Gå til innhold

Sage X fly rod


Jarle TL

Anbefalte innlegg

De fleste moderne stenger kan man både underline og overline. Da forandres imidlertid egenskapene, og man skulle kanskje ha valgt en annen stang i utgangspunktet. For meg blir dette litt som å kjøpe en sportsbil, for deretter å legge i sandsekker for å gjøre den mindre direkte og følsom på styringen. Da har man kanskje valgt feil bil. Method med riktig snøre funker som fy til finfiske på kort hold, av den enkle grunn at høy følsomhet muliggjør høy presisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt overbevist om at Method med riktig snøre er en knallgod stang til finfiske på kort hold.

Men hva er en riktig line på en i f. eks #3 om fortommen er 6 meter og holdet ikke er mer enn 10? Kan man forvente å kunne strekke den fortommen som følge av egenskaper fra stanga i samarbeid med lina, eller krever dette en noe mer fysisk anstrengelse/teknikk av kasteren?

Jeg prøver virkelig ikke å være vanskelig. Men begynner å innse, at jeg som tidligere nevnt, kanskje ikke er så god til å kaste som jeg selv har innbildt meg...

For personlig ender jeg opp med å måtte gjøre mer av jobben selv, enn jeg ønsker etter å ha betalt 1/3 del av min utbetalte mnd. lønn for en stang.... (om jeg ikke overliner ganske kraftig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Simen Corneliussen.

 

Dette blir jo igjen et svar basert på hva man selv mener om begrepet rask. 

Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan utfra hva jeg mener.

Ei stiv stang, genererer ikke nødvendig hvis mer krefter, om man ikke evner å utnytte den. Da kan ei noe dypere stang gi mer respons og yte mer.

Slik jeg ser det, handler en stangs raskhet, om hva den presterer utfra hva den tilføres av energi. Og ofte opplever jeg at en stang som er stiv, ikke nødvendigvis gir den responsen på energien jeg tilfører på lik linje som den som er bittelitt dypere.(Vanskeligere å lade klinga) Alternativt, kan man overline, med følgende resultat, at man ikke sitter igjen med en rask stang i den klassen man ønsket, men en noe dypere stang i en eller to klasser over....

Med andre ord, et(overdrevent) eksempel:

To stenger i klasse 4. En er stiv og en annen litt mindre stiv. Den stive, er på grensen til underklassifisert og den litt roligere er rimelig presist klassifisert. Om man blir nødt for å benytte ei tung line i klasse 5 på den stive, for å oppnå den responsen man ønsker i stanga og man får tilsvarende respons med ei normal line i klasse 4 på den andre. Hvem er den raskeste 4`er stanga?

Kanskje ikke den mest presise forklaringen, men forhåpentlig vis god nok til å gjøre rede for hva jeg mener..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg håper dere bruker fortommer med god strekk, når man først skal nyte en superstiv og stram Sage av nyere årgang, til korthold og finfiske. Uansett så blir det færre fisk i håven, når feks toppen og midtdelen er for stiv og slaga blir for harde. Oj, låvebrenner.

Får faktisk litt mark, når jeg tenker på tilslag på 20+meter, nedstrøms, og ei toppa stang med feks Rio mono 12" Trout leader og spiv spiss.

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et virrvarr av begreper her nå...

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, så det blir litt tilfeldig.

Produsenter bruker som oftest to begreper om stenger, aksjon og "recovery." Altså hvor raskt den retter seg ut. Aksjonen er bøyningskurven, og den forandrer seg ikke selv om man overliner. Stanga bøyer seg seff dypere pga vekten, men aksjonen er den samme. Stanga bruker imidlertid lenger tid på å rette seg ut. Noen kaller det "frekvens." Det er denne man påvirker ved å over- eller underline. Omtrent samme effekt som forskjellen mellom å holde lite eller mye snøre i lufta. Dette er rimelig etablerte begreper som brukes i industrien.

 

Så til denne

...

