Gå til innhold
  • 0

Fortom og Tippet


tegen

Spørsmål

Hei, jeg har nylig tatt i bruk tippet, slik at jeg skal slippe å skifte fortom hele tiden, jeg satte på ca 1,5 meter med tippet, fordi jeg tenker at lengre fortom og tippet gjør at jeg skremmer mindre fisk. Men jeg sliter veldig med å kaste med så lang tippet, når jeg skyter ut snøret så lander fluesnøre først og så kommer liksom flua dettende etter kanskje 1 sekund etterpå, og fortommen blir aldri helt strekt ut, er det rett og slett elendig kasting eller har jeg for lang fortom/tippet? Hvor mye bruker dere til tørrflue-fiske? Hvis det er dårlig kasting, hva kan forbedre det siste strekket til fortommen slik at flua lander fremst alene? Takk for alle tips til en litt fersk men ivrig fluefisker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Marius: Er det enklere og kaste/presentere med 12 fot og spiss enn 9 fot og spiss? Har selv trodd at 9 fot er enklere, da jeg har en tendens til å dra litt ekstra til i siste "kastet" og som da ender i "griserumpe".

Hei,

Ja for meg fungerer det best. Og spesielt ved vannkast :)

Men kan se problemet ditt kanskje ved f.eks. flueliner med kort fronttapering, om du mener at det slår litt for hardt over? Mulig det kan hjelpe på problemet ditt å kutte litt ned på buttdelen av fortommen. Men jeg er ingen fysiker, Grunde her inne kan nok dette best :)

Jeg liker ofte best fortommer uten altfor tjukk buttdel til vanlig tørrflue, og nymfefiske. Hends Camou er bra saker.

Standard taperte fortommer med litt tykk buttdel er bedre på vannkast.

Standard 9 fot fungerer også best på tungsten/indikator for meg.

Gøy om mange flere kommer med synspunkter på hva som funker best til forskjellige fiskesituasjoner :)

Jeg har som sagt ingen fasit, det er nok en del forskjellige preferanser blant mange :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvor lang ferdig tapert fortom har du? Lengden på den taperte fortommen er et viktig element før du knyter spiss på lange tørrfluefortommer.
12 fots tapert fortom mot spissen hjelper deg mye kontra en stusselig 9 fots tapert :) Det er iallefall min mening.

Bruker totalt ca. 2 stanglengder til standardoppsett ved tørrflue. Pleier å bruke 12 fot fortom ferdig tapert, og deretter nok spiss til fortommen blir to
stanglengder (18 fot). Med litt trening skal dette gå greit å kaste med.
En grei huskeregel som fungerer for meg er at om man vil ha 5x spiss bruker man 4x tapert fortom. Den taperte er altså litt tjukkere en spissen.
Da blir fortommen med spissen mer tapert i totallengden, og det slår bedre over og strekker seg fint for meg.

Dette er mitt standardoppsett til tørrfluefiske:
4x tapert 12 fot - 5 x spiss. Til sammen to stanglengder.
Evt.
5x tapert 12 fot - 6x spiss for myggfiske, også to stanglengder.
Noen ganger bruker jeg også en del lengre enn to stanglengder, men det bør man først gjøre etter litt trening. (Da kan det være greit å bruke 3 skjøter. F.eks. 3x tapert, med 4x spiss, og deretter en skjøt med 5x spiss).

Til andre fluefiskemetoder enn tørrfluefiske bruker jeg følgende:

Ved streamerfiske skjøter jeg sjeldent på spiss, og sjeldent tynnere fortom enn 3x. En stanglengde er ofte nok å bruke her. Noen ganger foretrekker jeg ikke noe tapert fortom i det hele tatt, spesielt ved synkeliner. 1x spiss i en stanglengde fungerer bra med synkeliner.

Ved fiske med store nymfer i stillevann som øyenstikkernymfer og lignende, bruker jeg 9 fot med tapert fortom med en liten skjøt med spiss. gjerne 3x eller 4x.

