Gå til innhold

Ny Artikkel på framsiden - Mye Mygg og Lite vak - Finn fisken!


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har skriblet ned litt mer erfaringer rundt myggfiske som går på valg av rett flue, type fortom og fisketeknikk.
Jeg var nylig på Irland og her er litt fra en av fiskedagene som skilte seg ut. Pluss litt anna :-)

Les mer her: http://www.fluefiskesiden.no/artikler/mye-mygg-og-lite-vak-finn-fisken/

Kommenter gjerne.

  • Lik 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, og nyttig lesing for meg som skal i gang med å fiske i skogen.

Hvilke farger burde man starte med for å ha et utvalg, men ikke så mange at man ikke aner hva man bør sette på?

Hei Truls,

Kropp av påfuglquill er en sikker vinner. Sjekk GB buzzer i artikkelen og databasen.

Så kan du gjerne fylle på med noen svarte, oliven og brunaktige. Kropper av flexfloss og stretchtubing fisker bra. Klar stretchtubing over bindetråden i ønsket farge liker jeg godt.

Lag fluene slanke og ikke overdriv thorax. Cheeks i sterke farger er ikke alltid bra, det skal være som originalen. En tynn stripe rød holoflash er skjelden feil, heller det enn å smelle på noen skikkelig glorete gåsebiot i en farge puppa kanskje ikke har. Dette handler like mye om å være kjent med forbildet som ved døgnfluefiske. Mao. man må bruke litt tid på å gjøre seg kjent med myggen i de vannene man fisker i.

Tid på døgnet og lys spiller en stor rolle fargemessig. Her hjemme så har jeg ofte best fiske på kvelden når det begynner å mørkne. Da er nok ikke fargevalget så avgjørende som tidligere på dagen.

En liten edit: Jeg la ut denne flua nå i databasen, det er en god gammel traver med en fargecombo som har vist seg å være god.

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=469Den kan sikkert moddes med andre materialer. Jeg skal fundere litt på det, mye har skjedd siste 10årene.. Og jeg trenger noen flere slike nå.. Bli ikke forundret om det kommer noe i en inspirasjonstråd snart ;-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...