Gå til innhold

Friluftslivet.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Hvor viktig er friluftslivet for dere i denne hobbyen? Det er ikke et retorisk spørsmål med noe agenda.

Noen liker seg best på hotell mens andre liker seg best i telt. Jeg er definitivt i den siste kategorien.

Jeg liker veldig godt et litt konfertabelt friluftsliv det innrømmer jeg glatt. Jeg må ikke gå tusen mil og leve på maur og biller. Kano synes jeg er helt supert. Skulle egentlig i skogen i dag og telte men så gikk ikke det.

Det er noe fortryllende med et godt bål.

Hvordan er det med dere?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å sove på ukjente steder, og må ha det rimelig stille for å sove... Sånn har det blitt de siste 10-15 årene, så det er sjelden jeg telter lenger dessverre. Men friluftslivet er en viktig del av fisket mitt. Jeg har en del plasser som er bedre enn de stedene jeg bruker mest, men velger de plassene jeg gjør fordi områdene er flotte og det er der jeg trives best.

Jeg trenger absolutt ikke ha det komfortabelt på tur, om man tenker vær og temperatur, så kan det gjerne vær kuling, sludd og skikkelig surt.

Vet ikke hvorfor det er sånn, men kanskje er det å trosse naturkreftene, det at ingen andre orker å være ute, eller om det er for å bryte opp i den lettvinte og komfortable hverdagen, men jeg har ofte mine beste turer og trives best når været tilsier at det skal være utrivelig...

Det å slite mot naturkreftene, og så sette seg et øyeblikk i le, få seg en matbit og speide utover, da er det noe som skjer med meg.

Da er jeg virkelig tilstede i tilværelsen, og tilfreds i øyeblikket. Og naturen er nådeløst vakker og kraftfull når den slipper kreftene fri.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første døgnet i telt er litt sånn pyton, uansett. Det andre og tredje er mye bedre, og så blir det etterhvert bare en behagelig rutine. Man gleder seg til liggeunderlag og påsa, liksom - uansett. Vi mennesker er rå på mye, tilpasning bla...

 

Aller helst liker jeg å ligge på hytte med full rådighet, i seng, med madrass. Men om det er egen bule, eller ei fantastisk steinbu langt og lenger enn langt inn i fjellet, har lite og si... 

 

En typisk plass hvor det er veeeeldig vanskelig å finne en dugandes teltplass  ;D

 

post-1215-0-60527700-1463272357_thumb.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv er deilig, og jeg kan godt ta ei uke eller to i telt, ihvertfall etter at Therm-A-Rest liggeunderlag ble handlet inn for noen år siden.

Innrømmer glatt at jeg foretrekker hytte, om jeg har valget, men det har man som oftest ikke der det er bra fiske ;-)

Men skal jeg ligge i telt så er det avgjørende å ha teltet for meg selv for at jeg skal trives, så slipper jeg å irritere meg over andre, og andre å irritere seg over meg.

Før i tida reiste vi gjerne 3 mann på fisketur med et tremannstelt, og ingen klagde over noe som helst, men man blir mer og mer sær med årene, og i dag ville jeg ikke gjort det på vilkår.

Lavvo er digg om man blir værfast og må tilbringe mye tid under teltduken, men er betydlig tyngre i sekken.

Ellers så vurderer jeg å anskaffe en av disse: https://vimeo.com/163705325

Denne utkonkurrerer stolsekken min med glans, og det må være helt knall å ligge ved elvekanten å sende kule vibber fra en slik sofa, mens man venter på klekkinger :-)

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt er helt ok....har ligget tilsammen nesten 3mnd i telt i Femundsmarka opp gjennom årene,samt endel turer andre steder.

En enkelt utstyrt hytte er å foretrekke om været er surt i dager i strekk.

Kano og telt er en herlig kombinasjon <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å være en villmarks-mann som ligger i telt tusen kilometer fra nærmeste hus og overlever på bær og reinsdyr. Men dessverre så har jeg en mer "bedagelig" side som helst vil ha det flottest mulig.

I fjor på fiskeferien lå vi tre stk i "hytte" der som var omtrent like stort som huset mitt :) Og for et par år siden var planen å ligge i telt i 9 dager. Ble ei natt i telt, og resten på hytte - kom jo bittelittegranne regn må vite....

 

Gjør meg ikke noe med teltliv altså, som andre trives jeg nok best alene i teltet (er jo veeeldig vant med å spoone og fikle med den som ligger på siden i søvne), og vil gjerne ha mulighet for dusj og tørking i nærheten.

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker komforten med å være på tur. Har ingen trang til å være Lars Monsen, men setter pris på den delen også. 
Tid og muligheter setter også sine grenser for min del. 

Men i morra drar jeg alene avgårde for å kose meg litt. Har ikke gjort det på mange, mange år . Kanskje det kan være litt godt for sjelen også. 
Takk for insp til det Ruffman ;) ;) 
Er snart ferdigpakket her jeg sitter, litt guttaktig ivrig, en følelse jeg ikke har hatt på en stund, thx :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teltet sist helg litt oppi landet her sammen med noen svært trivelige karer. Jeg tror jeg sov bedre en jeg har gjort på flere måneder.

Jeg kjører eget telt. Sånn må det være. Eller jeg sov en natt i lavo med en annen. Men generelt vil jeg ha eget telt.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det uten at folk tror jeg driver å skal disse noe men jeg setter mer pris på å krype ned i en deilig sovepose å kjenne varmen bre seg i kroppen en å ligge i ei seng på et fint hotell. Det er noe med sitt eget lille rede.

Har nyrik familie som skryter fælt av gullkraner på luksushotell i Dubai. For dem var det en stor opplevelse og det skal jeg respektere men for meg er det rene brekningsmiddelet.

