Gå til innhold

Sjøørret på sommeren?


tegen

Anbefalte innlegg

Det er så fine kvelder/netter nå for tiden, jeg har aldri tatt sjøørret på flue og lurer på om det kan være bra på nettene nå? Hva slags område bør jeg fiske på? Jeg bor i Nord-trøndelag, har flyteline og synkeline men ikke intermidiate. Hva slags fluer er bra nå? Er det stor sjangs for bra fiske? Dette er ett område jeg ikke kan noe om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid muligheter for å fange sjøørret.

Som du sier så kan kveld og natt gi resultater på denne tiden.

Steder med mye strøm, nærhet til dypt vann, og gjerne steder hvor strømmen presser kjøligere vann over en grunne.

Det yrer av liv i fjæra nå, og det vet sjøørreten. Det tar seg gjerne en tur inn på grunt vann for å beite. Spesielt i ly av mørket.

Variert bunn, gjerne plasser i nærheten av badestrender, der det går over fra sandbunn til mer kupert og variert, med skjell, tang og steiner finner den mye mat.

De fleste byttedyr er tilgjengelige nå, selv har jeg hatt best hell med en grå frede- variant med et lite kulehode og marabou til hackle og hale.

Men alt fra tanglopper, via reker, og småfisk til større sild og tobis er mat for en sjøørret i jaktmodus.

Ta med et stanga, og rusl deg en tur langs kysten. Gå over så store strekninger du gidder, og se om det er noen tegn til liv.

Sett deg ned når du ankommer et nytt sted, og se om det er noe aktivitet.

Nyt kvelden på kysten og kos deg, så vil en kruttsterk sommerørret kunne bli en bonus.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Truls. + Overskyet vær og litt vind er et godt tips, spesielt på dagtid. Er såpass kaldt i vannet ennå i Trøndelag at du helt sikkert støter på SØ i strandsoner midt på dagen også. Min erfaring er at dette gjerne er mindre SØ. De større kommet helst inn på grunna på kveld/ natt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I tillegg til å øke muligheten for å få fisk er det en spesiell opplevelse å fiske på natta selv der det ikke blir spesielt mørkt. Dyr du ellers ikke ser, stille og rolig, få (u)lyder. 

Dagenderpåfølelsen er ikke fullt så bra, men noe negativt må man regne med. 

Jeg fisker bare med flyt eller interm. og mørke fluer på 3 til 5 cm. Sjøørret i jaktmodus tar det meste vil jeg tro uten å ha forsket på det, bare lest en flott dansk bok om nattfiske etter sjøørret. Skitt nattfiske. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...