Gå til innhold

Garnfiske i Oslofjorden en menneskerett?


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Noen etterlyste allerede pelarmiden ettersom den gjestet oss i fjor høst. Da kunne en annen opplyse at han hadde hørt om folk som hadde fått noen på garn i Bunnefjorden i vinter. Det er heller ingen hemmelighet at det har blitt tatt havabbor på målrettet garnfiske om vinteren. Garn har alle lov til å sette og reglene rundt setting er opphav til mye krangel og irritasjon. Men det virker som om alle mener det er en rett vi ikke kan ta fra folk. Hvorfor?

Jeg skulle gjerne sett en begrunnelse ut fra forvaltningshensyn og ikke bare et kort svar om at dette er tradisjon og kultur og det trumfer alt. 

Hva mener du?

Friluftsfjorden! kun for lett redskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke noe om at privatpersoner setter garn i det hele tatt. Jeg greier ikke å skjønne vitsen rett og slett.

Aktivt sportsfiske som flue, sluk, håndsnøre og trolling (med stangbegrensninger slik det er på kysten i dag) bør gi muligheter ril å enten fange seg en middag, eller en fiskefangende opplevelse.

Jeg skulle ønske Oslofjorden var forbeholdt aktivt sportsfiske, og forbudt med garn, trål osv.

Drømmen er om det gjaldt fra ferder til hvaler, og at sportsfisket var regulert med minstemål, maksmål og baglimit.

Ikke minst består min drøm om at reglene faktisk ble overholdt, og at folk bidro til fiskeforbedrende tiltak som f.eks å utbedre gytebekker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor ikke jeg ved Oslofjorden, men må si at for meg og mine barn, så setter vi stor pris på å sette garn. Det er noe av det kjekkeste vi gjør sammen. De har ikke tålmodighet til stangfiske. Vi spiser alt vi får og det gir meg stor tilfredsstillelse å vise barna at vi ikke trenger å handle alt på butikken. Samtidig så lærer jeg dem at vi må vise måtehold. Fisker ikke mer enn vi trenger...

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor ikke jeg ved Oslofjorden, men må si at for meg og mine barn, så setter vi stor pris på å sette garn. Det er noe av det kjekkeste vi gjør sammen. De har ikke tålmodighet til stangfiske. Vi spiser alt vi får og det gir meg stor tilfredsstillelse å vise barna at vi ikke trenger å handle alt på butikken. Samtidig så lærer jeg dem at vi må vise måtehold. Fisker ikke mer enn vi trenger...

Absolutt et godt argument.

Godt det ikke er jeg som bestemmer :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor ikke jeg ved Oslofjorden, men må si at for meg og mine barn, så setter vi stor pris på å sette garn. Det er noe av det kjekkeste vi gjør sammen. De har ikke tålmodighet til stangfiske. Vi spiser alt vi får og det gir meg stor tilfredsstillelse å vise barna at vi ikke trenger å handle alt på butikken. Samtidig så lærer jeg dem at vi må vise måtehold. Fisker ikke mer enn vi trenger...

Jeg er enig med deg. Jeg driver og med litt matauk i sjøen. Ikke så ofte med garn men det hender. Har en fisketeine og en torskeruse ute om vinteren.

Overdrevet hvor "farlig" et garn eller to er og etter min mening. Man får da som regel ikke mer i et garn eller om man fisker på havet en hel dag. Heller det motsatte.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev Oslofjorden ikke Lopphavet. Bare rundt fjorden innenfor Drøbak bor det nærmere 1 mill mennesker, også lenger ut er det tett befolket. Da er det,etter min mening, riktig å dele godene på en mest mulig rettferdig og skånsom måte på flest mulig, og innse at vi er i stand til å tømme fjorden . Derfor må også sportsfiskerne begrense seg. Vi må bygge opp bestandene. Det gjør vi ikke ved å la alle få lov til å bruke ødeleggende redskap. Fisk jeg tar opp på stang eller håndsnøre kan jeg vurdere og evt slippe ut igjen. Det kan jeg ikke med garn. Den fisken er for en stor del død. Ser man til Øresund hvor man kun har sportsfiske og et svært begerenset yrkesfiske med garn har man klart å beholde bærekraftige fiskebestander. Det har ikke vi klart og det har man heller ikke klart i områdene rundt Øresund. Det er sportsfisket som genererer mest penger i store deler av Oslofjorden og derfor bør man satse på det og samtidig bygge opp bestander som alle er enig om trenger langt mindre fisketrykk. Snakker man med dem som er organisert i fritidsfiskernes (garnfiskerne) organisasjon er det svært mange som vil frede (ikke noe fiske) i store deler av fjorden i både tre og fem år. Jeg deler din oppfatning Truls selv om jeg mener man ikke skal snakke om samme regler i hele fjorden. 

