Gå til innhold

Ting man ikke bør gjøre


Olav Haug

Anbefalte innlegg

Enkelte ting bør man være ytterst varsom med når det kommer til vår kjære hobby og lidenskap. Ting som kan skade deg, ødelegge dagen, eller rett og slett sette en stopper for hele fisketuren. En utforkjøring pga av voldsom overflateaktivitet på vei til fisketur kan seff være et eksempel, sånn satt helt på spissen, men det er mye mellom det og stikke seg litt i fingern med krokspissen eller fylle vadern med iskaldt vann.

 

En annen ting er å klappe igjen beina for å redde feks saks, trådholder og andre materialer fra å dette på gulvet under knyting, og under dagens lille bindeseanse før fisketuren, kun iført boxershorts, er jeg nok ganske sikker på at jeg satte ny rekord med god margin.

Dubbingnåla, som forøvrig var nykvessa, penetrerte ca 2,5-3 cm inn i høyre låret ved "sammenklaps". Har tenkt "ikke gjør det der" så mange ganger, så nå lurer jeg på om jeg og muskelminnet mitt lærte for alvor denna gangen? 

 

Jeg håper denne tråden kan fylles med eksempler på hva man helst bør unngå! God hælj og skitt fiske  <<l

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å faktisk se ned når man vader i sjøen på kupert bunn er lurt.

Å ikke gjøre det har ført til mang en iskald overraskelse.

Man er skikkelig i modus, og sniker seg mot en vakende sjøørret. Blikket festet vakstedet og man er så klar...

I neste øyeblikk så sildrer iskaldt sjøvann nedover nakken... Og da snakker vi om fall fremover.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skulle tre inn i brunørret -fiskernes verden har sine utfordringer.

Flueboksen til døgnfluer for eksempel har bare rom og ikke foam man setter fluene fast i.

Jeg har kjøpt en med foam og en side åpne rom. Den med åpne rom bør IKKE være øverst når man av gammel vane lukker boksen slik man alltid har pleid...

Gjett hvem som måtte sortere hele innholdet på nytt...?

Håper jeg fant alle de knøttsmå fluene

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet flere gode tips om hva man IKKE bør gjøre, og det er veldig lett å kjenne seg igjen! <<l  

 

I påsken holdt jeg på å bli lam fra øra ned etter en runde med tryning i sjøen, på glatt og algebelagt stein, som hele tida er påvirka av tidevannet. Det føltes iallfall slik, for aldri har jeg slått halebeinet på den måten før - det tok ca tre uker før det igjen var greit å kjøre bil over lengere strekker. Det artige var at jeg gikk og tralla for meg sjøl samtidig som jeg var litt småforundra og stolt over å ikke ha tryna på tre dager. Man kommer fort ned på jorda igjen, gitt... IKKE føre for gummisåler uten studs der altså  ;D

 

Det som Tom og Sveinung nevner her er vel en av de tinga som virkelig har satt et støkk i meg under den ellers så trivelige fisketuren. Aldri vad ut i stor, kald og stri elv uten å tenke på tilbakeveien, sikt, bunnforhold og ikke minst vannføring. Og tenk gjerne to-tre ganger også, for det er fader meg livsfarlig ekkelt når du står der med vann som presser mot brøstkassa, klønete storsteinbunn og sikt tilnærma null.  :blink:

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Marius nevnte over her :) :) 
Man må ikke la vak gå utover blærekapasitet :) 

Husker for mange mange år siden på et vann når jeg var nyinnflyttet på Hadeland. 
Fantes ikke pongtong, og lett avstigelige bellybåter den gang. Da var det rund ring, og det hadde sine ulemper i særs myrlendte vann he he he.
Det vaket og vaket, blæra trykket mere og mere he he. Fisket var bra , men når det ble for hardt trykk så var jeg desverre i helt motsatt ende av vannet. 
Jeg prøvde så godt jeg kunne å slå Carl Luis sin 100 meter hekk, men midt på vannet så var det bare stopp, og nyte den varme følelsen i buksa he he he. 
Var jo kald fra før av så litt varme ga ytterlige 30 min fiske. 

Bakdelen med historien er å ringe mutter'n  utenfor huset, og be hu komme ned med en joggebukse fordi du sitter naken i underlivet i bilen he he he he he
Det er skikkelig flaut. 
Idag hadde det kanskje vært vanskelig å forklarte for politiet også. 
Ps Tøm blære godt før du går i belly. Vak er trollbindende he he he ;)

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man fisker i skogsvann: Ikke nødvendigvis lurt å stå på flytemyrer . . . Altså sånne små "øyer" som ikke er landfast.

