Gå til innhold

Byttedyrenes bevegelse/oppførsel


Truls

Anbefalte innlegg

Skal man imitere byttedyr, så er hvordan disse beveger seg et viktig element i mitt fiske på kysten.

Nå skal jeg utforske ferskvann og se om det finnes ørret i disse også...

Er det noen som har noen filmsnutter av hvordan de ulike byttedyrene beveger seg i sitt rette element.

Tenker det kan være av interesse flere å få en oversikt over hvordan maten til ørreten ser ut under vann (og over for den saks skyld)

Håper på god respons!

Takk!

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del er det nok stillevann i skogen som kommer til å være hovedsaken, men tanken bak å starte tråden var både for egen del, men også for å se om det er mulig å få samlet denne informasjonen så den er tilgjengelig i en tråd, så det er lett å finne tilbake til den.

Om det er mer hensiktsmessig/ønskelig å dele det opp pr insektsgruppe, så kan det godt være mulig det er mer hensiktsmessig/ønskelig.

 

Pål; Jeg har sånn ca koll på hvilke insekter som er aktuelle i mitt område, og ca når de vanligvis er i størst antall,

men hva som trigger de ulike klekkingene har jeg ikke satt meg noe inn i. Det er absolutt noe jeg burde finne ut mer om

(litt artig å begynne prosessen med å lære seg denne delen av fluefisket også!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Mye av det du har lært i sjøen kan overføres til skogsvann om du fisker under vann. Det vil si at overdrivelser, temposkifter og variasjon gjelder her også. Å flytte seg gir ofte uttelling (her er det mange som blir veldig sedate når de kommer ut i skogen). Og her som ellers er det flere veier til paradis.

 

Viktig å finne ut hva som trigger klekking / aktivitet i byttedyrene. Jeg tenker det er viktigere en bevegelse - å være på plass når det skjer noe. F. eks i morgen klokken 10. Slår værmeldingen til kan du trygt logge deg av, slutte med stangbygging og få en glimrende vespertina-dag.

 

Er nok som Olav sier; lurt å bryte dette opp i seksjoner om du skal få detaljerte svar.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mye gode tips allerede! Takk for det.

Regner egentlig med å bruke en del av det jeg har fra sjøen, at noe er overførbart.

Litt av 'problemet' er jo også her at jeg må ta til takke med å fiske når jeg kan, og ikke nødvendigvis når forholdene er optimale. Da er det nok mye å hente på å studere hva som skjer under vann. Jeg innbiller meg i hvert fall det.

Mulig det er skrevet en del om dette allerede. Skal se litt rundt og eventuelt dele det opp litt.

Det er så genialt med denne hobbyen, det er vel alltid noe man kan lære seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...