De fleste av oss har opplevd at man forandrer på fartsgrensene når det blir mer folksomt langs veien. Det skjønner og godtar vi. Men å måtte begrense fiske når det stadig blir flere som skal beskatte allerede små bestander vil vi ikke gå med på. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev Oslofjorden ikke Lopphavet. Bare rundt fjorden innenfor Drøbak bor det nærmere 1 mill mennesker, også lenger ut er det tett befolket. Da er det,etter min mening, riktig å dele godene på en mest mulig rettferdig og skånsom måte på flest mulig, og innse at vi er i stand til å tømme fjorden . Derfor må også sportsfiskerne begrense seg. Vi må bygge opp bestandene. Det gjør vi ikke ved å la alle få lov til å bruke ødeleggende redskap. Fisk jeg tar opp på stang eller håndsnøre kan jeg vurdere og evt slippe ut igjen. Det kan jeg ikke med garn. Den fisken er for en stor del død. Ser man til Øresund hvor man kun har sportsfiske og et svært begerenset yrkesfiske med garn har man klart å beholde bærekraftige fiskebestander. Det har ikke vi klart og det har man heller ikke klart i områdene rundt Øresund. Det er sportsfisket som genererer mest penger i store deler av Oslofjorden og derfor bør man satse på det og samtidig bygge opp bestander som alle er enig om trenger langt mindre fisketrykk. Snakker man med dem som er organisert i fritidsfiskernes (garnfiskerne) organisasjon er det svært mange som vil frede (ikke noe fiske) i store deler av fjorden i både tre og fem år. Jeg deler din oppfatning Truls selv om jeg mener man ikke skal snakke om samme regler i hele fjorden. 

De fleste av oss har opplevd at man forandrer på fartsgrensene når det blir mer folksomt langs veien. Det skjønner og godtar vi. Men å måtte begrense fiske når det stadig blir flere som skal beskatte allerede små bestander vil vi ikke gå med på. 

Friluftsfjorden!

Jeg synes du har mange gode poenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av utfordringen vil jo være om folk vil følge lover og regler. Det er jo fortsatt mange som setter garn etter sjøørreten ulovlig, tross forbud.

Om reglene strammes til, vil det egentlig ha noe å si?

Forhåpentligvis vil det ha en effekt hos de fleste, og det i seg selv vil ha en positiv effekt, men de som allerede bryter reglene vil kanskje ikke endre praksis, og fortsette å ødelegge for flertallet.?

Men å få vekk yrkesfiske, og forby garn i sin helhet (i Oslofjorden) osv er noe jeg tror vil hjelpe.

Så spørs det om de som sitter med makta er villige til å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir lett oppfattet som fundamentalist når man vil ha forbud men så lenge man vil det både for at flere skal få muligheten til å få fisk og samtidig hjelpe fjorden opp på beina igjen er det ok. Enkelte steder i USA må også yrkesfiskerne fiske med lett redskap og jeg har skrevet om de gode resultatene man har oppnådd i Florida ved å ta bort ødeleggende redskap som bl annet tar en masse bifangst. Oslofjorden er blant landets mest produktive og den har som en forsker sa på Oslofjordkonferansen alt, unntatt fisk. 

Det blir mye enklere å påpeke lovbrudd hvis det blir et totalforbud mot garnfiske. De fleste av oss har sikkert kranglet med garnfiskerne som gjerne dukker opp når skumringen kommer. De påstår naturligvis at de skal sette på dypt nok vann og etter gjeldende regler. Ikke alltid så lett å argumentere imot. Kan man gi flere "eierskap" til fjorden tror jeg man har kommet et skritt videre. Det vil alltid finnes folk som ikke skal rette seg etter loven men jeg tror at de vil bli færre. Det koster ikke noe å prøve. Yrkes-og fritidsfisket er ikke milliardindustri i den delen av oslofjorden pluss drammensfjorden vi snakker om selv om det kan virke slik på enkelte. 

