Gå til innhold

Hvilken kajakk skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe kajakk for første gang, jeg har ikke sittet i kajakk til dags dato så er helt uerfaren.

Kajakken skal brukes til noe tur, både ferskvann og sjø og som et alternativ til lettbåt på seilbåt når jeg vil inn mellom holmer og skjær for og fiske etc.

Jeg er ca. 180 cm og veier ca. 80 kg. Kajakken må ha litt lasterom og kunne brukes til turbruk.

Seilbåten den skal være med er 27 fot og der skal den surres fast i baugen og ettersom det ikke er den aller lengste seilbåten er det greit om det ikke er den aller lengste kajakken heller, men samtidig er det ikke en elvekajakk jeg er ute etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kajakken skal brukes til tur,er det ikke de typiske fiskekajakkene du bør se på.

Og er du helt uerfaren i kajakk,ville jeg valgt en stabil,ikke for tung kajakk som er støpt i plast,til den bruken du beskriver. Den tåler juling i form av å bli tjoret fast på båt,og litt røff bruk i skjærgård og vann.

Det blir som regel noen kompromisser når det gjelder kajakk mht. fart,stabilitet,robusthet osv,men en moderne,stabil plastkajakk er tingen.Du bør helst få prøvet noen forskjellige før du bestemmer deg,slik at du finner en som kroppen din trives i :-)

Viktig også å trene på selvredning om du går rundt....for det vil skje :-)  Eskimorulla er ikke noe must å kunne....men veldig moro :-)

Jeg ville kontaktet et par forhandlere,og forklart behovet,så får du god hjelp til å velge en modell som svarer til forventningene  <<l

Lykke til!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitontop er nok allerede kryssa av som uaktuell, er ute etter en klassisk kajakk. Vil i liten grad sitte og fiske i selve kajakken, blir mer for og farte inn til land, ut på små holmer og skjær etc. I tillegg skal den brukes til turer og trengger lasterom til telt og alt det andre turutsyret en har med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...