Gå til innhold

lengder på enhåndspeying


markus glasø

Anbefalte innlegg

Tja. En 15-20 meter går fint an hvis man trener litt, trur eg?

Enhånds vannkast blir forøvrig mye enklere å få til med baktunge liner som har kort klump. F.eks. den Barrio-lina, SLX eller hva den heter. Den er det veldig lett å kaste vannkast med, det er bare å "kitte" den ut. Men den blafrer litt for mye på litt lengre overhodekast til at den funker som allround-line for meg (jeg fisker mest på steder med god baksleng).

GL og Loop m.fl. har vel også liner som egner seg spesielt godt til vannkast. 

Det går fint å få til vannkast med liner med lang klump også, men det er litt vanskeligere, og krever at man treffer godt med timinga. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet en del med slike kast, men er laangt fra noen proff.

Et lite tips fra meg er å få noen som har litt peiling til å "korrigere" deg innimellom.

Jeg kom ganske langt, så stagnerte det. Er heldig å ha en kompis som er en stabil kasteinstruktør så han har gitt meg ett og annet tips.

Med min #5 stang og Guideline sitt Bullet Evolve snøre har jeg nå fått til lengder opp mot 25 meter.

Det har en klump på 8,5 meter og spenner stanga veldig lett og passer min kastestil veldig godt. (ikke alle har samme stil ...) 

 

Har du mulighet til å prøve noen liner på din egen stang så er det å anbefale!

 

Jan

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Håvard,15-20m går fint an.

En takknemlig line,eller sagt på en annen måte,en lettkastet line for vannkast er

Royal Wulff Triangle Taper.

Hvis du ikke har prøvd den så prøv den.

Hva er klumplengden på TT i klasse 5 a Tom? Og vekt?

Baktunge liner (kort backtaper) med klumplengde fra på 9-10m og vekter fra 9-12gram er ganske passende på de fleste moderne 5'er stenger som selges i dag.

Det gir et meget godt utgangspunkt for å lære seg underhåndskast. Ja, kasting generelt egenlig. Har man for lang klump i starten så blir man gjerne stående så slepe mer på lina bortover vannet enn å kaste inn som man skal. Med god trening så går det også fint å kaste bra med longbellys med klumper på 12/13m++ Men, det er ikke nødvendigvis det mest praktiske, man skal tross alt respektere overhenget og basere seg på å skyte mye line åkke som. Blir man god på det så blir ikke kastelengdene så veldig forskjellig under praktisk fiske. Man klarer seg ofte bra med en relativt kort klump. Og den korte klumpen har sin naturlige plass i linearsenalet for den som fisker på mange ulike steder.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er jeg i værtfall innefor! får til  ca 17 m med bario smallstream med klump på 7,5 m. skal prøve å få filmet kastene, å lagt ut her, så kan sikkert mye korigeres, kansje det jeg gjør ikke en gang kan kalles speying  mmmoose  har prøvd å speye med litt forskjellig liner,  men har endt opp som flere her sier at en kort klump er lettere. fikk prøve en royal wulf ambush på en 4 stang, sto bare å flirte, var så sykt lettkasta å rått! . takk for svar folkens!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var interessant lesning! Her må jeg karakterisere mine egenskaper som meget begrensede. Jeg har prøvd meg på litt vannkast / spey med femmerstenger, med veldig varierende resultater. Har faktisk ikke reflektert så mye over linevalg spesielt for dette, så nå blir det research framover!

 

Jeg har lest her inne at flere foretrekker litt roligere stenger med dypere aksjon til vannkast. Har jeg forstått det rett? Vil det ikke være lettere å "kitte" ut lina med en strammere stang? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var interessant lesning! Her må jeg karakterisere mine egenskaper som meget begrensede. Jeg har prøvd meg på litt vannkast / spey med femmerstenger, med veldig varierende resultater. Har faktisk ikke reflektert så mye over linevalg spesielt for dette, så nå blir det research framover!

 

Jeg har lest her inne at flere foretrekker litt roligere stenger med dypere aksjon til vannkast. Har jeg forstått det rett? Vil det ikke være lettere å "kitte" ut lina med en strammere stang? 

 

Noen mener tuppen ikke bør være for myk, heller bøyer deg litt dypere. Men med teknikk (noe jeg ikke har) så klarer man den typen stenger.

Litt kort klump med mye vekt bak i klumpen gjør det lettere. synes jeg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tråd!

 

Jeg har prøvd meg litt fram med ulike snører og funnet at SA sine SBTog VPT passer meg veldig godt. De er baktunge - førstnevnte med kort klump (ca 7,5 meter og 10,5gram) og VPT med lengre og klump jeg synes egner seg godt til rullekast (ca 13,5 m /9 gram).

 

Begge disse snørene er også mine allround valg. VPT er noe vanskeligere å kaste med, men om man behersker teknikken og øver jevn får du til fine presentasjoner på  15-20 meter med dette snøret. Førstnevnte er noe mer brutal i presentasjonen, men er gull i trange situasjoner da stanga lader raskt og skyter fint ut av ringene.

 

Min standard femmerstang er forøvrig Winston Boron III LS  9ft

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var interessant lesning! Her må jeg karakterisere mine egenskaper som meget begrensede. Jeg har prøvd meg på litt vannkast / spey med femmerstenger, med veldig varierende resultater. Har faktisk ikke reflektert så mye over linevalg spesielt for dette, så nå blir det research framover!

