Gå til innhold
  • 0

Woolly bugger - kasting


tegen

Spørsmål

Det har blåst veldig mye i det siste men har vært utrolig klar for å fiske til tross for det, har hørt så mye om denne "woolly bugger"-flua og tenkte jeg skulle prøve en streamer i stedet for å drukne alle tørr-fluene jeg har i boksen, men jeg må si jeg slet veldig med å kaste. Jeg har en 5-er stang, kaster ganske greit med tørr-flue og nymfer, men når jeg satt denne flua på følte jeg at kaste-teknikken ble redusert betraktelig og det endte med at flua tok en dupp rett opp i været og landet rimelig hardt på overflaten, å jeg fikk ikke strukket lina helt ut. Jeg lurer på om noen har noen tips til å kaste med slik vekt på fluestanga og hvordan man fisker mest effektivt med slikt?

 

Håper ikke jeg høres helt brød ut, men er rimelig fersk i gamet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det er helt normalt å slite med å kaste store tunge fluer med lett utstyr, og rådene til Markus over her støttes. Et annet tips du kan prøve, er å vente bitte-litt lenger før su starter fremkastet eller bakkastet, slik at snøret er helt strukket ut før motbevegelsen starter. Prøv, og se om det hjelper.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Jon Arne. Ta det lugnt när du kastar med stora flugor. Kasta långsammare än du vanligen gör.

Fiskar du stora flugor (riktigt stora) får du kasta långsammare än du någonsin gjort.

Med min 9" #5 kastar jag stora artikulerade streamers om det behövs. Blir inga 30meters kast men fungerar helt ok.

Men inte ofta jag använder 5an till det. 

post-5031-0-60928400-1463726973_thumb.jpg

Endret av Olof Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ett annat tips kan ju vara att gå ned lite på tafs längden. 

Jag fiskar ofta 1,5 till 2 spölängder på torrt. Men ca 1 spölängd med stora streamers.

Eventuellt använder jag Polyleader i olika sjunkgrad. Dels kommer man ned lite fortare och så sträcker det ut lättare.

 

I djuphålor med stora streamers använder jag Airflo Streamer Max med ca 7 fot flourcarbon tafs (fortom).

Streamer Max är en aggresiv rackare som man behöver vänja sig vid. Man kan kapa spetsen på linan för att anpassa den lite.

(Men kan direkt säga att linan inte passar bra till väldigt mjuka torrflugespön).

Endret av Olof Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Veldig mange fine råd over her. Hvis du vil bruke femmerstanga til streamere så kan du endre kastestil og vurdere å bytte line. Normale tørrflueliner som er laget for å presentere "vektløse" fluer delikat vil ikke gi samme kraftoverføring til tyngre streamere. Du kan velge for eksempel ei line med mer aggressiv tapering mot fortommen. Klumplengden synes ikke jeg betyr så mye, men for streamerfiske så synes jeg ikke framtaperingen på lina skal være for lang. Vil du ha ei line som kan klarer både tørt og vått så kan jeg anbefale Rio Gold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det har blåst veldig mye i det siste men har vært utrolig klar for å fiske til tross for det, har hørt så mye om denne "woolly bugger"-flua og tenkte jeg skulle prøve en streamer i stedet for å drukne alle tørr-fluene jeg har i boksen, men jeg må si jeg slet veldig med å kaste. Jeg har en 5-er stang, kaster ganske greit med tørr-flue og nymfer, men når jeg satt denne flua på følte jeg at kaste-teknikken ble redusert betraktelig og det endte med at flua tok en dupp rett opp i været og landet rimelig hardt på overflaten, å jeg fikk ikke strukket lina helt ut. Jeg lurer på om noen har noen tips til å kaste med slik vekt på fluestanga og hvordan man fisker mest effektivt med slikt?

 

Håper ikke jeg høres helt brød ut, men er rimelig fersk i gamet! :)

Er det gullhode på Wolly Buggeren du har benyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det gullhode på Wolly Buggeren du har benyttet?

 

N0Niekcy.jpeg

Nei, det var en slik en. Usikker om dette er samme størrelse, men jeg tror den er identisk. Kanskje det finnes noen i mindre krokstørrelse, som gjør det lettere? Jeg har rett og slett ikke peiling! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ok. Uten gullhode skal dette være overkommelig - med mindre du har en line med svært lang klump / uegnet fortom.

 

Jeg tror Mel Krieger en gang kalte det for "Belgisk kast". Det utføres ved at du fører stangen i en svak bue bort fra kroppen i bakkastet. Fremkastet føres rett frem som normalt. Dette bremser opp flua litt når den vender bak - og du unngår den "slengen" som sikkert forplanter seg og ødelegger kastet ditt. Men det er viktig at du utfører fremkastet i rett linje. Og det fordrer at du dobbelt-trekker.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...