Gå til innhold

klekkinger i de forskjellige vann


markus glasø

Anbefalte innlegg

hei, er det utpreget forskjell på klekkinger i forskjellige vann? altså om det er sånn at noen vann klekker vulgatan, men ikke i andre?.  fins det er noen metoder for å finne ut om et vann har mulighet for bra klekkinger, ut ifra bunnforhold osv?. sikkert et rimelig komplisert spørsmål, men om noen har innspill så hadde det vært knall. mvh markus glasø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forskjeller på klekkinger i forskjellige vann. Det vil være forskjeller på næringsrike og næringsfattige vann, rennende vann kontra stillevann og PH verdier vil ha stor innvirkning.

Store klarvannssjøer og små myrtjern kan begge huse døgnfluer, men forskjellige arter. Leptophlebia marginata og Leptophlebia vespertina (myrdøgnfluer) f.eks er typiske for myrtjern (humussjøer).

Klarvannsjøene vil gjerne typisk huse Vulgata. Jeg er langt fra noen ekspert på området, det vil forhåpentligvis komme flere og mer utdypende svar på tråden din. 

Om det er noen enkle metoder for og finne ut om et vann huser døgnfluer rent bortsett fra og prøve og være der i en sannsynlig klekkingsperiode vet jeg ikke, kan jo måle ph, skulle mene den bør ligge mellom 6-8 et sted...

Jeg vil anbefale deg og kjøpe noen bøker om temaet, selv har jeg hatt stort utbytte av boka Insektslære for fluefiskere av Pål Krogvold og Ketil Sand.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...