Gå til innhold

Inntrekkets betydning i saltvann - sjøørret


Slettet

Anbefalte innlegg

Der kom du oss litt i forkjøpet. Noe tilsvarende lå vel i tidligere tråd, så du var allerede på blokka.

 

<<l Dette skal konverteres til artikkel på sikt. Vi skal lage en egen folder for praktisk sjøørretfiske i saltvann, utstyr og fluer. Jeg tenker det er noe vi skal jobbe med i oktober. Et godt alternativ til den evinnelige "Slik fisker du sjøørret" i diverse tidsskrifter. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten tvil om at inntrekket er en viktig del av det å lure en sjøørret til å hugge.

Noen ganger spiller det ingen rolle andre ganger spiller det omtrent all rolle.

For alle som har lyst til å fordype seg litt i fisket langs kysten så er det å sette seg inn i bevegelse og inntrekk veldig viktig.

Tar man på en dykkermaske og svømmer rundt i fjæra så lære man veldig mye, hva er det som avslører byttedyrene..?

Ser man kutlingene når de ligger stille i sanden, eller stingsilda som står stille langs tangklasene?

Det er omtrent umulig.

Men plutselig så er det et eller annet som fanger oppmerksomheten. Blikket trekkes mot en ting.

Bevegelsen!

Den avslører!

Jeg mener det er noen ting vi burde sette oss inn i som er viktigere enn mye annet.

Byttedyr, hvor man finner disse gjennom året og sjøørretens trekk gjennom sesongen.

Av disse så er det flua og fluas bevegelse vi kan påvirke. Og hvordan vi presenterer disse.

Viktigheten av inntrekk er noe man raskt bør få et forhold til, så alt som trekker i den retningen er positivt, og ikke alt som har med det og det utstyret må vi ha. Det snøret må vi ha... Det er veldig lite viktig for fisket. Men fluevalg, bevegelsen vi tilfører denne og hvordan vi presenterer denne. Det er viktig.

Nå håper jeg virkelig ikke at jeg oppfattes som negativ grinebiter, det er virkelig ikke meningen, men for meg er det veldig vanskelig å forholde meg til målbar hastighet på inntrekket.

For meg virker det for vitenskapelig, og jeg føler det er en litt for 'mekanisk' tilnærming at jeg klarer å flette det inn i måten mitt fiske foregår på.

Det er ikke noe jeg kan ha i hodet når jeg fisker, da det handler mer om følelse for hvordan det trekkes inn ut fra vær, sikt i vannet, fluetype, vanntemperatur og plassens beskaffenhet.

For meg handler det om ryggmargsinnstinkt, innlevelse, og følelse når jeg trekker inn.

Tror også at det til tider kan gjøre en forskjell i inntrekket hvor hardt man starter, akselererer og avslutter.

Nå ønsker jeg ikke å si at det er feil det du skriver. for det er en av de beste og grundigste tilnærmingene jeg kan huske å ha lest.

Det er bare mye av dette som jeg ikke klarer å forholde meg til i forhold til mitt fiske.

Inntrekkshånd bør velges ut fra hva som føles naturlig, og en ting man ikke må glemme er at noen ganger å er det helt unormalt bevegelsesmønster i forhold til flue man fisker med som trigger fisken til hugg ;-)

Vil bare avslutte med å si at dette på ingen måte er negativt ment, eller er skrevet som kritikk!

Mvh Truls

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal dra inn en målbar enhet, og det er jo det eneste man kan gjøre hvis man skal være presis nok og unngå misforståelser så er nok sek pr m det eneste alternativet. Det blir jo litt som andre målbare enheter vi har innen fluefisket, som f.eks ccs. Det er det beste alternativet man har av objektive data samtidig som det har en del mangler.

Det sier ingen ting om følelse og opplevelse av det som skjer. Og det vil jo også være en umulighet.

Det er vanskelig å få beskrevet om man har harde rykk, eller litt jevne trekk, eller om det er glidende drag.

Det er kanskje en ting man bør tenke på å få med, for å prøve å beskrive det som skjer iløpet av meterne med inntrekk.

Bør man få med noen begreper som rykk, trekk og drag, og prøve å forklare hva de innebærer, samt daletid i sekunder for å beskrive det litt bedre?

Skal man bruke alt dette i en artikkel, noe jeg håper blir gjort, for den kommer jeg til å lese med stor interesse og den kommer til å bli veldig informativ og bra, så tror jeg det er lurt å ha med en dypere beskrivelse av hva som skjer, og hadde man linket det opp med noen videosnutter av de forskjellige byttedyrene og noen ulike fluer som etterligner disse, så tror jeg det ville blitt veldig matnyttig.

'Slik fisker man sjøørret'- artikler er jo generelt veldig uinteressante og sier veldig lite nyttig, men her på siden så kunne det jo absolutt vært mulig å lage noe som går skikkelig i dybden. Helt ned på et skikkelig nerdenivå ;-)

Det tror jeg mange ville hatt nytte og glede av.

Utgangspunktet du har lagt her er veldig godt.

En situasjon hvor jeg faktisk bruker slike målbare enheter i praktisk fiske er når jeg prøver ut ulik daletid.

Da prøver jeg å tvinge meg selv til lange pauser, ellers blir det ofte til at man venter for kort. Lange pauser kan være avgjørende for hugg noen ganger, og fem sek eller mer føles utrolig lenge når snøret bare daler.

Når jeg tenker gjennom dette og leser det jeg skriver, så er det ikke fritt for at jeg tenker 'hjelpe meg for en nerd jeg er'

Og det stemmer nok ganske bra om dette temaet ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...