Ved nymfefiske med mindre nymfer varierer det fra lange til korte fortomer alt etter hvilken teknikk man benytter og enten det er i stille vann eller i elv.
Jeg bruker kort fortom ved fiske med tung nymferigg og nappindikator, 4x ytterst (ikke så mye lenger enn en stanglengde).
Ved fiske med nymfer uten fortyngning bruker jeg litt lengre fortom. Også tilpasset dybden man fisker på. :)

PS, ved tørrfluefiske i elv er det ofte en fordel at ikke fortommen er helt strekt ut. Det gir flua mindre striping og flua står mer naturlig på vannet. :)

Lang tråd om temaet her på linken under, som nok kan være litt forvirrende. Mange bruker litt forskjellig oppsett og type fortom, men det er egentlig temmelig likt alt sammen, blir mest nyanser.
http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/24623-fortom-og-spiss-til-amat%C3%B8r/?hl=fortomm

Dette er ingen fasit overhode, dette er bare slik jeg liker å ha det. Egentlig burde det vært en artikkel på forsiden av fluefiskesiden som omhandler fortom. Noen som tar utfordringen på å skrive det? :)

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Herlig feedback, jeg blir fort forvirret med det tekniske, har ikke "fagspråket" helt inn, men jeg skal sikte meg inn på 2 stanglengder til sammen. Jeg ser at de fleste bruker veldig mye forskjellige til forskjellig type fiske, er det slik at du har med deg flere stenger på tur da? For meg tar det en del tid å skifte fortom etc, og jeg har kun en stang ... (enda :) ) Hadde vært fint med en artikkel som kan forklare alt man trenger å vite om denne delen av fluefiske, helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Marius: Er det enklere og kaste/presentere med 12 fot og spiss enn 9 fot og spiss? Har selv trodd at 9 fot er enklere, da jeg har en tendens til å dra litt ekstra til i siste "kastet" og som da ender i "griserumpe".

 

Det er vel lenger tapering som hjelper til med å vende over.

Selv liker jeg litt lang tykk buttdel på fortommen. 

 

Jeg liker veldig godt flettede fortommer, bare sånn for å dra inn enda flere forvirrende muligheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Herlig feedback, jeg blir fort forvirret med det tekniske, har ikke "fagspråket" helt inn, men jeg skal sikte meg inn på 2 stanglengder til sammen. Jeg ser at de fleste bruker veldig mye forskjellige til forskjellig type fiske, er det slik at du har med deg flere stenger på tur da? For meg tar det en del tid å skifte fortom etc, og jeg har kun en stang ... (enda :) ) Hadde vært fint med en artikkel som kan forklare alt man trenger å vite om denne delen av fluefiske, helt enig!

Bruker sjeldent mer enn en stang langs elva. Så det blir ofte å improvisere litt da jeg ikke alltid gidder å skifte hele greiene om jeg f.eks veksler mellom tørrflue og nymfefiske. En standard tapert fortom med spiss fungerer stort sett til det meste.

Ved tørrflue og lette fluer - lang fortom. Ved fiske med tyngre fluer som nymfe og streamer - kortere fortom. :) Ofte fungerer det bare å tilpasse spissen mellom tørrflue og nymfe. Men ved streamer vil jeg ikke noe særlig over en stanglengde.

Men i bellybåt har jeg ofte en stang med vått, og en stang med tørt i båten. :)

Kan nok bli litt forvirrende det her, derfor hadde det vært fint med en artikkel/oversikt. Er nok mange som har betydelig mer kunnskap om taperinger enn det jeg har her inne. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Man kan også hjelpe fortommen med å rulle over ved å stoppe farten på underlinen f. eks. ved å løfte stangen eller holde litt igjen på linen.

Morten er på sporet. Det er ikke nødvendigvis fortommen som gjør at du får problemer med å presentere flua. Det Morten beskriver er et godt gammelt tjuvtriks.

 

Det er nok heller at du f. eks ikke venter lenge nok i bakslengen (slik at lina får rettet seg ut), som gjør at flua ikke ruller seg ut og havner ytterst når du avlsutter kastet.

