Gå til innhold

Polychenille Danseflue


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

Når den første sommervarmen kommer så er dette insektet aktivt. Om det blir noe meningsfullt fiske er ikke sikkert. Det skal gjerne være endel dager med varme sammenhengende for at det skal bli mengder av disse virker det som.

Ha et par fluer i boksen i tilfelle. Litt vind og sol i kombinasjon er fint da havarerer de ganske ofte. Jeg binder denne type fluer helst med hønehackle av god kvalitet, det tvinner ikke fortom og gir myke livlige fluer.

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen?db=1&flyid=471

Hilsen

Rune Stokkebekk

(laget automatisk av Fluedatabasen)

471.jpg

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin flue!

 

I marka tidlig på sesongen har jeg blitt overrasket over hvor aggresivt ørreten tar dansefluer. Skikkelige splæsjvak! Som du skriver så har jeg heller ikke opplevd noe bonansa-fiske under sånne forhold, men det er absolutt verdt å binde opp noen for kosefiske i solskinnet. Myggboksen kan deretter tas fram på kvelden. Klekkinger av dansefluer virker å være ganske utspredt.

Endret av Jarle TL
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
1 time siden, Pål Hedenstad skrev:

Kan ikke du lage noen på 112Y, så får vi testet hvor mye den kroken egentlig tåler. En unik mulighet for test. Den kroken er jo forbausende hard i forhold til wiretykkelsen.

Jeg har lempa opp 2kilos markafisk på den kroken i størrelse 11 før og flere rett under.. Det jeg synes er mest irriterende med tynne kroker er at de lett kan bli deformerte/ødelagte når man skal ta dem ut av fisken. En kraftig bevegelse fra fisken når du har satt tanga i kroken kan være nok.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

Hva mener du med det? Hvorfor er 112 bedre enn 102?

Mulig jeg har misforstått, men innbilte meg at det var litt bedre wire på 112. En stund siden jeg brukte de y krokene så mulig jeg husker feil. ;-)

Bare så det er sagt: Tiemco har mange fine krokmodeller altså. Har bare hatt noen ugreie erfaringer med de y krokene, mista veldig mange fisk en sommer jeg bandt samtlige fallskjermsoldater på 102y :-) Ellers bruker jeg masse andre Tiemco krokmodeller til min fluebinding.

Endret av Marius_A._Book
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 102Y er sterkere enn 112Y, 102 har jeg berget fisk i 2-3 kilosklassen uten problemer. Og det i elv på grov fortom og hardt press (Kola).
112 har jeg rett og slett ikke turt å prøve på virkelig stor elvefisk, markafisker på et par kilo har gått greit. Men det er sånne klædder fra småvann som ikke er så veldig sinna.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic dette, men likevel:

Jeg fikk et av våre medlemmer til å teste noen fallskjermfluer på NZ. De var bundet på 102 Y i str 13 og 15. Når de ble brukt i en elv med lav vannstand og kjørt hardt (da snakker vi om at fiskene mer eller mindre dras over steinene) så ble krokene deformerte. Det var fisker på 2 til 3,5 kilo. Utover det har jeg aldri hørt om eller sett problemer med 102 Y. Det er landet ørret på nesten 4 kilo her til lands på 102y str. 17. På Island 4,2 på 102Y str. 11. I størrelsene 19 og 21 er de suverene til f. eks tørr mygg.

Håper det er til hjelp for de som er i startgropa og skal bygge opp et lager av krok. Krokene er også å få kjøpt i 100 pakninger. Om man synes det blir for mye, så finn en å handle sammen med. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pål Hedenstad skrev:

Off topic dette, men likevel:

Jeg fikk et av våre medlemmer til å teste noen fallskjermfluer på NZ. De var bundet på 102 Y i str 13 og 15. Når de ble brukt i en elv med lav vannstand og kjørt hardt (da snakker vi om at fiskene mer eller mindre dras over steinene) så ble krokene deformerte. Det var fisker på 2 til 3,5 kilo. Utover det har jeg aldri hørt om eller sett problemer med 102 Y. Det er landet ørret på nesten 4 kilo her til lands på 102y str. 17. På Island 4,2 på 102Y str. 11. I størrelsene 19 og 21 er de suverene til f. eks tørr mygg.

Håper det er til hjelp for de som er i startgropa og skal bygge opp et lager av krok. Krokene er også å få kjøpt i 100 pakninger. Om man synes det blir for mye, så finn en å handle sammen med. 

Fint å høre at de fungerer, her har nok jeg vært uheldig og utvilsomt fått et mandagsprodukt hvor det har gått galt et sted i prosessen. For krokene jeg hadde var utvilsomt svake. Jeg stussa litt over nettopp det, da grunnen til at jeg kjøpte de var at jeg visste at Robert hadde brukt de, og at han hadde landet stor fisk med de.

Det er jo genialt om den kroken holder fisk og i tillegg er så lett. Da er det sikkert en sterk og fin krok selv med så tynn wire. Vi får se om jeg kanskje gir den kroken en ny sjanse.

Det er det her som er bra med et slikt forum - deling av både positive og negative erfaringer. ;) Nybegynnere eller ei. Beklager at det "sporet litt av" her.

Endret av Marius_A._Book
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...