Gå til innhold

Elvefiske 2016


Ruffen

Anbefalte innlegg

Fikk jaggu en tur til slutt i en aldri så liten perle av en elv i ettermiddag. Det var ikke så bra som jeg håpet på. På denne tiden av året kan været være litt lokalt varierende. Der var det en iskald trekk.

Så noen få vak og hadde en fin sjanse på en fisk jeg tror var fin. Jeg tror nok dessverre jeg klarte å skremme den.

Fikk truet på en brukbar en på nymfe som plaster på såret. Det ble mye tid i gresset i dag.

Bruker å starte tidligere en dette men i år måtte det bli slik.

Fantastisk å være i gang både i stille vann og elv. For en tid vi er inne i nå!

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok toget til Orkide reisebyrå på Tynset på tirsdag for å ordne med en ny tur for å besøke sønnen. La merke til at Glomma syd for Rena var isfri de partiene jeg så elva, mens nord for Rena var det stort sett islagt. Men det var flere plasser der også som det faktisk var mulig å slenge litt med stanga. Så dersom det fortsatt holder seg over null døgnet rundt så tipper jeg at Glomma syd for Tynset er isfri i løpet av en ukes tid, dog selve Høyeggadammen vil det nok ta litt lenger tid.

 

Magne Fjellstad.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 eller 4 turer i Glomma sør og nord for Elverum. Fikk en mikro-pinne 1. April. Mistet noe pent noe på tirsdag. Hadde lånt bort ei snelle med 6'er snøre til en kompis så han fikk prøvd å overline 905 farioen sin for å se om det hjalp med litt mer tyngde. Hadde vist ham noen vannkast og lot snøre drifte med strømmen. Mens jeg står vendt mot ham og greia ut om ting jeg ikke har peiling på, hugg det som pokker i flua. Bråsnudde meg og så restene av skikkelig grove vakringer. Etterskjelv.

Kjempetypisk meg. Ikke første gang det skjer. Det var det nærmeste vi kom fisk den dagen. Men artig selv om det fortsatt kjem et og anna isflak flytende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets andre tur er unnagjort, og enn så lenge kan jeg skryte av fisk på hver tur i år :-)

Trodde 2016 skulle bli året da det ikke skulle komme et vindpust de dagene jeg var ute med fluestanga, men det minner sterkt om tidligere år.

Det blir å myse etter den lille myggklekkeren i brisen utpå elva, og er man heldig får man øye på den. Ofte fordelaktig når man fisker tørrfluer :-)

Deilig er det uansett å være ved elva igjen, og nå går det slag i slag fremover.

Dagens fangst var noen gigantiske ørreter, og uten vekt anslo jeg snittvekten til ca 4kg . . . Snakket med noen lokale helter som mente de var større enn som så, og lokalbefolkningen skal man lytte ekstra godt til ;-)

Lite steinfluer å se på denne turen, men noe mygg fristet fisken til å ta turen helt opp i overflaten fra tid til annen.

post-425-0-28980200-1460914765_thumb.jpegpost-425-0-00756200-1460914705_thumb.jpeg

  • Lik 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder, og flott fisk, men for noen vanvittig store hender du har når de er så store i forhold til en så stor fisk :-p

Ja, jeg har noen gener som gjør at hendene mine vokser i kulde, og jeg skal være den første til å innrømme at det ser litt rart ut :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her var planen å vise frem en feiende flott regnbueørret på 1.3 kilo, men naturen ville det annerledes. Sleip og sterk er dårlig stemning i kombinasjon med posering! 

 

Må si at synet på mitt nærfisket, her på Østlandet, har forandret seg etter jeg starta å denge streamer i vassdrag så små at man kan hoppe over hele elva :) I går så jeg to baetis i tillegg. Kanskje jeg rekker lure en 2kilos bue på tørt før jeg flytter nordover. Det hadde vært noe.

post-4440-0-63096600-1463656064_thumb.jpg

Endret av Emil
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått blod på tann nå. Tok en kveldstur for å sjekke om disse 'buene kunne finne på å vake litt på kveldstid. Satte meg til inne i tetta for å vente. Så vel 2 vak på 2.5 time, så det ble inget tørrfluebonansa akkurat. Måtte knyte på woolly buggern og ta to kast før jeg dro. Det var et klokt valg!

Drømmer om at regnværet som er spådd i morgen kanskje kan kickstarte en baetisklekking. Er vel bare å sette seg til for å se hva som skjer :)

post-4440-0-22939300-1463692937_thumb.png

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen ganger reiser man på fisketur mest for å komme ut en tur, da forholdene ikke tilsier at det er håp om bra fiske.

I dag hadde jeg mindre tro enn vanlig også, da elvevannet var grisekaldt og elva gikk flomstor og tildels farget.

Men i ei grunn bakevje hadde noen fisker funnet litt varmere vann enn ellers i elva, og denne var ikke den største av dem.

Men det er vrient med fisker som stort sett bare står og sturer, og helt tilfeldig får det for seg at de skal ta noe på overflaten, i dette tilfellet en baetis comparadun.

Den sugde i seg flua så forsiktig, at om jeg ikke hadde sett på flua der og da, så ville jeg ikke registrert noe som helst.

Litt vårslank, men 1,8kg var helt innafor på en dag som dette :-)

post-425-0-40884000-1465157316_thumb.jpeg

  • Lik 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg ble litt overrasket ja, da fisken ikke viste tegn til å ville kaste opp noe som helst ;-)

Fin fisk Lars. <<l

Antageligvis har du også en egen evne til å dra inn fisken på en særdeles behagelig måte

som ikke medfører stress.Rolig og avbalansert og full kontroll.

Det i tillegg til en flott fisk vitner om at vi har med en mann med erfaring å gjøre.

Kult Lars.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fisk Lars. <<l

Antageligvis har du også en egen evne til å dra inn fisken på en særdeles behagelig måte

som ikke medfører stress.Rolig og avbalansert og full kontroll.

Det i tillegg til en flott fisk vitner om at vi har med en mann med erfaring å gjøre.

Kult Lars.

Jeg har en egen evne til å innynde meg hos fisken, Tom !

Vanligvis når jeg får fisk så kommer den til meg som om det ventet en belønning. Det gjør det forsåvidt også, i form av gjenutsetting, men jeg går jo glipp av mye kul kjøring av fisk :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som blodfersk fluefisker har jeg i dag for første gang prøvd meg i elv! Var veldig skeptisk til om jeg i det hele tatt skulle klare å fiske noe særlig med tanke på ferdighetsnivået. Elv var veldig spennende fiske, helt nytt for en som kun har vært i skogsvann og innsjøer, artig og prøve å lese hvordan vannstrømmen går, prøve å se hvor det er større tendenser til at insekter samler seg litt opp. Utrolig beskjedent med liv rett over vannskorpa sett bort i fra regnet som kom litt sånn vekselvis. Jøtt usikker på om det kanskje er på kvelden det bruker å skje i elver, så ikke ett eneste vak, var ute i elva ca 11.30 til ca 1700, men får vel bare forskutere og prøve meg frem litt. Viktig å ha trua har je hørt :) Ett lite spm: Liker ørretsen seg noe særlig der det er sandgrunn? Eller vil den helst ha stein?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...