Jeg har prøvd å få politikere til å svare på hva teksten i havressursloven "De ville marine ressursene i havet tilhører fellesskapet" egentlig betyr. Jeg lurer på om ikke de ca 1,5 mill mennesker som bor rundt Friluftsfjordne tilhører fellesskapet, og hvis ikke, hvem eier fellesskapet. Har naturligvis ikke fått svar. Jeg er fortsatt optimist på vegne av fjorden, men tenk om noen tusen kunne engasjere seg litt. Da ville politikerne skjønt at her er det stemmer å hente og det er en sterk drivkraft for dem. For mange langt større enn kjønnsdriften. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Truls

Vi lever i et rettssystem basert på tillit. Heldigvis. Så evnen til kontroll kan ikke ligge til grunn for et forvaltningsprinsipp.

Det er holdningsendring som må til. Det kan ta tid. Det er nok ikke mange sm lystrer på bekkene lengre. Det tok lang tid før de fleste sluttet men de gjorde det. Det er jo ikke noe hyggelig å ut å sette garn hvis det ikke er lov. Heller ikke noe stas å ha med ungene å trekke hvis det ikke er lov.

Folk som setter garn har ikke hoggtenner og de steker biffen sin før de spiser den. Tror og det er lite mafia involvert.

Endret av Ruffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å få politikere til å svare på hva teksten i havressursloven "De ville marine ressursene i havet tilhører fellesskapet" egentlig betyr. Jeg lurer på om ikke de ca 1,5 mill mennesker som bor rundt Friluftsfjordne tilhører fellesskapet, og hvis ikke, hvem eier fellesskapet. Har naturligvis ikke fått svar. Jeg er fortsatt optimist på vegne av fjorden, men tenk om noen tusen kunne engasjere seg litt. Da ville politikerne skjønt at her er det stemmer å hente og det er en sterk drivkraft for dem. For mange langt større enn kjønnsdriften. 

Friluftsfjorden!

Det skjønner jeg jævlig godt de ikke tør svare på. Tenk på hele Nord-Norge da. Hav resursene er vel ikke veldig godt fordelt på menigmann.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Truls

Folk som setter garn har ikke hoggtenner og de steker biffen sin før de spiser den. Tror og det er lite mafia involvert.

Hei, vet ikke hvor du tar dette fra ut i fra det jeg skriver, men det er mange, dessverre veldig mange, som setter garn bevisst ulovlig og gjør stor skade på den måten. Det har vært rimelig fast aktivitet med garnsetting utenfor jeløya, i Sandebukta, i fjorden utenfor Svelvikstrømmen og nedover et par steder langs vestfoldkysten som jeg kjenner til. Sikkert flere også. Enkelte av disse tar langt mer fisk enn man klarer å fortære privat, eller fordelt på familien.

Det er i hovedsak disse jeg mener må lukes vekk, i tillegg gjør f.eks bunntråling stor skade både på bestander og ikke minst ødelegger det bunnforholdene i lang tid fremover.

Nå snakker jeg om Oslofjorden, og her klarer jeg heller ikke se at det skal være nødvendig at private skal ha behov for bruk av garn.

Dette er mine meninger, og hva jeg mener vil ha en positiv effekt for fisket og bestandene i fjorden.

Når det er sagt, så vet jeg også om flere som aktivt fisker med garn som er opptatt av å følge lover og regler, og er opptatt av bærekraftig uttak og forvaltning av fjorden.

Forøvrig er det viktigste man kan gjøre å tilrettelegge for byttedyr og gyting osv slik at produksjonen går opp.

Men jeg mener også at reguleringer og innstramminger i fisket bør gjennomføres i Oslofjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vet ikke hvor du tar dette fra ut i fra det jeg skriver, men det er mange, dessverre veldig mange, som setter garn bevisst ulovlig og gjør stor skade på den måten. Det har vært rimelig fast aktivitet med garnsetting utenfor jeløya, i Sandebukta, i fjorden utenfor Svelvikstrømmen og nedover et par steder langs vestfoldkysten som jeg kjenner til. Sikkert flere også. Enkelte av disse tar langt mer fisk enn man klarer å fortære privat, eller fordelt på familien.

Det er i hovedsak disse jeg mener må lukes vekk, i tillegg gjør f.eks bunntråling stor skade både på bestander og ikke minst ødelegger det bunnforholdene i lang tid fremover.

Nå snakker jeg om Oslofjorden, og her klarer jeg heller ikke se at det skal være nødvendig at private skal ha behov for bruk av garn.

Dette er mine meninger, og hva jeg mener vil ha en positiv effekt for fisket og bestandene i fjorden.

