Gå til innhold

Ultra Damsel


Anbefalte innlegg

Det har vært mye fokus på Libelle nymfa til Rune. Ryktet har nok flua fortjent, men Rune har også en annen flue på samvittigheten som fisker godt nå på forsesongen. Jeg og Lars Nilssen brukte flua jevnlig på forsommeren 2015; for en flue!

 

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=222

 

Et god tips og en betimelig påminnelse. For meg har Ultra Damsel vært bedre en RS LIbelle.

 

Flyteline,nærmere 2 stanglender fortom, 4x fluorcarbon spiss, rapala knute. Ha hov klar.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetoft.

Hva er tubingen i bakkroppen surret rundt?

Godt spørsmål. Man trer tre strutseherl inn i tubingen. Varm opp en serratert peang. Klem tubingen i den varme peangen slik at man får preget bakkroppen med rillene. IKKE varm så mye at tubingen blir flat. Da blir den såpass myk at den hekter seg opp i krokbøyen (gud forby).

 

Jeg har funnet ut at det enkleste er å bruke en stor peang slik at det er enklere å kontrollere varmen i godset. Bruker man en tynn en, så er det veldig fort gjort å oppnå for høy varme. Den jeg bruker er sikkert fin til gjeddefiske og diverse tropiske arter. Med andre ord en ganske stor sak.

 

Å tre inn strutseherlene er enkelt når du først har forstått hvordan det gjøres. Klipp av tre strutseherl helt inntil fjærstammen. Se til at tuppene er like lange og at de ikke er for spisse. Er de for spisse er det bare å touche de lett med en lighter. Så klipper du av herlene omtrent på midten. Det gir det tre herl på omlag fire cm som du skal tre inn i slangen. Fukt buttendene slik at de kleber seg sammen, klipp bort evt fjoner som sperrer for at herlene skal treffe inngangshullet i tubingen, og tre de inn i slangen.

 

Jeg kutter opp biter av stretch tubingen i 15 mm biter.

 

Både fremgangsmåten for bindingen og fiskingen roper vel etter en artikkel. Det får bli til vinteren, men håper forklaringen for bakkroppen hjalp. Morsom flue å binde dette her.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette mønsteret til Rune har jeg brukt Stretch Tubing Small.  
Foruten struts så blir det ganske ok med feks Oliven Grizzly Marrabou også. Lettere å tre inn også når man stripper fjærstammen   :) 
Man tager det man har :)

Ikke meningen å svare for Pål :) :) han er sikkert ute å fisker, jeg koser meg med en øl ;)


post-925-0-41484900-1462736040_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den strech tubingen? Hvilken tykkelse har den? Har ikke en snøballs sjanse i helvete å få til dette på det jeg har. Heter midge...

Robert burde jo aldri avslørt at det er str. small du må bruke. Men si gjerne ifra om du fikk inn noe i midge slangen fffish ............................

 

Jeg lagde noen flere bakkropper i går og da så jeg at man må lengre ned enn 4 cm på enktelte av herlene. Grunnen er at det må være litt konsistens i herlene for å få de gjennom tubingen. Særlig de kortere herlene i bunnen av fjæra krever at det er litt lengde før en begynner å tre. Om ikke stopper det bare underveis. Men velger du for langt herl så blir de for brede. Høres litt komplisert ut, men dette finner man fort ut av. Og det er verdt det....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...