Havnet utpå ei slik en gang, og plutselig var man ufrivillig ute å seile. Måtte ta noen svømmetak foran en smått forbløffet familie, som nok syntes det var litt i overkant å bade første uka etter at isen hadde gått. Det var jævlig kaldt, faktisk :-)

Men hva gjør man ikke for å rekke jobben ? :-)

Ellers er det ikke så mye av det jeg gjør på fisketur generelt som er veldig gjennomtenkt.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg prøvd Lars. Ikke at jeg fløt av sted med det er en ting å ta satts på tørr og hard grunn for å hoppe ut men å ta satts i fra en knøtt liten myrøy hvor du hele tiden må flytte deg for å ikke synke til bunns er ikke så lett. Ble passe våt da ja.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare når jeg var barn. Ikke kødd en gang.

Æsj. Jeg og en kamerat opplevde det samma på fisketur i Nitelva som guttunger. Skal ikke gå i detaljer, men det blei politisak ut av hele greia. Hadde jeg sett det i dag...

edit: Detta blei uansett en feil vinkling på tråden. Sjuke, sjuke mennesker.

 

 

Det er en ekte klassiker, Lars ;D Myr er spennende i seg sjøl, så lenge det ikke er skautroll der. 

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underbar tråd!

Känner mig igen i mycket här!

För egen del har jag några skrämmande minnen från vadning i elv. Inte alltid smart att försöka komma till favoritplatserna till varje pris.

På en tur hade vi bestämt oss för att göra just det. Komma ut till en ö där det kan vara riktigt bra fiske i Glomma. Vi kom oss precis ut till ön (vadade lite nedströms för att komma ut dit). Fisket var inget vidare på grund av för mycket vatten. Så skulle vi hem mitt i natten. Flugfiskare har ju sällan lite saker med sig och vi var väl inget undantag. Väst, ryggsäck hatt, spö i handen osv. Det var seriöst strömt och ganska djupt. Och vi var nu tvungna att vada snett uppströms. Hade nästan kommit över när benen försvann under mig. Full fart ner för en strid elv mitt i natten kan vara skrämmande nog. Men dessutom hade bävern vart ute och fällt en stor björk. Fanns ingen möjlighet att komma undan den. Åkte igen kronan på björken i full fart utan att fastna i något. Helt otrolig tur med tanke på allt jag hade på mig! Efter mycket om och men fick jag stoppat och kommit mig in till land. Inte lätt med vadare fulla av vatten i stark ström! Ca 20år sedan nu men den turen sitter gott i minnet!

Pulsen och adrenalin nivån var på max!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vading går igjen ser jeg, og her er det ingen unntak.

 

Drev å fisket mye etter sjøørret i sjøen før, og ved en anledning hadde jeg funnet en stein å stå på langt der ute.

Etter et par timers fiske var jeg sulten og skulle gå inn til land.

Floa hadde steget så mye at jeg måtte svømme... La mobilen under capsen og la i vei :)

IKKE kult å svømme med vadebukse, man kjenner vannet kommer lengre og lengre nedover..

 

Jan

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvurdere dagens 45 årige korpulente skrog utfra ungdomslige stunt kan fort sette en stopper for dagens videre fremdrift.

Så mitt stalltips i denne sammenhengen, er å tenke 2 ganger før man går til handling. Det være seg å hoppe over bekk, gå på hengemyr, eller forte seg på bergskala... Alle triks i boka er prøvd, med påfølgende akrobatiske krumspring, med følger deretter. Gikk man på snørra som 20 åring, var det med et kattesmidig nedslag, med en kropp på 80 kilo.

Nå er det med grasiøsiteten til pingvin på 115.....  lllol

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsette vadingen over et sund når du vet det mest sannsynlig ikke kommer til å gå, og ikke minst har bilnøkket og mobil i brystlomma.
Hatt et par slike episoder i vinter og våres. Det blir gradvis dypere, men man gir seg ikke, det ser jo så grunt ut.
3 meter fra land og vannet nærmer seg brysthøyde
2 meter fra land og vannet er på vei opp i vadebuksa.

1 meter fra land og man har lagt på svøm.
 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke reise fra familien når mor, ettåringer og fireåringen har omgangssyken. Ikke reise fra Oslo til Finnmark for å fiske langt utenfor allfarvei og ikke bo i telt uten tilgang på toalett, dusj og rent tøy... Den fisketuren minnet mest om en helvetesøvelse fra militæret.

:) :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...