Når det er sagt, så vet jeg også om flere som aktivt fisker med garn som er opptatt av å følge lover og regler, og er opptatt av bærekraftig uttak og forvaltning av fjorden.

Forøvrig er det viktigste man kan gjøre å tilrettelegge for byttedyr og gyting osv slik at produksjonen går opp.

Men jeg mener også at reguleringer og innstramminger i fisket bør gjennomføres i Oslofjorden.

Det jeg mener er at det er vanlige folk som driver med dette. Det er ikke Dracula, Islamsk stat og Taliban. Blir det ulovlig vil det bli satt veldig lite garn på sikt.

Tror i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at det er vanlige folk som driver med dette. Det er ikke Dracula, Islamsk stat og Taliban. Blir det ulovlig vil det bli satt veldig lite garn på sikt.

Tror i alle fall jeg.

Nå har jeg vel ikke antydet at det er noen av disse organisasjonene som driver med slikt.

Garn satt etter anadrome arter er forøvrig allerede forbudt. De tilfellene jeg nevner er mer eller mindre organisert, og det er flere mennesker involvert i noen av disse 'foretakene' . Dessverre!

Så det er ikke gitt at å innføre flere regler gir resultater, men det er lov å håpe.

Jeg håper på strengere regler, litt begrensninger og ikke minst at disse blir fulgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vel ikke antydet at det er noen av disse organisasjonene som driver med slikt.

Garn satt etter anadrome arter er forøvrig allerede forbudt. De tilfellene jeg nevner er mer eller mindre organisert, og det er flere mennesker involvert i noen av disse 'foretakene' . Dessverre!

Så det er ikke gitt at å innføre flere regler gir resultater, men det er lov å håpe.

Jeg håper på strengere regler, litt begrensninger og ikke minst at disse blir fulgt.

Nei jeg prøver ikke å tillegge deg noe som helst Truls. Var bare et forsøk på en litt humoristisk tilnærming og en kraftig overdrivelse av poengene.

Du trenger ikke føle behov for å forsvare deg. Du kjenner ditt område og vet hva som forgår.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg prøver ikke å tillegge deg noe som helst Truls. Var bare et forsøk på en litt humoristisk tilnærming og en kraftig overdrivelse av poengene.

Du trenger ikke føle behov for å forsvare deg. Du kjenner ditt område og vet hva som forgår.

Hehe, går litt tregt med meg i dag...

(When God asked for brains, I thought he said trains and asked for a slow one...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg luftet ideen om Friluftsfjorden for Oslofjordens friluftsråd var de positive helt til jeg sa at alle må fiske med lett redskap. Det samme var tilfelle med Marinreparatørene som har som mål å gjenskape livet i fjorden. Jeg er ingen velkommen gjest på FB siden deres. De har i likhet med andre skjønt at de foretrekker å fordele ressursene svært skjevt og blant deres foretrukne er Røkke. Det skurrer med det de mener å stå for og da angriper de heller dem som påpeker det i stedet for å skifte mening. Jeg mener man tar side også ved å holde kjeft og det at den såkalte venstresiden i politikken ikke vil si og mene noe forteller meg at de ikke er konfortable. Dette er er liten men viktig sak enten det gjelder miljø,fordeling, ernæring,fysisk og psykisk helse og som marinbiolog Henning Røed skriver i boka "Fiskehistorier" Hvem eier fisken i havet. Så forresten at boka ligger til salgs for 170 kr på manifest forlag. En glimrende bok skrevet av en uredd mann. Det var dagens reklame. 

Knut

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Foreslar-begrensninger-pa-fritidsfisket-3040030.html

Dette er interesant. Det er ikke i den indre oslofjorden men handler om samme tema så jeg så ingen grunn til å starte egen tråd.

Ikke garnfiske men et veldig hardt fritidsfiske. Det er fryktelig med tyskere her. Spessielt på høsten.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Rapportene til havforskningsinstituttet er veldig gode!

 

I rapportserien fisken og havet nr-4 2016 så tar de spesielt for seg ny og oppdatert kunnskap om kystnær torsk i Sør-Norge. Hele rapporten finner dere her:

 

http://www.imr.no/filarkiv/2016/06/fh_4-2015_kysttorsk_so_30.05_til_web.pdf/nb-no

 

På side 28 fremgår det at fritidsfiskerne tar over dobbelt så mye torsk som yrkesfiskerne (33% vs 15%). Disse tallene er selvsagt usikre, blant annet fordi yrkesfiskeren har en økonomisk gevinst av å underrapportere, mens fritidsfiskerne har en tendens til å overdrive  ;)   Likevel gir tallene en god indikasjon på hvem som beskatter kysttorsken mest.  