Med andre ord, et(overdrevent) eksempel:

To stenger i klasse 4. En er stiv og en annen litt mindre stiv. Den stive, er på grensen til underklassifisert og den litt roligere er rimelig presist klassifisert. Om man blir nødt for å benytte ei tung line i klasse 5 på den stive, for å oppnå den responsen man ønsker i stanga og man får tilsvarende respons med ei normal line i klasse 4 på den andre. Hvem er den raskeste 4`er stanga?

Kanskje ikke den mest presise forklaringen, men forhåpentlig vis god nok til å gjøre rede for hva jeg mener..

For det første finnes det ikke noe som heter "feilklassifisert", "Underklassifisert," "overklassifisert" osv. Grunnen er at (nok en gang) det det ikke finnes noe etablert system for klassifisering av stenger. Svaret over på hvilken som er den raskeste stanga er den stanga som er mest toppet og som retter seg ut raskest (les over). Dette er det objektive svaret på spørsmålet, helt uten synsing fra noe som helst hold.

Så er det snakk om hvordan stanga "oppleves," og da forsvinner alt som er av objektivitet. Og man begir seg nesten inn på et totalt håpløst terroritorium hvor det ikke finnes noe svar. Eller sagt på en annen måte - det finnes like mange svar som det finnes fluefiskere.

 

Et lite tankeeksperiment: Sett at f.eks. Sage lytter til enkelte røster her inne og endret nummeret på Method 590 til 490. Hva ville skje? Vel, de "kasteekspertene" (ja, stanga er beregnet på kasteeksperter iflg beskrivelsen) som er ute etter en ULTRA rask stang for lange kast med store fluer i vind ville antagelig bli ganske skuffet. Like skuffet som hvis de kjøpte et presentasjonssnøre med en lett, 30 meters klump. Stangas suksess kommer selvfølgelig av at fluefiskere er smartere enn som så, og matcher sin ultra-raske stang med et snøre med lang (= tung) klump. Poenget er at man må finne ut hva produsentens HENSIKT med stanga er. Sage lager ultra raske stenger, de lager moderate stenger og mye midt imellom. Circa 589 og Method 590 er laget for forskjellig type fiske, men matchet med de rette linene er de begge såkalte 5ere.

 

En annen viktig ting er hvor og hvordan man fisker. Hvis man fisker mest på kort hold vil kastevekten være mye lavere enn hvis du fisker på 25 meter. Og, et snøre i klasse 5 med en klump på 9.15 meter veier ofte mindre enn klumpen på et snøre i klasse 3 på 14,5 meter. Så når det snakkes om underlining, overlining, klassifisering meg her og der så er det en ganske meningsløs diskusjon. (Selv om jeg gjerne tar den, hehe.) 

 

Jeg synes man bør sette seg inn i de begrepene som ER definert og forstå de begrepene som IKKE er definert. Så fort man bruker begreper som "klasse," som er det eneste definerte begrepet her så snakker man KUN om de første 30ft på et snøre (minus tupp). MAO så fort man snakker om snører som har klumper som er lengre enn 30ft vandrer man automatisk bort fra begrepet "klasse."

Klumpvekt for 5er snøer varierer stort. Fra rundt 9-10 gram opp til 18-19 gram, avhengig for det meste av hvor lang klumpen er. De raskeste-stiveste stengene er beregnet for liner i det øvre sjiktet, de mer moderate stengene i det nedre. Verre er det egentlig ikke. Og man kan finne drømmekombinasjoner hvis man setter seg litt inn i hvordan det hele henger sammen, og skreddersy et oppsett (eller fler) som passer som hånd i handske for det fisket man bedriver mest.

Endret av Tore M. Nilsen
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Väldigt bra skrivet Tore!

Kanske den bästa förklaringen jag sätt i temat. Oavsätt kul när folk blir engagerade även om inte alla är eniga i allt.

 

Och bara så det är sagt. Jag gillar snabba spön. Method och Meridian är kul grejer! Men fiskar även med glas, gamla kolfiberspön och fick tag i ett Orvis 7" #5 Small stream som är riktigt kul! Men dom kräver lite olika teknik.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig flere av oss ikke har de rette faglige uttrykkene til rådighet, men det skal vel ikke skape grunnlag for at man ikke kan få vurdere utfra det grunnlaget man har?

