Gå til innhold

Smøring og vedlikehold av sneller


Skjeggulf

Anbefalte innlegg

Etter en lang tids bruk har jeg åpnet opp min Hardy Zane snelle og rengjort den for sand og skit. Denne blir utelukkende brukt til sjøfiske og snella trenger ny smøring. Er derfor nysgjerrig på hva dere andre her inne benytter av smøremidler til sånt?

Har studert litt rundt og det er et hav av remedier å få kjøpt nettopp til dette formålet. hhhandjob

Kjør debatt!

Eks: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Fluefiske/Sm%C3%B8remidler/Lim/Alle/Ardent-9640-4-Reel-Supreme-H%C3%B8ykvalitets-Snellerens150796-p0000133123

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet en del i sportsfiskebutikk tidligere, og har smurt en del haspelsneller, og det kan være litt relevant. Man har gjerne to varianter av smøremiddel, en tyntflytende (smøreolje), og en tjukk variant (snørefett). Man brukte den tyntflytende inn i finmekanikken i snella, og den tjukke ved spole og sveiv(drivverk). Jeg har gjort det samme på noen av mine fluesneller hvis man merker de fusker litt, og jeg synes det holder å bruke den tyntflytende varianten.

 

PS: Arrester meg gjerne om jeg er helt på jordet her. Dette forumet er til for å lære.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Loon Reel Lube i mange år, som er et vannavisende, rust-hemmende, syntetistk smøremiddel, og er godt fornøyd med det. Bruker det på alle "lager" og bevegelige deler i snellene.

Bruker også CRC 5-56(også kallt "verktøykasse på boks), for rensing og rengjøring av snellene. Meget bra middel som fjerner alle avleiringer,"irr" og rust. Det er også vannavisende og hindrer rustdannelse. Bruker det også på "senter-pinner", og for rask smøring, hvis jeg merker at snellene trenger det, når jeg er på fisketur.

Meget godt og anvendelig smøre- og rensemiddel.

Endret av Klinkert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt utstyr trenger vedlikehold. Men vær påpasselig med hva som brukes hvor, spesielt på sneller. 

Ikke alle bremsesystemer skal ha olje/fett. Og ofte kan det gjøre vondt verre.

Har ikke spesielle tips eller forslag, men som sagt ikke bare pøs på...

(Selv, har jeg Waterwoorks sneller, som ikke kan/bør smøres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molykote ! Ingen som nevner det? Det er det beste smøremiddel i følge en kjent snellemaker i Hordaland som bare bruker det på sine sneller .

Finnes endel typer å velge i da !. Så hvis du ikke veit eksakt hva du skal ha kan du gjøre skade også

Men molykote har mye bra produkter ja !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...