Gå til innhold

Halo midge emerger (variant)


Flunes

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

En variant av Gary La Fontaine`s "Halo midge emerger". Fiskes som andre fjærmyggpupper i eller like under filmen, enten alene eller som dropper foran eller bak/under en eller annen tørrflue (eventuelt indikator). Har også hatt hell med den fisket dypt som dropper etter en tung nymfe i elv.

For mer info anbefales å lese opphavsmannens undersøkelser, tanker og betraktninger i hans bøker og artikler.

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen?db=1&flyid=475

Hilsen

Flunes

(laget automatisk av Fluedatabasen)

475.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mer info anbefales å lese opphavsmannens undersøkelser, tanker og betraktninger i hans bøker og artikler.

 

Hei

 

Er du enig i at man da bør konsentrere seg om "Caddisflies" og "The Dry Fly"?

 

Boken som ble oversatt til norsk "Mine Beste Fluer" (den eneste som er oversatt til norsk) var etter min mening et resultat av et forlag som ønsket å skvise ut ei bok til. Sistnevnte fikk også ganske hard medfart av en anmelder i en av de amerikanske fluefiskemagasinene. Boka ble vel betegnet som en bilulykke hvor en trailer lastet med stylofoam var involvert.

 

(Halo Emerger dukket imidlertid opp første gang i "The Dry Fly".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er du enig i at man da bør konsentrere seg om "Caddisflies" og "The Dry Fly"?

 

Boken som ble oversatt til norsk "Mine Beste Fluer" (den eneste som er oversatt til norsk) var etter min mening et resultat av et forlag som ønsket å skvise ut ei bok til. Sistnevnte fikk også ganske hard medfart av en anmelder i en av de amerikanske fluefiskemagasinene. Boka ble vel betegnet som en bilulykke hvor en trailer lastet med stylofoam var involvert.

 

(Halo Emerger dukket imidlertid opp første gang i "The Dry Fly".)

 

Alternativt kan man lese "Absolute La Fontaine"  - boka "Trout Flies" - som er en samling mønstre uten lengre teoretiske utledninger for de som har dårlig tid.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål:

Jeg mener vel egentlig at man ikke trenger å konsentrere seg om noen bøker spesielt, eller bøker i det hele tatt når det kommer til fluer og fiske. Men for noen av oss er dette mye av moroa.

Av bøkene du nevner er vel "The Dry Fly" mest relevant i denne sammenheng. Fluene til Fontaine var ganske kontroversielle og skapte i sin tid både forargelse og fasinasjon. Baserte på hva han og dykkerne hans mente var viktige triggere utfra undervanns undersøkelsene de utførte.

"Caddisflies" er et annet og tyngre kapittel, og anses vel som bibelen innenfor emnet når det kommer til vårfluer. Den leste jeg opp og ned til øyet ble stort og vått. Interessant fordypning ja, men nødvendig nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...