Som det blir nevnt her, krever forskjellige #5 stenger, forskjellige typer liner i samme klasse. 

Og grunnlaget er basert på vekten i snøret. Det er forskjellige lengder på snørene og det er forskjellige vekter.

En vektklasse på ei line graderes ut fra de første 9.15 m. 

Så kan man velge å vri dette så fint man kan med rette ordlag og faglige velvalgte ord.

Så leser jeg at man evner å påstå at enkelte #5 stenger er tiltenkt liner med lange klumper og med vekter opp mot 18-19 gram! Og i tillegg syntes det er rart at enkelte hevder at de må gå opp en klasse eller to, for å få den "rette" følelsen og betegner stengene som i overkant stive til å bære en #5 klassifisering? Hvorfor i alle dager velger Sage å sette på denne klassifiseringen, om den er så "ubrukelig" og ikke skal ha noen som helst form for betydning? 

Beregner man dette andre veien basert på de første 9,15 metrene, så tilsvarer 18 gram lineklasse 10.... ???  Også er det vi som opplever stengene som stive og relativt livløse, basert på et behov for en stang til ei 5`er line og som prøver en high end Sage merket med #5, som er helt på "jordet"? Javel, det kan jeg absolutt leve med. Det finnes andre produsenter, med merkinger man kan forholde seg til, så det går helt fint.... <<l

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage One 9" #5 : ERN/6,75 - AA/70 - MOI/61,6  

 

Ikke rart denne oppleves som en rask stang i klasse 5.... Jeg hevder at Sage, ved i det hele tatt å merke stanga slik, spekulerer i begrepet "rask/fast action".. 

 

Om man fullstendig blottlagt for kunnskap, likevel skulle ta sjansen på å vurdere slik innformasjon, så er altså Sage sin egne merking av denne stanga

basert på hva? Skjønner veldig godt at det hevdes at merkingen "ikke er så farlig/viktig", da de så til de grader avviker fra sin egen "annbefaling".....

 

Til sammenlikning, er ERN fra 6- 6,5 vanlig på relativt kvikke modeller fra andre produsenter i #6.....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I förhållande till klumpvikten på "WF" 5 linor är det som regel ganska rätt fram. En WF 5 lina skall väga ca 1gram per meter. 9m klump ca 9 gram. 18m 18gram. Så inte några stora konstigheter med stora skillnader beroende på längden. Men klart att det upplevs väldigt olika om man drar det till dom extrema ytterkanterna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det er informasjon som sier meg langt mer om en stang enn et vilkårlig/subjektivt tall satt på en klinge.

For sage one hadde jeg faktisk trodd ERN var enda høyere. Jeg liker femmeren med et klasse 6, og gjerne også klasse 7 guideline coastal til kystfiske, og det er ikke akkurat noe lett snøre.

Vekten på snøret og typen fiske jeg ville brukt stanga til sier sitt.

I min verden er ikke dette en femmerstang.

NB! Subjektivt vurdert.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig flere av oss ikke har de rette faglige uttrykkene til rådighet, men det skal vel ikke skape grunnlag for at man ikke kan få vurdere utfra det grunnlaget man har?

Som det blir nevnt her, krever forskjellige #5 stenger, forskjellige typer liner i samme klasse. 

Og grunnlaget er basert på vekten i snøret. Det er forskjellige lengder på snørene og det er forskjellige vekter.

En vektklasse på ei line graderes ut fra de første 9.15 m. 

Så kan man velge å vri dette så fint man kan med rette ordlag og faglige velvalgte ord.

Så leser jeg at man evner å påstå at enkelte #5 stenger er tiltenkt liner med lange klumper og med vekter opp mot 18-19 gram! Og i tillegg syntes det er rart at enkelte hevder at de må gå opp en klasse eller to, for å få den "rette" følelsen og betegner stengene som i overkant stive til å bære en #5 klassifisering? Hvorfor i alle dager velger Sage å sette på denne klassifiseringen, om den er så "ubrukelig" og ikke skal ha noen som helst form for betydning? 

