Gå til innhold

Artikkelsamling om nymfefiske.


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Selv om artiklene her på FFS fremdeles kan leses av alle, tenkte jeg å høre litt med dere om hva dere savner av informasjon om nymfefiske. Vi tenker å jobbe for at det legges ut artikler om emnet når artiklene er forbeholdt medlemmer. Artiklene blir vel etter hvert å regnes som kapitler i ei lærebok om nymfefiske etter ørret her til lands. Det er iallefall ambisjonen over tid.

 

Nå er det sikkert noen som ikke savner slike artikler og av prinsipp holder seg til tørrfluer. Det er helt greit, men det er unødvendig å markedsføre dette i tråden.

 

I tillegg til tekniske spørsmål, vil jeg gjerne høre litt om hvorfor dere ikke har begynt - altså dere som er nysgjerrige.Hva er det som gjør at man ikke har kommet i gang?

 

Det nymfefisket vi har ressurser til å dekke er det nymfefisket som utføres med vanlig fiskeutstyr. Kortline, fransk osv bør også dekkes, men vi begynner med nymfefiske etter ørret.

  • Lik 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har 30 tørrfluer og 4 nymfer (2 hares ear + 2 pheaseant tail) i boksen er at jeg ikke vet om jeg gjør ting riktig (dybde,drag + lese elva, antatte standplasser etc) da jeg setter på 1 eller 2 nymfer på fortommen og jeg ikke får fisk.

 

Er dette fordi det ikke finnes fisk der jeg kaster, eller har jeg feil fluer, feil dybde?!?

 

Ja....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig sjøørretfisker så faller det meg naturlig å fiske under vann.

Til sommeren skal jeg begynne å utforske nærområdene.

Det som slår meg at jeg trenger er kunnskap om arter, til hvilken tid de er mest aktive, hvordan de beveger seg, og mest naturlig etterligner av en kunstig flue. Gjerne litt om biologien og i hva vi finner i hvilke biotoper.

Som dere skjønner - nybegynner på området.

Ser frem til å lære om dette, og læringskurven blir ofte vesentlig brattere når man får tips og triks av folk med god erfaring.

Bra tiltak!

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har 30 tørrfluer og 4 nymfer (2 hares ear + 2 pheaseant tail) i boksen er at jeg ikke vet om jeg gjør ting riktig (dybde,drag + lese elva, antatte standplasser etc) da jeg setter på 1 eller 2 nymfer på fortommen og jeg ikke får fisk.

 

Er dette fordi det ikke finnes fisk der jeg kaster, eller har jeg feil fluer, feil dybde?!?

 

Ja....

Kjenner meg igjen her! En grundig innføring i temaet er absolutt ønskelig. Tror nymfefiske for mange fremstår som noe avansert og mystisk, har selv flere ganger tenkt at jeg skal prøve meg og begynt og lese litt her og der og så har det blitt med det.

 

Ser frem til denne artikkelserien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir interessant <<l

Jeg har vel nærmest vært fanatisk tørrfluefisker i alle år,men tatt i betraktning at ørreten tar ca 95% av føden under vann,øker jo mulighetene betraktelig hvis man er villig til å prøve.

Særlig i de lange periodene man ikke ser vak i det hele tatt :rolleyes: Har ladet opp flueboksen med diverse varianter i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gleder jeg meg til.

Det gjør jeg også. Spesielt til å få nymfene inn i Fluedatabasen. Da slipper jeg å lure på hvor mange runder med bly av en gitt tykkelse jeg brukte på den og den krokstørrelsen - ett år etter at jeg bandt den forrige gang. Det er ikke kritisk, men jeg synes nå det er en fordel å ha kontroll på vekten til de ulike fluene i boksen. Setter jeg på ei flue, så har den samme vekt som den jeg bandt tidligere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir interessant <<l

Jeg har vel nærmest vært fanatisk tørrfluefisker i alle år,men tatt i betraktning at ørreten tar ca 95% av føden under vann,øker jo mulighetene betraktelig hvis man er villig til å prøve.

Særlig i de lange periodene man ikke ser vak i det hele tatt :rolleyes: Har ladet opp flueboksen med diverse varianter i vinter.

De lange periodene uten vak synes jeg er det beste argumentet - eller at det blåser akkurat et knepp for mye til at fisken vaker. Man kan faktisk ha morsomt fiske i 5-6 sekundmeter også, når tørrfluefiske er helt uaktuelt. Ikke uvanlig å få et par sånne dager på rappen. Før var det krise, nå spiller det nærmest ingen rolle lenger.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig sjøørretfisker så faller det meg naturlig å fiske under vann.