Eller / og at du ikke spenner opp stanga i fremslengen.

 

Tenk deg at du trekker opp en pil og bue jevnt før du stopper stanga for å avslutte fremkastet. Ikke dra til for tidlig med mye kraft. Da spenner du stanga for tidlig og du har ikke max spenn når du stopper. 

 

Mel Krieger har et par gode kastefilmer som viser dette. Pil og bue forklaringen kommer etter ca 3.30 - men se hele klippet:

 

https://www.youtube.com/watch?v=JW1C5jxL48E

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

Ja for meg fungerer det best. Og spesielt ved vannkast :)

Men kan se problemet ditt kanskje ved f.eks. flueliner med kort fronttapering, om du mener at det slår litt for hardt over? Mulig det kan hjelpe på problemet ditt å kutte litt ned på buttdelen av fortommen. Men jeg er ingen fysiker, Grunde her inne kan nok dette best :)

Jeg liker ofte best fortommer uten altfor tjukk buttdel til vanlig tørrflue, og nymfefiske. Hends Camou er bra saker.

Standard taperte fortommer med litt tykk buttdel er bedre på vannkast.

Standard 9 fot fungerer også best på tungsten/indikator for meg.

Gøy om mange flere kommer med synspunkter på hva som funker best til forskjellige fiskesituasjoner :)

Jeg har som sagt ingen fasit, det er nok en del forskjellige preferanser blant mange :)

Bare litt nysgjerrig på hvorfor du foretrekker tynnere buttdel til tørrflue/nymfe.

Selv liker jeg en litt tykk buttdel, men øker heller lengden og spissen.

Hvilke fordeler synes du en tynnere buttdel gir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare litt nysgjerrig på hvorfor du foretrekker tynnere buttdel til tørrflue/nymfe.

Selv liker jeg en litt tykk buttdel, men øker heller lengden og spissen.

Hvilke fordeler synes du en tynnere buttdel gir?

De tynne fortommene er generelt mykere, og slår mykere over :) Det gir bedre presentasjon av flua.

 

Om man har en fortom med tjukk butdel, vil den også lettere dras med i strømmen og jeg føler at det kan gi flua mer striping.

Myk fortom er bedre egnet til spesialkast som f.eks. "S-kast" hvor man lager en S i luften før flua lander, eller kast der man stopper flua i lufta for å få et litt mer buktende nedlegg, som minsker sjansen for striping. Og flere andre kast med forskjellige luftmendinger. I det hele - en slik fortom presenter flua på en mykere og mer naturlig måte. Dette er jo veldig på detaljnivå, men det er slik jeg liker det :)

Ved tyngre nymfer bruker jeg standard tapering med normal butt, men ved små og lette nymfer, bruker jeg stort sett samme som ved tørrflue. Men tilpasser fortomslengden etter dybde.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En ting har jeg lyst å legge til: det er MYE bedre en med fortom på 9 fot (totalt) som du greier å strekke helt ut med den lina og stanga du har, enn en 12-15 fot som lander som et flykræsj halvveis innpå..

 

Det finnes et lite luretriks om du ser at det blir "flykræsj", stopp lina og kanskje hev stangtuppen litt så hjelper du flua til å lande ytterst.

Mitt forslag er at du bruker den lengden du virkelig behersker, så gjør du små endringer ut fra det.

Husk at for å bli god på fluekasting (presentasjon, lengde osv...)  er det mengdetrening som gjelder :)

 