 

Jeg har lest her inne at flere foretrekker litt roligere stenger med dypere aksjon til vannkast. Har jeg forstått det rett? Vil det ikke være lettere å "kitte" ut lina med en strammere stang? 

Når vi begynner å snakke litt lengder på underhånd så er det viktig at man klarer å aktivisere bunndelen.

Med toppaksjonerte stenger så blir det en helt annen tilnærming og man når nok "limiten" litt raskere enn med stenger som går dypere. Og det blir mye mer "jaging" med stive stenger.

Jeg synes i hvertfall at stenger som har masse power i bunn og en noenlunde jevn aksjon er å foretrekke. Da får man det "jevne suget" i stanga under inn/utkast som gjør det enkelt og forutsigbart å kaste uten makt. For det handler om det. Så stiv bunn og løs tup... not my cup of tea..

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nesten helt off topic. Men, nå som vi er en organisasjon, kan vi også arrangere videregående fluekasterkurs. F. eks ulike kast uten baksleng med 5'er stenger. Legg det på minnet, og ta det opp i forumet vil vinteren om det er noen som er interessert. 

 

Og for å ha sagt det: Han som la inn innlegget over her - han med den grelle skjorta - han legger ut 25 meter uten baksleng.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nesten helt off topic. Men, nå som vi er en organisasjon, kan vi også arrangere videregående fluekasterkurs. F. eks ulike kast uten baksleng med 5'er stenger. Legg det på minnet, og ta det opp i forumet vil vinteren om det er noen som er interessert. 

 

Og for å ha sagt det: Han som la inn innlegget over her - han med den grelle skjorta - han legger ut 25 meter uten baksleng.

det hadde vært konge! jeg selv mener nesten at vannkast,  er viktigere en overhodekast , siden 90 % av plassene jeg fisker ikke har plass til baksleng, og istede for  å gå å irriterer seg, så er jo vannkast løsningen! 

Endret av markus glasø
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googla meg ikke til film men noen tips..
De fleste går i opp/ned/opp fella under innkastet. Dvs. man løfter for høyt for tidlig og må senke stanga litt mot slutten av innkastet for å være i posisjon til framkastet.
Det blir omtrent som en liggende "S". Start lavt, få kontakt og ikke løft inn for høyt, mot stutten av innkastet så går man oppover med stanga. Eller gradvis hele veien om du vil, stangtuppen skal aldri gå ned i innkastet.

Viktig å få lina opp fra vannet tidlig! kontakt-løft-vinkle-inn.  De fleste som har sett folk kaste underhåndskast har en forestilling om at det skal tegnes en bue med stangtuppen for å få til innkastet. Det trenger man ikke :-) Kaster man inn forholdsvis lavt og på et plan og drifter litt mer på slutten så vil det bli ganske spisse fine bukter som ikke krever rare framkastet for å gå ut.

Start med korte lengder og øv på innkast/ankring det er hele utfordringen. Når ankringen sitter så legger man til trekket med snørehånda på både inn/utkast.
Start med å øve på å legge line ved siden av deg & bak. Når det sitter så skal du venne deg til å ankre mer foran deg, det er det du kommer til å ha størst glede av under fiske.

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er klumplengden på TT i klasse 5 a Tom? Og vekt?

Baktunge liner (kort backtaper) med klumplengde fra på 9-10m og vekter fra 9-12gram er ganske passende på de fleste moderne 5'er stenger som selges i dag.

Det gir et meget godt utgangspunkt for å lære seg underhåndskast. Ja, kasting generelt egenlig. Har man for lang klump i starten så blir man gjerne stående så slepe mer på lina bortover vannet enn å kaste inn som man skal. Med god trening så går det også fint å kaste bra med longbellys med klumper på 12/13m++ Men, det er ikke nødvendigvis det mest praktiske, man skal tross alt respektere overhenget og basere seg på å skyte mye line åkke som. Blir man god på det så blir ikke kastelengdene så veldig forskjellig under praktisk fiske. Man klarer seg ofte bra med en relativt kort klump. Og den korte klumpen har sin naturlige plass i linearsenalet for den som fisker på mange ulike steder.

Sannelig om jeg vet Rune.

Det er år og dager siden jeg sluttet med å tro på det som står på esken når det gjelder tapering og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nesten helt off topic. Men, nå som vi er en organisasjon, kan vi også arrangere videregående fluekasterkurs. F. eks ulike kast uten baksleng med 5'er stenger. Legg det på minnet, og ta det opp i forumet vil vinteren om det er noen som er interessert. 

 

Og for å ha sagt det: Han som la inn innlegget over her - han med den grelle skjorta - han legger ut 25 meter uten baksleng.

Legg inn et klipp da,som viser at Rune legger ut 25m uten baksleng,eller rullekaster han 25m?

Å spenne opp stang krever motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som kan anbefale en film som tar for seg alt det tekniske og forklarer med teskje? det jeg har funnet på youtube , går ikke nok i dybden til at jeg finner det noe lærerikt.

Jeg syntes filmen til Andre, ørretboms 5 var veldig lærerik for min del.

her kan du se ekstra materialet ifra filmen https://vimeo.com/83910195

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...