Gå til innhold

Lateral Scale Deceiver


Robban

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

Hmmmm . Det detter mange streamere ut av denne stikka. Mange er prototyper, tanker osv osv + inspirasjon fra alt man blir eksponert for.

For noen år siden lagde jeg en flue for Albacorefiske i Uniten. Her er fisket noe annerledes enn her hjemme. Det handler ofte om å finne fisken, så er det bonanza. Men igjen så er det ulike fluer som fanger mere enn andre.

Noen stiller seg her hjemme ofte spørsmålet om hva som er nødvendig, jeg er med i den gruppen.

Men igjen så elsker jeg fluebinding, pushe grenser, prøve nye ting.

Dette er ikke noe hokus pokus, som det sjelden er, men en måte å forlenge en halv mørk vintertid på.

Noen tanker for ca 1 år siden kombinert med tropefiske for flere år siden, ble en flue man fikk plutselig tru på her hjemme.

Iblandt mange andre mønstre som er sikre, så blir det ikke alltid tid til nye.

Men denne hadde jeg trua på, og hvis den ikke funket som tiltenk på sjø-ørret, så (visste/trudde) jeg den ville funka på feks Asp. tid brukt , ikke bortkastet med andre ord.

Nå har dette mønstret fått skjørt seg litt i høst/vinter/vår og det funker.

Bedre enn noe annet ? He he he , det kan aldri bevises, men den fanger :)

Jeg har lagd mange av denne, og fragevarianter til nød for fisker andre sjelden fisker, men på sjøen så har denne faktisk utmerket seg.

Fisketips: Hmmm igjen,,,,, Jager fisken sild så ja, ikke når den beiter lopper liksom. En søkeflue/trekke fisk nærmere, yes yes.

Stanga under armen inntrekk, yes fanger fisk. Har fanget mange siste året.

Legge mye arbeid i en flue ? Sikkert ikke viktig, men igjen viktig for meg. Det driver meg videre, og ikke minst har jeg etter så mange år , enda mere lyst på binderommet.

Søken etter noe annet, har aldri skadet i min verden, snarere tvert om, det har fungert som en primus motor for stadig ny giv i denne magiske hobbien.

Andre mener sikkert noe annet og det er jo greit :)

En enkel Deceiver her fra meg med noe bling. Den har fanget godt det året den har vært i bruk.

Fisketips blir jo som oftest med fiskeimmitasjon, raske inntrekk. stanga under armen er ikke feil.

Her gjør man som man vill med materialet.

Noen liker lettdresset, noen liker fluer som tåler mange fisk, og igjen noen liker noe som gir en annen signatur.

Flua er ihvertfall prøvd ut, fanger godt, og den tåler flere fisk.

Nødvendig ?

Neppe, men for meg, ja. Ikke for fanging av fisk, men gleden av å binde fluer.

Det har vært, og blir mye fiske i hverdagen. Step by step blir uten tekst, men de som måtte finne det interssant kan gjerne sende en pm for videre info.

Dette suger så mye tid at det ble lettvint idag.

Årets største så langt var 1,8 på denne, og det er ikke hver sesong jeg for sånne fisker i Oslofjorden. Den har mange under på samvittigheten.

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen?db=1&flyid=467

Hilsen

Robban

(laget automatisk av Fluedatabasen)

467.jpg

  • Lik 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva man vil, men..... 
Hvis man etter litt nitidig arbeid har lagt ut en flue med STS, og så finner ut at man skal legge til flere bilder, så må man gjøre alt på nytt. 
Dette er ikke første gangen heller. Fangstbilder uteblir fra denne, men step by step er oppe igjen, etter fler forsøk 
Sorry

Endret av Robban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin deciver Robban!

Liker alt ved denne. Spesielt den helheten flua får ved bruk av flash materialet som "følger gjennom" hele mønsteret og det luftige og transparente utrykket den ser ut til å ha.

Mange decivere oppbygget av hackle og bucktail (Lefty decivers) er i mine øyne alt for tungt dresset og mangler en gjennomgående helhet. De ser i mine øyne ikke ut som byttefisk som jo er meningen med en deciver. Det synes jeg virkelig du får til med denne!!

Opp med hjortehalene, for her skal det kopieres. Takk for inspirasjon

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :) 
Dette handler jo ikke om noe annet enn inspirasjon. Ha noe som er litt annerledes i boksen. Det har aldri skuffet for å si det sånn ;) 
Fanger det ikke fisk som tiltenkt, så lærer man seg noe nytt underveis uansett, som igjen føres videre til neste flue , som igjen kan fange.
Det skal være gøy, prøving og feiling, og når det klaffer, skikkelig digg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...