn og Etternavn inne på profilen. Sistnevnte kan kun andre medlemmer av NFF se (ikke engang medlemmer med kun lesetilgang), førstnevnte kan alle se. Om du kun legger inn navn i profilen, er det altså ikke mulig å google seg frem til dine innlegg på navn.

 

Ta gjerne kontakt med administrator eller moderator om du har spørsmål.

 

Eirik

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Usikker på om jeg burde starte en ny tråd på dette temaet, men har en bekymring i forhold til aktiviteten på Salgs-forumet etter dette ble betalside. 

Bare for å klargjøre så er jeg på ingen måte i mot at FFS skal være en betalside, noe som gjenspeiles i at jeg også er betalende medlem.


Selv om det på en måte er trist, så tror jeg kjøp og salg-delen av forumet er for mange noe av det viktigste med fluefiskesiden. Her har man som kjøper muligheter til å gjøre skikkelig gode kupp, på utstyr som ellers ville vært umulig å finne på kjøp og salg-sider på facebook eller finn.no. Som selger så vil man nå ut til et publikum som er den perfekte målgruppen for saker og ting som kan forbindes med fluefiske. 

Etter forumet ble sperret for ikke-betalende virker det for meg som om kjøp-og-salg delen er fullstendig utdødd. Kanskje admins har noe statistikk som kan vise noe om dette ? 
Lurer på hva admins og andre brukere tenker om denne problemstillingen. Og hvordan dette eventuelt kan løses ? 

Mulig dette har blitt diskutert en annen plass, men det har jeg isåfall ikke fått med meg.

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burde ikke de som vil selge og kjøpe gjennom foreningens websider også være medlemmer?

Det er jo dette som blir et dilemma, tenker jeg. At hvis man skal være medlem for å kjøpe og selge, så blir bruker massen minimal i forhold til tidligere, og slikt sett blir kjøp-og-salg delen av forumet verdiløst. Noe som er svært trist, det ligger så mange perler rundt omkring i fluefiske-hjem her i landet som så mange gjerne kunne tenkt seg å få taki. Gamle klassiske stenger, sneller, snører, bøker, filmer som ikke lengre er i produksjon. 

Verdien i gi folket muligheten til å kjøpe og selge slike varer kan ikke måles i penger. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hverken kjøper eller selger, hvis jeg ikke får navn og adresse av de jeg handler med, og det har jeg aldri hatt noe problem med å få, her på forumet.

Har bare hatt positive erfaringer med å kjøpe og selge ting her, i løpet av årene. Tør påstå, at de aller, aller fleste som bruker kjøp og salg-forumet, er ærlige og redelige folk.

Det vil jo være synd hvis denne delen av Fluefiskesiden, bare skulle "dø hen".

 

Grunde Løvoll har kanskje en fornuftig løsning på "problemet" <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at om jeg var veldig ivrig på å legge ut fiskeutstyr for salg på ffs, så ville jeg nok gladelig betalt de kronene det koster å være medlem.

Er ikke akkurat snakk om store penger ;-)

Jeg tenker at om jeg var veldig ivrig på å kun selge fiskeutstyr, og ikke interesserte meg for noe annet her på fluefiskesiden, så hadde jeg aldri i verden betalt for å bli medlem. 

Hvorfor betale penger for å selge noe på et forum, hvor man kun når ut til et par hundre brukere ? 

Er ikke sikkert at dette er et problem i lengden. Men veldig trist om vi skal betale for å være medlemmer på et forum, for at det skal bli bedre, så mister det en av tjenestene som har holdt forumet i live de siste par årene. 

Det har jo vært en enorm brukermasse, og dermed også ekstremt mye utstyr til salgs. Dette har skapt en portal for norske fluefiskere til å kjøpe sjeldne varer, til enormt gode priser. Og det har gitt selgerne en mulighet til å nå ut til et stort antall potensielle kjøpere. Jeg tror ikke dette vil være realiteten med dagens løsning. 

Selv har jeg ingen gode forslag til hvordan dette skal løses. Grunde kom med et forslag som trolig er bedre enn dagens løsning. Men er usikker på om dette vil bevare salgsforumet. Det er ikke sikkert det hadde hjulpet om kjøp-og-salg var gratis og tilgjengelig for alle heller. Tiden vil vise.

Endret av Øyvind S
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært fint å høre om statistikken noen år tilbake vs. de neste månedene. Det pleier å være sånn at gode markedsplasser trekker både selgere og kjøpere, og disse ikke er alltid de som eller vil være så aktive at de ønsker å bidra på andre deler av forumet. Fingerfølelsen min er at man bør vurdere å åpne kjøp/salg til alle hvis statistikken viser veldig lave tall om noen måneder.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men vil ikke antallet potensielle kjøpere stort sett begrense seg til de som er medlemmer. Altså de som er betalende medlemmer? Mistenker at det er ytterst få "ikke betaldene" (les: ikke lenger medlemmer) som vil frekventere forumet KUN for å sjekke kjøp og salgssidene? Så nedslagsfeltet er allerede redusert betraktelig. Og vil ikke de som har utstyr til salgs finne andre kanaler? Som f.eks. Facebook?

Jeg bare tenker høyt her...

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over årne har jeg kjøpt og solgt mye utstyr her på forumet, og jeg har aldri opplevd noe tull/krøll/lureri. Nå som det blir ennå mer transparent hvem man handler med håper og tror jeg at FFS kan bli en ennå bedre markedsplass for flue- og tur-utstyr.

 

Dessuten tror jeg at krav om NFF medlemskap for å selge på forumet vil kunne føre til flere medlemmer ;-)

 

Grunde 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at "ikke medlemmer" kan annonsere i salgstråden, har FFF åpnet opp for alle?

Hei

 

Ja, det er åpnet slik at "Kjøp og salg" fortsatt er uavhengig av medlemskap. Vi har forstått det slik at dette har vært ønsket fra enkelte medlemmer. Men de som ikke er medlem får ikke sendt PM til medlemmer eller andre ikke medlemmer.

 

Satsingsområdet over tid er et bedre forum, nyttige artikler som går i dybden og en rikholdig Fluedatabase. Men det er jo ikke i strid med å åpne for akkurat denne aktiviteten.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Tror Grunde har rett i at det har blitt flere betalende medlemmer dersom kjøp-og-salg kun har vært for betalende medlemmer. Men tror uansett at man vil få flere potensielle kjøpere og selgere ved å ha denne kategorien åpen.

Tror også Tore Nilsen har rett i at man uansett taper noen kjøpere og selgere ved at siden et betal-side, til tross for at kjøp og salg er åpen. 

Men nå er det slik at dette skal være betalside, og for kjøp-og-salg delen sin fremtid er nok den nye løsningen den eneste riktige! 


Så får man håpe effekten er god og det blir lagt ut mye gull til salg de neste ukene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...