Gå til innhold

De jeg ikke når fra land.


Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe meg en type fiske kajakk. Årsak: kommer til områder som ellers er lite tilgjengelig. Kan noen bidra med litt generelt om dette fiske, utfordringene, råd om utstyr til kajakken, avstand en bør beregne å kaste på, er fisken like var som ved fiske fra land osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg kajakk og er veldig fornøyd med kjøpet, men den kommer ikke til å være noen farkost å fiske fra for min del.

Trangt, ustøtt og kronglete synes jeg, men perfekt til transportetapper ut til øyer og skjær. Deilig å gli lydløst frem tett på vannet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med kajakk, men litt erfaring med belly. Usikker på om det er direkte overførbart, men dersom man er forsiktg ved padling i belly kan man komme utrolig nærme fisk. Har hatt kilosfisk som har vært oppe og tatt vårfluer bare ett par meter unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Truls her.....kjipt å fiske fra. Fin å komme seg rundt med. Fluefisking er absolutt best fra land, men mange steder er jo ikke det mulig og da kan kajakk, belly være en nødløsning.

Hvis ikke du har tenkt deg ut på store vann ville jeg ha tenkt på en belly. Kajakken er noe styr å fiske fra i vann. Noe bedre i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pratet med en kar for et par uker siden idet han var i ferd med å sjøsette sin kano/kajakk. Han hadde en type "jaktkano/kajakk" som han kalte det. Skulle kunne skyte hagle fra båten  uten å velte  laugh.png' alt=':lol:'>

For meg så så det nesten ut som en slags hybrid mellom kano og kajakk, men det kan godt være at det var en rendyrket-en-av-delene...

 

Uansett, den var veldig stødig sa han - men veldig tung da... synes han sa 30kg+.... Så man bærer den ikke langt fra bilen. Men brei og god så den ut.

 

Han ville aldri tilbake til noe belly sa han, og hadde brukt denne kanoen i et par år nå. Var ingen problem å kaste fra den sa han. 

Kanskje verdt å ta turen til en butikk som fører mye kano og kajakk og sjekke med dem. Synes han sa han hadde gitt mellom 10 og 15k for den...

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kajakk-guiden.no:

 

Tips

Si alltid fra hjemme hvor du skal jakte eller fiske og hvor lenge du skal være borte. Selv om du har det fint og glemmer klokka, bør ikke dagen ødelegges for de som sitter og venter på deg.

 

Fiskemetoder fra kajakk

 

En dyktig kajakkpadler kan klare det meste, selv om farkosten for utenforstående kan virke både smal og ustø. Men til tross for dette utsagnet begrenser mulighetene seg noe for de fleste turpadlere.

Dorgefiske er uten tvil det greieste. Bruk en kort stang med åpen haspel eller multiplikator. Sett stanga fast på dekket, slik at den ikke er i veien for padlingen. Du må ikke padle for fort, slik at sluken «planer» på overflaten. Husk gode svivler, ellers får du masse tvinn på snøret.

Fluefiske fra kajakk er mer krevende, vi anbefaler her en lett og forholdsvis kort stang, gjerne AFTM klasse 5. Glem alle ambisjoner om lange kast, og bruk heller tid på å lure deg lydløst inn på de fine fiskeplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nettopp en Alpacka raft, og så langt er jeg veldig fornøyd. http://www.alpackaraft.com

Det er en slags blanding mellom gummibåt og kajakk, spesielt velegnet til litt lengre turer med oppakning.

Veldig lett (2,8 kg for den modellen jeg har, "Mule"), på størrelse med et tremannstelt når den er pakket sammen, kjapp å blåse opp, og slett ikke så tungpadlet hvis man har litt ballast i front. 

Har prøvd å fiske litt fra den, og det funker helt OK hvis man har to små anker sånn at den ligger helt stille. Men fiske fra båt blir aldri helt det samme som fiske fra land for meg, så den blir nok primært brukt til transport på større vassdrag og kryssing av større elver. Skuta virker veldig robust, og det skal godt gjøres å velte den. Temmelig punkteringssikker er den og. Ulempen er at den er ganske dyr. 

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått inn i andre sesong med Alpacka raft nå. Jeg har modellen Danali Llama. Som det nevnes over, kan jeg absolutt skrive under på at dette er en smart farkost som er pakkvennlig. Og det går overraskende fint å kaste fra så lenge man har noen små ankre. Men kan jo selvsagt ikke sammenliknes med å fiske fra land, som langt på vei er å foretrekke. Men er ihvertfall en pakkvennlig mulighet for å komme seg utpå, samtidig som man kan bruke farkosten til forflytning med relativt heftig med oppakning festet til "baugen".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...