Jan

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg prøvde litt mer idag, når fluesnøre lå i vannet så jeg at den fremste delen av snøret sank, altså flytesnøret mitt, da fant jeg ut at kanskje knuten min gjorde den framtung, siden jeg har knytt løkke på selve fluesnøret, noe som jeg nå har klippet av å gått til innkjøp av ferdige løkker, som man bruker lim på, husker ikke helt hva det heter. Jeg har en mistanke om at når jeg har kastet så har den vekten gjort at snøret har gått veldig fort fra luften og rett ned mot vannet på og dermed gjort kastet kortere og gjort at fortommen ikke har fått slengt seg helt ut. Jeg håper den nye løkken uten noe vekt skal gjøre at jeg får presentert flua for vakende fisk imorgen! Uansett så skal jeg absolutt ta i bruk tipsene på kastingen, da jeg er sikker på at jeg har en del feil i kastingen min! :) Jeg føler forresten at hvis jeg stopper fluelina midt i siste kast, så vil flua treffe ganske hardt og kanskje skremme fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et lite tips ang det at fremste del av fluesnøret synker: det kommer gjerne fordi man har klippet av tuppen, og da trekker vann inn. Jeg bruker å smøre inn fremste del med samme flytemiddel jeg bruker på fluene, ca en halvmeter på både snøret og fortomsbutt. Det hjelper godt, og har blitt en del av forberedelsene når jeg rigger stanga.

 

Beklager en avsporing fra tråden, men det får være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et lite tips ang det at fremste del av fluesnøret synker: det kommer gjerne fordi man har klippet av tuppen, og da trekker vann inn. Jeg bruker å smøre inn fremste del med samme flytemiddel jeg bruker på fluene, ca en halvmeter på både snøret og fortomsbutt. Det hjelper godt, og har blitt en del av forberedelsene når jeg rigger stanga.

 

Beklager en avsporing fra tråden, men det får være. :)

Bra tips det. Jeg pleier også å passe på å ha bittebitte litt lim akkurat der man har klippet over lina. Da trekker det ikke så lett vann inn i kjernen på snøre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Idag gikk jeg på tur med ferdig-løkke og fin knute til fortom, den var 9 fot, samme som stangen, med tippet på samme lengde, jeg får kastet greit men det ender med at fortom/tippet faller til siden for fluesnøret istedet for å falle fremover, da må jeg dra inn en del for å få det rettet opp og flua lander ikke i retningen jeg vil, så jeg bommer på vak. Det var 5 fisk på flua mi idag, fikk ikke gjort tilslag på noen av de pga dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Idag gikk jeg på tur med ferdig-løkke og fin knute til fortom, den var 9 fot, samme som stangen, med tippet på samme lengde, jeg får kastet greit men det ender med at fortom/tippet faller til siden for fluesnøret istedet for å falle fremover, da må jeg dra inn en del for å få det rettet opp og flua lander ikke i retningen jeg vil, så jeg bommer på vak. Det var 5 fisk på flua mi idag, fikk ikke gjort tilslag på noen av de pga dette...

Høres ut som du bruker litt lang spiss synes jeg, særlig hvis man har litt vind i trynet også. Halvparten vil som regel holde, samtidig gjøre ting mye enklere. Også kan du også prøve å stramme opp håndleddet ditt, stoppe stanga høyere og forlenge dobbeltrekket litegrann :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for tips, jeg tror jeg må korte ned litt ja, føles som tippet på en måte er for lett. Uansett så tok jeg en fining på 400gr ikveld på mygg, like ved vannkanten, så jeg slapp å kaste

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har vært ut i fjæra idag å øvd litt, det var en bitteliten bris, når jeg kaster med den lille brusen i ryggen, går kastet helt fint, ikke noe problem med kast på 15-20 meter. Så skal jeg kaste fem meter i motvind, ikke sjangs i havet(hehe)... 5er stang, 5x fortom(2.2kg lb test?, .61mm butt, .15mm tip) uansett hvordan jeg prøver å kaste så ender flua i dunge med fortom eller bak fluesnøre.. Er det for lett utstyr for en liten bris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Medvind og motvind har mye å si selv om det ikke er mange meter i sekundet det er snakk om. Hvor mye det kan ha å si ser du i skihopping, selv om det påvirker mer ekstremt der da.

Det er nok likevel et spørsmål om teknikk, først og frem vil jeg tro det handler om å få satt mer fart på snøret, og få trangere bukter.

Og det beste måten å få det til er ikke å bruke mer kraft :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...