Gå til innhold

Beste kaffe'n


André_Brµn

Anbefalte innlegg

De fleste drikker sikkert kaffe her, og har sin favoritt. Jeg har bare lyst til å dele min absolutte favoritt, for kaffeelskerne her: Friele Fair Trade. Den er gull  <<l  Det er fint at den er fair trade altså, men den er jo også helt eksepsjonell på smak. 

Det er stor forskjell på kaffe. 

 

 

 

 

 

post-2545-0-81490100-1460374355.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type kaffe har ingenting å si uti skauen. Da tar du en halv til en hel pose i kaffekjelen uansett, og den blir så sterk at alt smaker krutt - tilogmed brødskiva to dager etterpå. Skakjeværnotuill.

 

Hjemme bruker jeg stort sett Nespresso-maskinen med kapsler fra Kiwi-butikken (new world coffee heter de vel), og de på Rema funker også. Nammenamm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type kaffe har ingenting å si uti skauen. Da tar du en halv til en hel pose i kaffekjelen uansett, og den blir så sterk at alt smaker krutt - tilogmed brødskiva to dager etterpå. Skakjeværnotuill.

 

Hjemme bruker jeg stort sett Nespresso-maskinen med kapsler fra Kiwi-butikken (new world coffee heter de vel), og de på Rema funker også. Nammenamm.

Riktig dosering i kjelen er når ei mus kan løpe tørrskodd over.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evergood , kokt på bål, med min gode gamle "svart-kjel".

Selv om fisken ikke er særlig bitevillig, og forholdene ikke er de beste, så er likevel turen vellykket, når jeg kan sette meg ned ved bålet, med en god kopp kaffe, og slappe av.

Bare nyte stunden, og la tankene vandre helt fritt.

Dæsken ta, hvor heldige vi er, som har denne flotte hobbyen :rolleyes:.

Endret av Klinkert
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt i kaffen har blitt meg fortalt kommer av tidligere tiders sjøfiske med sjark og mindre båter.  Da var ofte ikke ferskvann like lett tilgjengelig og man kokte kaffe på det som var å få tak i; rikelige mengder sjøvann!  Etter hvert ble de vant til det, og de hadde litt koksalt i kaffekjelen hjemme også! 

 

Trodde denne kysttradisjonen var i ferd med å dø ut, men ser jo med glede at noen fortsatt holder den i hevd. 

Flott tiltak Ruffen, som med ditt bidrag er med på å holde god gammel kystkultur i live! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Single estate uvakset Arabica fra Finca d' Incomformista (bare sørvest-hellingene, må vite), saktebrent på Grünerløkka og håndbrygget med V60 med NØYAKTIG 87,7 grader temperatur, 14 gram per 200 ml vann, 87 sekunder (den velkjente 14 / 200 / 87,7 / 87 - formelen).

 

DA har men den perfekte kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Single estate uvakset Arabica fra Finca d' Incomformista (bare sørvest-hellingene, må vite), saktebrent på Grünerløkka og håndbrygget med V60 med NØYAKTIG 87,7 grader temperatur, 14 gram per 200 ml vann, 87 sekunder (den velkjente 14 / 200 / 87,7 / 87 - formelen).

 

DA har men den perfekte kaffe.

Hipster-kaffe mao.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemmel kaffe (som markedsføres som kokekaffen til fluefiskere) leveres med en liten pose grovkornet salt. God kaffe, men litt dyr.

Ja det var det han pratet om. Skulle hive et par saltkorn i koppen. Skulle visst være snadder. Skal testes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt skikkelig kresen på kaffen. Mest nykvernet som gjelder for meg, og bønnene er rimelig ferske og. maks 3+4 uker siden de ble brent. Har kverner og espressomaskin både på jobben og hjemme. Mye bra kaffe i NZ, og mye dårlig. Ikke mange som bruker filterkaffe her, så de fleste bruker pulver eller kaffepress hjemme. På tide med en kopp kjenner jeg :rolleyes:

Endret av Tore M. Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bergenser så går det naturligvis i Friele kokekaffe på tur. Noe annet ville i grunnen være utenkelig. Å se hvordan dere andre tar til takke med det nest beste, gjør meg bekymret og litt trist. Hvilke andre gale valg har dere tatt? Må alle fluefiskerådene som er gitt av fomrumlegender som drikker hipster-kaffe revurderes?

Endret av Morten D.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt skikkelig kresen på kaffen. Mest nykvernet som gjelder for meg, og bønnene er rimelig ferske og. maks 3+4 uker siden de ble brent. Har kverner og espressomaskin både på jobben og hjemme. Mye bra kaffe i NZ, og mye dårlig. Ikke mange som bruker filterkaffe her, så de fleste bruker pulver eller kaffepress hjemme. På tide med en kopp kjenner jeg :rolleyes:

Jeg synes kaffen på nz var veldig god jeg. Long black var det jeg kjøpte og det er vel nærmest våres kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...