Gå til innhold

Hvilken aksjon foretrekkes til vannkast?


Ola T. Berntsen

Anbefalte innlegg

Er ingen ekspert på vannkast selv, men føler egentlig det er mulig å få til med de fleste aksjoner til fiskekasting som ikke nødvendigvis er så fryktelig langt.

Men har hørt at "proffene" ofte foretrekker ei stang som bøyer seg dypt nede, men samtidig flat i toppen.

Rune Stokkebekk her inne er vel den jeg har sett som er best på vannkast, han har sikkert noen gode tips å komme med.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes snøret er viktigere enn stangaskjon ved vannkast. Korte litt baktunge klumper er enklest å ha med å gjøre.

 

Funker fint å vannkaste med de fleste stangaksjoner; men stive toppete stenger krever bedre timing enn stenger som bøyer seg litt lenger ned. Stanglengde har også noe å si; det er lettere å vannkaste langt med lange enn med korte stenger.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje du skal prøve å speye med et egna longbellysnøre, spesielt hvis det er lengden og presentasjonen/mendinga og fortomskontrollen du sliter med? SA sitt SBT lader jo stanga lynkjapt, og er ypperlig til trangt opplegg og mindre elver/vann. Har sjøl eid Helios 2 9' #5 mid, og det røyk av stangringa og blanksen i kombo med ett ferskt Evolo lb.

 

Sikkert irrelevant for mange, men jeg også fortrekker en mid-fullflex stang med litt stram topp til vannkasting. Gjerne litt rolig, samtidig som jevnhet i aksjonen definitivt foretrekkes :)

Endret av Olav Haug
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har det for meg at når man fisker ørret er vannkaste noe som dukker opp under fiske fordi man må. Ikke fordi man har lyst.

Derfor mener jeg det er viktig å trene vannkaste med utstyret man faktisk bruker når man fisker. Folk som er gode på dette kaster bra med hva som helst.

Når man skal øve inn teknikken som ren trening er det nok lurt å bruke noe som gjør det litt enklere i starten. Da ville jeg for min del hørt på Grunde her.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vannkastet med flere typer stenger, har en kombo nå som passer min kastestil utmerket. Jeg er også enig med en over i tråden som mener snøret er viktigere enn stanga. Jeg fisker nå med et Bullet Evolve og har oppnådd snorrette kast på ca 25 meter.

Fisker både med Guideline Reaction (#7) og Hardy Zenith (#5)

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...