Gå til innhold

Ørret som kaster opp.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er ikke mange ganger jeg har opplevd det,men i går hadde jeg et tilfelle til

som var særdeles tydlig.

Og det til de grader også.Munnen til ørreten var full av insekter og det nærmest ramlet

ut i det jeg skulle fjerne kroken og slippe den ut igjen.

Skyldes dette tro, at ørreten kan bli syk når den krokes og blir dratt inn med bevegelse

og akselrasjon som ikke er selvvalgt?

At hjernen blir utsatt for bevegelser den ikke er vant til?

Andre som har opplevd det samme?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at den ikke bare har spist så mye at det tyter ut av kjeften på den da?

Det er godt mulig at fisken har muligheten til å "kaste opp" slik vi kjenner det, men jeg tviler på at det kommer av kjøringa. Da bør jo flere av oss ha opplevd det? Dersom de blir svimmel/kvalm av å henge i enden på ei line altså. Usikker på om fisken i det hele tatt er i stand til å kjenne på slike følelser gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at den ikke bare har spist så mye at det tyter ut av kjeften på den da?

Det er godt mulig at fisken har muligheten til å "kaste opp" slik vi kjenner det, men jeg tviler på at det kommer av kjøringa. Da bør jo flere av oss ha opplevd det? Dersom de blir svimmel/kvalm av å henge i enden på ei line altså. Usikker på om fisken i det hele tatt er i stand til å kjenne på slike følelser gitt.

Spiser du mat uten å svelge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du mener. Men det jeg mente mitt spørsmål, dersom det ikke kom frem, var om fisken hadde spist så mye at magesekken var full og det samme med spiserøret, slik at maten bare blir liggende i kjeften. Jeg skal ikke påstå at ørreten er i stand til dette, men jeg har sett det hos andre dyr. Enkelte gjess jeg har skutt har tatt så gæli for seg på stubbåkrene at hele magesekken er stappet, det ligger korn opp hele spiserøret(som er laaangt) og det tyter ut av nebbet. Det rett og slett ikke fysisk mulig å få i seg et korn til. På bakgrunn av hvor mange ørret som fanges og hvor lite dette temaet er diskutert var min tanke at det er større sjans for at ørreten går bananas på samme måte enn at kjøring på krok skal fremprovosere en brekningsrefleks. Men det blir bare antakelser, selvsagt.

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for vane å lese meg opp på både tabloid og vitenskapelig litteratur før jeg hiver meg inn diskusjoner her inne. Akkurat nå lå jeg så godt på sofaen og tenkte at jeg skulle la noen andre få sjansen til å skinne litt ved å lære meg et og annet om fiskens oppkastvaner. Det var selvsagt en tabbe og skal ikke gjenta seg. Beklager!

Endret av Emil
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for vane å lese meg opp på både tabloid og vitenskapelig litteratur før jeg hiver meg inn diskusjoner her inne. Akkurat nå lå jeg så godt på sofaen og tenkte at jeg skulle la noen andre få sjansen til å skinne litt ved å lære meg et og annet om fiskens oppkastvaner. Det var selvsagt en tabbe og skal ikke gjenta seg. Beklager!

Hva vet du om fiskens oppkastvaner da side du er så hjertelig og vil la andre slippe til?

Det er da ikke noen tabbe å innrømme at man ikke vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om det jeg. Trodde det kom klart frem ved at jeg baserte mine resonnement på synsing om hva som er sannsynlig eller ikke. Jeg har ingen problemer med å innrømme det altså. Var bare sikker på at det kom klinkende klart frem. Men du fikk meg i det minste nysgjerrig på emnet. Tok en halvhjertet snartur innom google på mobilen her nå, men fant lite matnyttig. Stort sett bare folk som hadde jobbet i dyrebutikk og kunne bekrefte at fisk faktisk kan kaste opp. Dersom du har noen informative linker å komme med så leser jeg villig :)

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare opplevd dette få ganger i ferskvann, og da ee det nymfer som har blitt gulpet opp. I saltvann har jeg flere ganger fått både torsk og sei som spyr ut både børstemark, småfisk og krabber. Har ikke reflektert så mye gjennom hvorfor dette skjer, men synes jo det er litt synd å frarøve fisken et par måltider for å tilfredsstille min egen fiskeinteresse.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange ganger fått fisk som har hatt nylig spiste byttedyr i kjeften. Helt vanlig at for eksempel torsk er så full av småkrabber eller småsei/sild at det tyter ut av kjeften etter landing.  

Med ørret og røye er det vel ikke fullt så vanlig, men neppe noen sensasjon. Jeg har opplevd det samme med flere byttedyr: marflo, snegler og Bibio (som jeg kommer på i farta). Og børstemark under sjøørretfiske.  

 

Edit: Fjærmyggpupper og Vulgata er heller ikke så uvanlig, når jeg tenker meg om. Dette skjer sikkert ganske ofte når det er skikkelig mye av et byttedyr, og fisken går bananas. 

Endret av Håvard Stubø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stått opp fra sofaen, gått meg en runde på stuegulvet og tenkt litt. Før noen smartinger kommer med fasiten her tillater jeg meg å komme en nyklekket teori fullstendig fri for vitenskapelig belegg og bakgrunn.

