Gå til innhold

Ny Artikkel på framsiden - Laksefiske på ørretmåten


Anbefalte innlegg

Takk for gode kommentarer!

 

Tenkte å dele mine erfaringer med gjengen her inne som er eksperter på ørretfiske, og hvor lett det egentlig er å tilpasse seg sommerfiske etter smålaksen.

Er det spørsmål så bare fyr løs!

 

Ørreten på bildet til André er tatt litt på dette viset. Vi satt å kosa oss med en liten bayer og venta på at fisken skulle vise seg.

Den første fikk André æren av å ta, den neste var min tur. 

Forsiktig tilnærming, diskuterte fluevalg og la en liten strategi som vi var enige om og la et kast..

 

Så fisket etter smålaksen kan være like spennende som en stor brunørret :)

 

 

 

Jan

Endret av Jan_Haukaas
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lest artikkelen nå. Veldig fin artikkel Jan Haukås. Laksefiske slik det burde være. Problemet er ofte at det er så skrekkelig med folk.

Kjente jeg faktisk ble fristet til å fiske laks igjen etter å ha lest dette.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen, takk for det :)

 

Det som er fint når du synes slikt fiske som dette er morsomt, altså det som krever litt mer enn å deise ut flua å stå å tenke på andre ting, er at man ofte ikke møter elver fulle av folk. Dette er perioder hvor de fleste laksefiskeren sitter hjemme å klager på været :) (altså for fint.. )

 

Ikke alle er klar over det, men laksen går på elva selv om det er varmt og selv om det er lite vann. Så lenge det ikke er ekstremvarme i vannet venter laksen til den får en flotopp mens det er mørkt og går.. Så fisker du i en elv som har litt høler her og der er det bare å tilpasse seg å fiske i vei, gjerne helt alene!

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Flere steder har vi allerede havnet i "sommermoduslaksefiske" pga lite nedbør, mye vind og høye temperaturer.

Ved siste besøk i den lokale elva måtte jeg allerede ty til teknikkene jeg nevnte i artikkelen. 

Fisket med vanlige fluer og fortom et par timer uten noe resultat. Kona fikk en på sluk litt lengre ned i en stor høl så det begynte å tære  litt på.

Jeg rigga da om stanga mi til 2 stanglengder fortom, tapert ned til 0,22 i spissen og satt på en bitteliten flue.

Denne kasta jeg ut litt oppstrøms en fin hoggplass (der laksen ofte står å slapper av) og begynte å dra flua svæææært sakte men heeelt jevnt inn.

Dette trigget laksen som tok flua heftig som bare det!

Desverre for meg ble "taket" så heftig at det hele tok slutt etter et 7-8 meters utras. 

 

Fisken tok altså en bitteliten flue etter å ha blitt fisket over med både Sunray Shadow, Superpuppan, sluk og en Allys Shrimp.

 

Her er en video av flua som jeg laget til noen som var helt i startfasen på fluebindingen sin: https://vimeo.com/7688695

 

 

Jan

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da er det tid for en kjapp oppsummering av årets sesong!

 

MYYYYE vann i året som gikk, og det er sjeldent feil når man fisker laks.

Det ble noen uker med varmt og lite vann og da var det ørrettaktikken som funka! 

Små fluer, lange tynner fortommer var det som ble medisinen. Tok flere på superpuppan i str 14.

 

Alt i alt en aritg sesong!

 

Hva med dere?

 

 

Jan

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

2016 sesongen var helt rævva for min del. Bruker mye av sommeren ved Sandvikselva etter smålaken og sjøørreten der. Blei bare en smålaks. Det var så lite vann at mesteparten av fisken gikk ikke opp før etter sesongslutt. Skal prøve litt mer med små ørretfluer denne sesongen skjønner jeg. Når man ser laksen står i hølene på lavt og klart vann.

Takk for inspirasjon. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Nå er det sommer og elvene er lave mange plasser rundt om i landet. Artikkelen over er på den måten mere aktuell enn på lenge :)

Jeg har vært i elva og fisket "indianerstyle" med godt resultat.

Oppsettet mitt var Guideline Fario CRS 9" #4 og Fario LW 46 snelle. Fortom på 0,25 og superpuppan i krok 14.

Den største var 3,6 kg :) 

Jan 

  • Lik 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme opplegget oppi nord her jeg jobber. Rettet litt kroker i det siste. Kompis er på besøk nå og han fikk beskjed om å binde opp litt fluer på sterkere kroker . Og han Perset med en 7+ fisk. Guidet komisen hans igjen til sin første lakser og sin første på tørt i går. Han mistet også en stor en.

jeg tok ett kast i går og landet en laks ;D

så indianerfiske leverer. Men herregud så mange som fisker med orange jakker røde toppluer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, lars p said:

Samme opplegget oppi nord her jeg jobber. Rettet litt kroker i det siste. Kompis er på besøk nå og han fikk beskjed om å binde opp litt fluer på sterkere kroker . Og han Perset med en 7+ fisk. Guidet komisen hans igjen til sin første lakser og sin første på tørt i går. Han mistet også en stor en.

jeg tok ett kast i går og landet en laks ;D

så indianerfiske leverer. Men herregud så mange som fisker med orange jakker røde toppluer......

Hadde en slik oransje Simms jakke som jeg likte svært godt. Ble solgt pga fargen :)

Lag slike fluer på R50 eller R70, de holder :)

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...