 

Grundig erfaring med sjøørretfiske er et meget godt utgangspunkt. Nymfefiske handler litt om å hente frem jegeren i seg. Iallefall om en går i strykpartiene av en elv. Det er jo mye av de samme egenskapene en må ha for å lykkes etter sjøørreten i saltvann. Kanskje derfor enkelte velger å være tørrfluepurister.......

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært godt forslag. Går vel mest på kunnskap og erfaring, noe som er vrient og tilegne seg ved kun prøving og feiling. Ser frem til litt tips og triks på dette altså.

Ifht ønsker, er jeg personlig interessert i litt hvilke strategier som er fornuftige å bruke, i både stillevann og elv.

Endret av Roar Tveiten
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært godt forslag. Går vel mest på kunnskap og erfaring, noe som er vrient og tilegne seg ved kun prøving og feiling. Ser frem til litt tips og triks på dette altså.

Ifht ønsker, er jeg personlig interessert i litt hvilke strategier som er fornuftige å bruke, i både stillevann og elv.

Oups...stillevann også. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Men det kan vi jo jobbe litt med.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt nymfefiske har stort sett begrenset seg til noe PTN-aktig hengende under en tørrflue. Kunne tenke meg å lære om fluer og fluevalg i forhold til årstid, strømstyrke og presentasjon. Jeg legger ofte mange forskjellige faktorer til grunn før jeg velger tørrflue. Regner med det er minst like mange faktorer som burde inngå i valg av nymfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også nymfefiske på vakende fisk kan være interessant!! ..dette sklir jo fort over i våtfluefiske, men det foregår jo under vann. I mitt hode handler dette om å fiske flaskehalsen i ei klekking.. Her er to eksempler: Satt på en blytung vespertinaklekking og la ut tørrflue etter tørrflue i timesvis. Fisken vaka jevn og trutt men fluene mine druknet i mengden. Men det slo meg etterhvert at vakaktiviteten ikke sto i forhold til klekkingen. Mao måtte det skje mye under filmen. Jeg satte på en nymfe og det begynte å skje ting nesten med en gang! Skal sies at jeg hadde masse problemer med kroking men koden var i det minste knekt.

En annen gang var under en sulphurea klekking. En stor fisk sto og vaket steady men sjelden i forhold til antall duns som fløt over. Svaret ble en sulphurea våtdun som ble strammet opp rett i trynet på fisken.

Uansett.. Dette kan bli bra [emoji851]

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg legger ofte mange forskjellige faktorer til grunn før jeg velger tørrflue. Regner med det er minst like mange faktorer som burde inngå i valg av nymfe.

Med fare for å bevege seg ut i diskusjonen fluevalg kontra presentasjon, så kan man nok generelt si at valg av nymfe krever et mindre sortiment enn tørrfluefiske. Jeg synes fluevalget er ganske enkelt. Men det kreves kanskje flere av hver flue.  Av og til går det jo litt fluer om bunnforholdene er krevende.

 

Poenget mitt med dette svaret er at man ikke behøver å forberede all verden for å lykkes som nymfefisker. Man kan stort sett bruke akkurat det samme utstyret man benytter når man fisker tørt med en stang i klasse 5. Men man tenke litt mer når man fisker. En ørret som står å vaker steady på duns krever jo ikke all verdens grubling - om vi ser bort fra bakevjer og vanskelige strømforhold. 

 

Vi skal få laget en artikkel som foreslår et nymfe-sortiment man kan ha som basis - og som sikkert er tilstrekkelig i 95% av tilfellene. Selvfølgelig linket mot fluedatabasen.

 

(For ordens skyld; jeg snakker nå om godt fortynga fluer - hovedsakelig med tungsteinhoder. Flytenymfer og nymfer 10 cm under overflata i ferd med å klekke blir noe annet)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg kunne tenke meg en artikkel om fargevalg på kulehoder og tungstenhoder. Hvilken farge (gull, sølv, kobber, mokka, rød, rosa osv.) passer til ulike forhold. Med ulike forhold tenker jeg på sollys, overskyet, kveld/natt, tidlig vår, sen høst osv.

 

Hilsen

Bjørn-Roar

 

Ja, det ER veldig interessant også, Bjørn Roar. Vi bruker farger avstemt til fluene, og velger ofte fluer ut i fra elvevann og bunnforhold, så alt henger litt ihop  <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg kunne tenke meg en artikkel om fargevalg på kulehoder og tungstenhoder. Hvilken farge (gull, sølv, kobber, mokka, rød, rosa osv.) passer til ulike forhold. Med ulike forhold tenker jeg på sollys, overskyet, kveld/natt, tidlig vår, sen høst osv.

