Gå til innhold
  • 0

Lurer på en ting i år og.


Ruffen

Spørsmål

I enkelte elver er snittstørrelsen på fisken mye høyere tidlig på året. Etter vært fylles det på med småfisk og de større drukner i mengden. Hver vår grubblet jeg på hvorfor et er slik. Noen som har noen teorier?

Eller kanskje en synsing?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

I en elv jeg fisker i er det rett og slett slik at den store fisken dominerer så lenge klekkingene er bra. Når det klekker sporadisk og vanntempen er høy, typisk i august, dominerer småfisken. Så tar klekkingene seg opp i september og da får jeg gjerne de aller største fiskene for sesongen. Kan det være så enkelt?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kanskje de største er tidlig ute for å sikre seg de beste plassene.

De beveger seg lettere i strøm, og kan lettere stille seg opp i strøm og ha utbytte av den lille næringen som er tilgjengelig tidlig i sesongen..?

Et par forslag i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har akkurat den samme erfaringen, men at dette gjelder elver som renner inn i, eller ut av vann hvor fisken kan vandre mellom elva og vannet.

 

Min teori er at dette er fisk som har vært i elva og gytt, og blir stående over vinteren før de vandrer ut i vannet på våren.  Det samme skjer på høsten, og da er jo den store fisken i elva klar for gyting.  På sommeren er det bare småfisk i elva hvis ikke noen spesielle klekkinger trekker fisken på elva i kortere perioder.

 

Tidlig på våren/ sommeren er det også en relativ kort periode med stor fisk, og gjerne godt fiske, i vannene rundt elveosene, som jeg tror er gytefisk som kommer fra elva etter gyting.

 

Jeg har liten tro på at fisken trekker til elvene for å beite så tidlig på våren, da bør det være bedre næringsforhold i vannet en i ei stor og flomkald elv.

 

Men igjen, dette er bare noe jeg tror etter snart 50 års erfaring....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har akkurat den samme erfaringen, men at dette gjelder elver som renner inn i, eller ut av vann hvor fisken kan vandre mellom elva og vannet.

 

Min teori er at dette er fisk som har vært i elva og gytt, og blir stående over vinteren før de vandrer ut i vannet på våren.  Det samme skjer på høsten, og da er jo den store fisken i elva klar for gyting.  På sommeren er det bare småfisk i elva hvis ikke noen spesielle klekkinger trekker fisken på elva i kortere perioder.

 

Tidlig på våren/ sommeren er det også en relativ kort periode med stor fisk, og gjerne godt fiske, i vannene rundt elveosene, som jeg tror er gytefisk som kommer fra elva etter gyting.

 

Jeg har liten tro på at fisken trekker til elvene for å beite så tidlig på våren, da bør det være bedre næringsforhold i vannet en i ei stor og flomkald elv.

 

Men igjen, dette er bare noe jeg tror etter snart 50 års erfaring....

Du det var ingen dum teori. Det står noen store der hele sommeren men abselutt en teori jeg fant troverdig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...