 

Når det gjelder de forslag som Havforskningsinstituttet foreslår så er det ingen direkte motstrid mellom å verne indre Oslofjord (Friluftsfjorden) og forslagene til instituttet. Det går fint ann å gjøre begge deler, dvs ha en Friluftsfjord og samtidig innføre andre tiltak for å redde kysttorsken i Sør-Norge. 

 

:)  :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rapporten har bare sett en på engelsk og da må jeg bare gi opp. Har forresten vært inne på facebooksiden Marinbiologene og diskutert litt med Alf Ring Kleven som jeg til en stor del er enig med. Det er litt synd at de ikke skiller mer på fritidsfiskere, som er garn og linefiskere og sportsfiskere som fisker med stang og håndsnøre. Den rapporten Kleven refererer til sier 70% til ikke yrkesfiskere. Jeg tror ikke på tallene men vil heller ikke at det skal bli en debatt om skylddeling. Sett inn restriksjoner, også for sportsfiskerne. Jeg kan godt tenke meg at man i Friluftsfjorden skal sette tilbake all torsk. Vi som satte grensen for Friluftsfjorden gjorde det ut fra vissheten om at det var å strekke seg langt, men etter vår mening ikke urealistisk langt selv om mange nok vil si nettopp det. Det skjer saker og ting rundt vernetanken så skriv og snakk gjerne om det.

Friluftsfjorden!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg skjønner så gjelder rapporten bare kysttorsken. Reduksjonen i torskestammene som vandrer i det åpne hav og gyter langs kysten, må antagelig yrkesfiskerne ta mest ansvaret for. Herunder må også yrkesfiskerne ta hovedansvaret for beskatningen av byttefiske som Sild og Brisling.

Videre er begrepet "yrkesfiske" uheldig avgrenset. Etter min mening burde yrkesfiske også inkludere alle de som guider og\eller driver utleie av båter og utstyr til utenlandske turist fiskere. Dette fisket er jo endel av næringsvirksomhet, akkurat slik vanlig yrkesfiskere. De fisker på samme fisken som ledd i næringsvirksomhet.

Jeg er også enig i at det bør skilles mellom fritidsfiskere med stang og fritidsfiskere med garn. Garnfiske er hovedsakelig matauk. Sportsfiske med stang har mer fokus på rekreasjon.

Ellers er det verd å merke seg at også Havforskningsinstituttet er inne på tankene til Friluftsfjorden, dvs å verne enkelte fjorder. Det er lett å se de tungtveiende argumentene for at en slik verning må være minst mulig inngripene sett i forhold til brukerne av fjorden. Indre Oslofjord står her i en særstilling siden det er svært mange fritidsfiskere med stang og få yrkesfiskere. Et forbud ovenfor stangfiskeren vil således være langt mer inngripene, idet det rammer flere personer, enn et forbud ovenfor yrkesfiskere (og garnfiskere utenfor yrkesfiske).

Så tankene om friluftsfjorden burde fremdeles stå sterkt, også etter rapportene fra Havforskningsinstituttet!

:) :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes etter min mening tre kategorier fiskere. Yrkesfiskere som vi alle vet hva fisker med, fritidsfiskere/hobbyfiskere som kan bruke lettere redskap men også garn og line. De har sin egen organisasjon som bl annet er med på fordelingsmøter sammen med yrkesfiskerne. Noen av dem har lov til å levere fisk på mottak for et visst beløp. Så er det sportsfiskerne som fisker med håndsnøre eller stang. All forskning på verneområder viser at de etterhvert avgir fisk til områdene rundt, men det vil ta tid i Friluftsfjorden. Men her har man mulighet til å utvikle noe spesielt. En forsker fra Flødevigen sa på NJFF første Oslofjordkonferanse at fjorden har alt unntatt fisk. Her er det grunne områder,relativt dype områder, stille vann,strømmende vann,saltvann og brakkvann. Man kan lage kunstige rev man kan plassere ut kunstig tareskog. Sportsfiske genererer mest penger og det kan generere mer, men aller mest handler det om å få tilbake livet i fjorden noe også sjøfuglene vil nyte godt av. 

Ta en titt på denne  http://fiskejournalen.se/succe-for-8-fjordar/

Friluftsfjorden!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...