Gå til innhold

Ørret som kaster opp.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Dersom du ikke hadde svart meg med nye spørsmål eller hengt deg opp i uvesentlig redigering(forøvrig et viktig tema) hadde vi unngått dette. Men greit nok!

Spørsmålet er kult nok, og det ser jo ut som fisk kan bli sjøsyke. Da er kanskje nettop det at noen sarte sjeler blir kleine og spyr som gjør at mange ikke har opplevd oppkast hos fisk utover spisesegstappfullspying. Hadde det vært pga. ekstrem fysisk påkjennelse, som hos oss mennesker, ville kanskje flere fiskere opplevd dette?

Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dette mange ganger. Det har skjedd under fjærmyggfiske og når ørreten har beitet marflo. I alle fall som jeg kan huske.

De kan jo spise eventyrlige mengder av disse. Jeg har åpnet noen fisker under myggfiske og jeg nesten ikke har trodd mine egne øyne når jeg har sett magesekken. Jeg tror at når en slik fisk blir stresset så kan den kaste opp siden den er så proppfull. Kan aldri huske jeg har sett den kaste opp bare litte grann. Det har kommet ganske mye til fisk å være.

Endret av Ruffen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har registrert dette på akveriefiskene søstra mi hadde for mange år tilbake. En litt kjedet og matlei 14-åring av en storebror (les:undertegnede), oppdaget at noen av disse fiskene spiste så lenge det var mat. Etter å ha tømt en boks med sånne ørsmå flak i bollen, var flere helt trill runde og lå og fløt i skorpa. Løftet på en som det tøt ut av. Ikke stolt av det, men den gang da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om ørret og røye innehar denne egenskapen med å spise seg i hjel, men har registrert at flere fisk har småkryp nedover i svelget. Og ved å titte ned i gapet på en ørret, så har jeg inntrykket av at anatomien på svelg- og fordøyelsessystemet ikke er enormt komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ofte sett på noen fisker jeg får. Er ofte et klart skille for meg fiskens kondisjon disse opplevelsene. 
Tykke runde fisker med små hoder og generelt meget god kondisjon(feite) opplever jeg ofte at dette skjer. Gjerne mengder av marflo eller feks maur og mygg. 
(hvor mange saktesynkende maur blir tatt under vann en vakløs dag du lurer en ørret på mygg på kvelden. Reff det renner ut maur ;)
Steder hvor fisken er litt mere slunken opplever jeg ikke dette i så nevneverdig grad. 
Dette kan vel kanskje ha noe med at er det fullt , så er det fullt. 
Det skal kanskje ikke rare berøring eller kontakt i håv for at dette skjer.  
Dette var en observasjon på ørret.  
Torsk og andre ting nevnt over er jo dette ikke uvanlig. 
Husker godt hvordan brygger i indre Oslofjord så ut etter 30 torsk i en børstemarksverming.( jepp lenge siden) 
Da tøyt det ut i andre enden også he he he he :)
 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det helt åpentbart at dette er et resultat av tung fysisk anstrengelse, utmattelse og stress på full mage. Ser det er diskutert over om dette overhodet skjer, ja det skjer som mange over her har bekreftet. Har sett dette på video også, men husker ikke hvilken.

Flaks at dette finnes på video og mange andre har opplevd dette, hvis ikke burde du vel bevist dette med videokamera og andre målbare verktøy Tom. Uten dette ville det vel bare vært synsing?

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man stappfull og har maten langt opp i halsen pga overflod, så har man det, samma om man er fisk, menneske eller et annet levende vesen. Detta er ikke akkurat noen barnburner av en erfaring, for dem som har noen praksistimer i felt, med fiskestang i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig støttemoderatorrolle fra  Robban :) :) 
Slutt Nå he he he . Jeg kjenner dere begge :):) dette er unødvendig :) :) Helt unødvendig :)

Flotte karer begge to, slutt å tull he he he 
Skål, det vaker i marka   :)  :)

)

Endret av Robban
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem andre enn deg mener det samme?

Det hadde vært særdeles interessant å ha kartlagt det.

Har ikke oversikt, og ikke hadde det vært særlig interessant heller, spør du meg... Du må dessuten regne med svar på tiltale når du kommer med pisspreik som "allviter" og "det er ikke måte på hva du kan", og din generelt nedsettende måte å snakke om og avfeie andres erfaringer som synsing. 

 

Tilbake til topic, så har jeg ofte fått sjøørret som feks har gulpa sild og reker, torsk som har gulpa bla krabber, brunørret med mygg-graut i kjeften osv osv. Det er kort vei fra munn til fylte tarmer og magesekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stiller du spørsmål, hvis du ikke søker svar?

Hvis de som svarer deg er "allvitere" og "synsere" og du ikke har lit til at det er hold i erfaringene de deler med deg, hvorfor spør du da om at folk skal dele sine erfaringer og meninger?
 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke oversikt, og ikke hadde det vært særlig interessant heller, spør du meg... Du må dessuten regne med svar på tiltale når du kommer med pisspreik som "allviter" og "det er ikke måte på hva du kan", og din generelt nedsettende måte å snakke om og avfeie andres erfaringer som synsing. 

 

Tilbake til topic, så har jeg ofte fått sjøørret som feks har gulpa sild og reker, torsk som har gulpa bla krabber, brunørret med mygg-graut i kjeften osv osv. Det er kort vei fra munn til fylte tarmer og magesekk. 

Det jeg er ute etter er at kan man på noen som helst måte unngå dette?

Eller er det rett og slett ikke noe å bry seg om synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er ute etter er at kan man på noen som helst måte unngå dette?

Eller er det rett og slett ikke noe å bry seg om synes du?

Ja, du kan vel stort sett unngå det der hvis du velger å fiske på plasser med skrubbsulten fisk, hvor mattilgangen er på et minimalistisk lavnivå? Ellers så er jo alternativet å ikke fiske i det hele tatt, hvis man vil være skråsikker, mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom,

 

"Occams barberkniv" kan brukes på dette spørsmålet ref. ditt første innlegg: Prinsippet slår fast at man ikke skal anta flere ting enn hva som trengs for å forklare et fenomen eller en observasjon man har gjort.

 

Kan det simpelthen være så enkelt som at fisken er sprengfull av mat i mage/ svelg og at alle kraftanstrengelser gjør at den spyr? Altså en helt naturlig fysiologisk/ kroppslig reaksjon på (over-)anstrengelse?

 

Forsøk selv å ta en intervalløkt etter julemiddagen og se hva som skjer :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...