Jeg trivdes veldig godt forann et bål med litt god mat i grytene, gjerne litt godt i koppen etter en dag med fiske.

Jeg ble tatt med ei uke eller mer på telttur med min bestefar i fra jeg var fem år. Det har nok satt sine spor tenker jeg,

Ligge i teltet å høre på lomen-orrfuglen eller rypesteggen er magisk. Virkelig magisk.

Jeg er blitt mindre glad i å vandre uten at det innebærer fiske. Hehe litt småfeit med årene har nok og gjort sitt.

Jeg liker veldig godt kanotur. Hytte er trivelig det men liker best telt. Kommer an på.

Hovedturen i år blir i kano så vi har planlagt hver våres telt og en lavo som felles stue. Da snakker man luksus.

Masse god mat og god vin på kvelden med bål,og fiske på dagen. Langt fra folk.

Kan ikke tenke meg bedre ferie.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å være en villmarks-mann som ligger i telt tusen kilometer fra nærmeste hus og overlever på bær og reinsdyr. Men dessverre så har jeg en mer "bedagelig" side som helst vil ha det flottest mulig.

I fjor på fiskeferien lå vi tre stk i "hytte" der som var omtrent like stort som huset mitt :) Og for et par år siden var planen å ligge i telt i 9 dager. Ble ei natt i telt, og resten på hytte - kom jo bittelittegranne regn må vite....

 

Gjør meg ikke noe med teltliv altså, som andre trives jeg nok best alene i teltet (er jo veeeldig vant med å spoone og fikle med den som ligger på siden i søvne), og vil gjerne ha mulighet for dusj og tørking i nærheten.

 

Eirik

Dette må vi få gjort noe med. Vi får ta en telttur en gang så du får smaken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv er deilig, og jeg kan godt ta ei uke eller to i telt, ihvertfall etter at Therm-A-Rest liggeunderlag ble handlet inn for noen år siden.

Innrømmer glatt at jeg foretrekker hytte, om jeg har valget, men det har man som oftest ikke der det er bra fiske ;-)

Men skal jeg ligge i telt så er det avgjørende å ha teltet for meg selv for at jeg skal trives, så slipper jeg å irritere meg over andre, og andre å irritere seg over meg.

Før i tida reiste vi gjerne 3 mann på fisketur med et tremannstelt, og ingen klagde over noe som helst, men man blir mer og mer sær med årene, og i dag ville jeg ikke gjort det på vilkår.

Lavvo er digg om man blir værfast og må tilbringe mye tid under teltduken, men er betydlig tyngre i sekken.

Ellers så vurderer jeg å anskaffe en av disse: https://vimeo.com/163705325

Denne utkonkurrerer stolsekken min med glans, og det må være helt knall å ligge ved elvekanten å sende kule vibber fra en slik sofa, mens man venter på klekkinger :-)

Hvor kult hadde det ikke vært å dukke opp med en slik pokker i vold på vidda?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kult hadde det ikke vært å dukke opp med en slik pokker i vold på vidda?

Hå-hå . . . Akkurat det har jeg sett for meg, også :-)

Med litt godvilje så minner disse greiene om et enormt kvinnelig kjønnsorgan i oppblåst tilstand, og man får dem også i rosa . . . Hvem ville ikke ligget godt i en slik ? :-)

Neste tur vi får til sammen er disse obligatoriske, Frode ! Du må antakelig ha to, for disse er ikke mer enn 2 meter lange, og da får ikke du plass til mer enn ryggen ;-)

Men ja, bål ved ei nydelig elv, eller et vann inne på vidda er magisk, og der savner man ikke hytte eller hotell.

Eneste aberet med telt er egentlig om det blir pøsregn over tid, og man ikke får tørket noe som helst.

Forsåvidt mer behagelig å våkne fyllesyk i ei seng enn i telt, men dette styrer man til en viss grad selv .

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftslivet i fluefiskehobbyen er veldig viktig for meg. Stillheten som skogen gir, luktene som tørr eller vått mark sprer, utsikten på fjellvidda, friskt vann i bekken, fugler som synger og gleden av å finne en god plass til campen. Tror jeg kjenner mest ro i sjela når jeg er alene ved et skogsvann på vårparten når dagen går mot kveld, svarttrosten spiller opp til dans og ørreten vaker rolig etter klekkende fjærmygg.

 

Man behøver ikke å bevege seg så utrolig langt for å kjenne litt på villmarka. Jeg behøver heller ikke overnatte ute for å oppleve stillheten. Jeg kan godt ha vært ute en hel dag og kjenne at jeg har vært skikkelig ute. Da gjerne med litt såre skuldre etter ryggsekken og trøtte bein etter lang marsj.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er friluftslivet fiskinga. Dvs jeg definerer det først som en skikkelig fisketur når jeg ligger over.

Elsker å ligge i telt med alt positivt og negativt som følger med. Erfaringene opp gjennom årene gjør de negative sidene mindre og mindre. spesielt pga bedre utstyr etter man har fått bedre prioritering og råd.

 

Kom hjem fra telttur i skogen som har vart siden fredag nå , og har en deilig ro i kroppen.

Fått noen fine fisk, men like digg er det å ha hørt Orrfugl sitte å spille i treet over Lavvo kl 4 om morgenen. Se og ikke minst hørt Storlom skrike sine syke og litt skumle hyl på kvelden. Lyden av primus og morgenkaffe i soveposen. Få med seg de første Marginata som dukket opp kl 0730 når det var vindstille(da hadde man vært i bilen hvis det var dagstur) . Optimismen om morgendagens forhold (fordi man ikke har dekning og kan sjekke yr) osv........

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...