Hva om fisken kaster opp i kampens hete som en slags predatorvern-mekanisme slik at predatoren nøyer seg med mageinnholdet i stedet for å ta hele fisken?

EDIT: Dette innlegget forutsetter at diskusjonen faktisk handler om at fisken kaster opp som et resultat av å bli fanget og ikke at den har forspist seg. Jeg er fortsatt ikke helt sikker ettersom Tom kun svarer meg med å stille spørsmål tilbake.

Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket spørsmål har jeg stilt i ettertid? Jeg redigerer stort sett alle mine innlegg etter jeg poster dem. Men det er for å rette opp i skrivefeil og dårlige setninger. Om det er EDIT´n min du sikter til så er jo ikke det et spørsmål, men kun en kommentar.

Det kan godt hende at fisk kan bli sjøsyk. Dette er noe som jeg har null peiling på. Dersom du sitter på noe kunnskap som tilsier dette hadde det vært morsomt om du hadde delt, og ikke bare oppfordret til søke selv.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at du stiller spørsmål i ettertid,men du endrer innlegget ditt i ettertid.

Hva er grunnen til at du ikke kan bruke din egen tid på å lære deg mer om dette?

Når du endrer innlegg i ettertid så kan du ikke forvente at vi alle skal lese oss tilbake i tråden.

Du sier selv at du ytterligere legger inn kommentarer i tidligere innlegg,hvis det ikke er for å rette skrivefeil.

Hvis du vil at vi skal se kommentarene dine skal vi da lese gjennom hele tråden gang på gang

fordi vi ikke vet om retter opp skrivefeil eller har ytterligere kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et artig spørsmål som jeg egentlig ikke har tenkt så mye på årsaken til at skjer, men kan det rett og slett være en reaksjon på hard fysisk anstrengelse.

har stadig sjøørret som kaster opp ting, som ufordøyd sild, brisling, tobis, og børstemark.

Hva skjer om man forer opp en unge skikkelig og så setter denne i gang på trampolina? De har lett for å kaste opp.

Kan det være samme reaksjon vi ser hos fisk?

Ikke aner jeg, men et mulig forslag kan det kanskje være?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående spørsmål i ettertid ser det ut som jeg har blingset. Ser at du mener jeg bør stille spørsmål i ettertid i stedet for å redigere. Sorry!

En observant leser av forumet vil legge merke til at stort sett alle mine innlegg er merket med "redigert". Dette er fordi jeg alltid finner grammatiske mangler ved mine innlegg, selv etter jeg har lest gjennom de en gang eller to. Jeg kan betrygge deg med at mine innlegg ikke redigeres på en slik måte at innhold eller meninger forandres. Akkurat i dette tilfellet, ettersom det ikke var lagt inn noe innlegg etter mitt, valgte jeg å redigere fremfor å dobbelposte. Synes det er ryddigst slik. Jeg kunne sikkert ha droppet "EDIT"bemerkelsen, men det ble nå en gang sånn. Dessuten forandret ikke editeringen min i denne posten det opprinnelige innholdet, slik at jeg vurderte det dithen at de 2-3 stk som allerede hadde lest den ikke ville lide noe nød om den siste setningen gikk dem hus forbi. Men, jeg skal ta selvkritikk igjen jeg. Skal tenke meg om en ekstra gang neste gang.

Når det gjelder det å oppsøke kunnskap har jeg ingen grunn til å la være utover det jeg sa tidligere om at jeg lå på sofaen og var trøtt. Men du skal vite det at jeg ofte bruker en time eller tre på research før mine innlegg her på siden. På grunn av mine 10års fartstid som fluefisker føler jeg meg underlegen når det gjelder mye av det fisketekniske som blir diskutert her inne. Derfor synes jeg det er morsomt å kunne bidra med å dele den kunnskapen jeg har om fiskerelaterte emner. Dette innebærer ofte flere timer med googling og lesing for å kvalitetssikre det jeg kommer med, når det tross alt skal være "faktastoff" og ikke erfaringsbasert kunnskap. Selv om jeg bruker mye av fritia mi på tilegne denne kunnskapen deler jeg villig og vederlagsfritt det jeg finner fordi jeg håper og tror andre kan finne interesse i det. Dette ser jeg overhodet ikke på som et "tap", tvert om synes jeg det er en fornøyelse.

Derfor synes jeg det er forunderlig, dersom du sitter på info om dette emnet, at du ikke vil dele det med meg fremfor å sende meg ut på leting i verdensveven. Noe jeg også skrev at jeg nå har gjort, dog uten max dedikasjon.

Grunnen til at jeg spør om du vil dele var fordi jeg fikk en magefølelse på at du satt på noe info, men ville lodde stemninga litt først. Som forsåvidt ikke er ulovlig. Fikk bare følelsen av at du hadde fått denne sjøsykteorien din fra en plass og ikke tatt den ut av løse lufta. Men mulig jeg tok feil der også.

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil.

Kan det være en ide at vi konsentrer oss om selve emnet og ikke bare babler frem og tilbake?

Jeg har ikke mer info om dette emnet enn det andre har her inne,men jeg søker som alle her inne

om det kan være fler som har opplevd dette.

Det har tydligvis ikke du.

Jeg ville være takknemilig om du kunne forholde til sak og bare streve etter å forvare argumentasjonen din.

Jeg har ikke info om dette,men jeg har opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...