 

Hilsen

Bjørn-Roar

Er på blokka sammen med vekt på tungsteinhodene. Samme diameter kan ha ulik vekt pga mengde tungstein som er boret ut når man lager hullet. Kanskje litt nerdete, men jeg skal kjøpe ei mikrovekt og undersøke.

I tillegg skal vi touche innom hvordan de ulike hodene holder fargen etter bruk.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på blokka sammen med vekt på tungsteinhodene. Samme diameter kan ha ulik vekt pga mengde tungstein som er boret ut når man lager hullet. Kanskje litt nerdete, men jeg skal kjøpe ei mikrovekt og undersøke.

I tillegg skal vi touche innom hvordan de ulike hodene holder fargen etter bruk.

Gleder meg til å lese.

Her inne er vel de fleste nerder innen en eller annen fluefiskerelatert retning..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymfefiske i stille vann Pål! Vet at du kan og har mange trix å lære bort.

Nymfefiske i stille vann er vel ikke utfordringen med så altfor mange trix, så her er trixet å fiske mye. Avfeies som rein smisking. MEN i  2015 fiska jeg med Ultra Damsel mønsteret til Rune. DET var en aha-opplevelse. Libella har vært bra den, men denne anorektiske broren var jammen effektiv. Morsom å binde var den også. 

 

Vårfluepupper på stille vann derimot.....Men det har jeg lite erfaring med. Imidlertid vet jeg at der er noen andre på FFS som har fisket målrettet med imitasjoner av stigende vårfluepupper i stille vann. Likeledes svømmende vårfluepupper.

 

Det som er litt kult med artikkelsamlinger på FFS er at de kan redigeres fortløpende. Ei bok står som den står med sine feil og mangler - med mindre det kommer reviderte utgaver med jevne mellomrom. Det er ganske sjelden når det gjelder fluefiskelitteratur. 

 

Jeg påtar meg bare å lage en grunnmur, så kan brukere komme med synspunkter som jeg kan redigere inn i artiklene. Slikt kan man jo gjøre i forumet, men å finne tilbake igjen er jo nærmest umulig.

 

Overskriften på denne tråden burde forresten ha vært "Nymfefiske med tunge nymfer etter ørret i elv": Det var det temaet jeg hadde tenkt å dekke. Men det var kanskje like greit at det ble som det ble, for det ga noen ideer til ytterligere artikler.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymfefiske i stille vann er vel ikke utfordringen med så altfor mange trix, så her er trixet å fiske mye. Avfeies som rein smisking. MEN i  2015 fiska jeg med Ultra Damsel mønsteret til Rune. DET var en aha-opplevelse. Libella har vært bra den, men denne anorektiske broren var jammen effektiv. Morsom å binde var den også. 

 

Vårfluepupper på stille vann derimot.....Men det har jeg lite erfaring med. Imidlertid vet jeg at der er noen andre på FFS som har fisket målrettet med imitasjoner av stigende vårfluepupper i stille vann. Likeledes svømmende vårfluepupper.

 

 

 

 

Dette hadde vært spennende for meg å lære mye om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gleder jeg meg til, har frem til i fjor så og si utelukkende fiska på stille vann. På tampen av sesongen i fjor prøvde jeg meg sammen med et par kompiser i elv, det var etter fomlinga i starten jævlig gøy! Ble kun kulepenn fisker på denne turen, men likevel...

Denne artikkelserien i nymfefiske kommer altså som bestilt for mitt vedkommende.

 

Har planer om en god dose elv for kommende sesong og har (i seneste laget) begynt og lete opp bindebeskrivelser på diverse nymfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...
På 5.4.2016 den 21.55, Pål Hedenstad skrev:

Selv om artiklene her på FFS fremdeles kan leses av alle, tenkte jeg å høre litt med dere om hva dere savner av informasjon om nymfefiske. Vi tenker å jobbe for at det legges ut artikler om emnet når artiklene er forbeholdt medlemmer. Artiklene blir vel etter hvert å regnes som kapitler i ei lærebok om nymfefiske etter ørret her til lands. Det er iallefall ambisjonen over tid.

 

Nå er det sikkert noen som ikke savner slike artikler og av prinsipp holder seg til tørrfluer. Det er helt greit, men det er unødvendig å markedsføre dette i tråden.

 

I tillegg til tekniske spørsmål, vil jeg gjerne høre litt om hvorfor dere ikke har begynt - altså dere som er nysgjerrige.Hva er det som gjør at man ikke har kommet i gang?

 

Det nymfefisket vi har ressurser til å dekke er det nymfefisket som utføres med vanlig fiskeutstyr. Kortline, fransk osv bør også dekkes, men vi begynner med nymfefiske etter ørret.

Ble det noe av denne artikkelsamlingen?:)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...