Beregner man dette andre veien basert på de første 9,15 metrene, så tilsvarer 18 gram lineklasse 10.... ???  Også er det vi som opplever stengene som stive og relativt livløse, basert på et behov for en stang til ei 5`er line og som prøver en high end Sage merket med #5, som er helt på "jordet"? Javel, det kan jeg absolutt leve med. Det finnes andre produsenter, med merkinger man kan forholde seg til, så det går helt fint.... <<l

Som vanlig i slike diskusjoner så må jeg gjenta meg selv...

SA lager et snøre som heter Mastery Expert Distance med en klumpvekt på rundt 17-18 gram. Snøret er laget for, vel - "distance." Sage lager en stang som heter Method, og som de beskriver som en stang for gode kastere som kaster store fluer langt. Perfect match!

 

Ronny, du har hengt deg opp i AFFTA systemet og det virker som om det er det som gjør at du ikke forstår tankegangen til produsentene. Vi har ikke lenger EN stang i toppsjiktet hos de store merkene, slik det var før. Snøreprodusentene her heller ikke lenger bare EN profil som skal takle alt. Det lages stenger og snører for alle slags forhold og typer fiske. AFFTA systemet er utdatert, alle innrømmer det men ingen er villige til å være de første til å gi slipp på det. Så fort du bruker et snøre som har en lenger klump enn 9.15 meter så kan du glemme AFFTA systemet. Og hvis du fisker med et DT 5er snøre og holder 18 meter i lufta så veier det antagelig også rundt 18 gram. (og nei, det tilsvarer ikke et 10er snøre, siden vi snakker om 18 meter og ikke 9,15. Så fort du snakker om mer enn 9.15 meter kan du ikke bruke uttrykket "klasse."). I gamle dager, da alle snører var DT brukte de betegnelser som AFTMA 5-7 på stenger. Tanken var at du brukte DT7 på kort hold og DT5 på lengre hold. Stenger i dag har også et stort "toleransevindu." Faktisk i større grad enn noensinne. Derfor er valget av snører du kan bruke på disse stengene også større enn noensinne.

 

Du henger ut Sage, men det er det samme for ALLE store produsenter. Du vil finne myke og dype, samt stive og toppede stenger i samme lineklasser. At de stengene som er beregnet for de mest ekstreme kastene er stive og toppede burde ikke være noen stor sensasjon. Det finnes nok av stenger som ligger midt på treet i stivhet og aksjon. Så jeg oppfatter klagekoret som noe ignorant og traust. Har du testet en ACCEL, Circa eller MOD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noen henger ut noen her, men det er nå meg. Jeg har gleden av å prøve de aller fleste stenger, og utifra hvordan enhver synsing og opplevelse føles så skal jeg la være å utdype det. 
Forøvrig et meget flott innlegg Tore hvor jeg sugde til meg mye. Men alt i alt så er 99% av de som kjøper stenger helt uvitende om akkurat denne informasjonen, De færeste søker den informasjonen, og de fleste ønsker en stang fordi den henviser enkelt til en type informasjon de fleste kan forstå og faktisk forholder seg til. Kall det gjerne et utdatert aftm system , men skal man ha en femmer, så kjøper man en femmer. 
Da er vekt og ulike lengder på ditt og datt helt uvesentlig spør du meg. Noen kjøper fordi det er "best" og kan mye. Andre kjøper for helt andre grunner. Mange kan mye , men har vondt i armen når man skal prøvekaste, eller har ikke kastet på mange år ;)
1 prosent sitter faktisk inne med dine  kunnskaper om stangaksjoner (ikke lest seg til ), derfor synes jeg det er vesentlig å lytte til 99 % av sine kunder hvordan stenger oppleves, føles , ønskes osv osv. 
Jeg for min del bryr meg svært lite om både det ene og det andre. Jeg kaster stort sett like langt å presist med de aller fleste stenger om det er kort klump. lang klump, ekstrem synk , underlining eller overlining osv osv 
Kall meg enkel, men igjen jeg fortrekker noen stenger fremfor andre, men med ulike liner. 
Jeg kan desverre ikke gi hverken tall eller nummer på hvorfor jeg liker det ene fremfor det andre. 
Betyr dette at jeg ikke burde utale meg i det hele tatt? Disser jeg andre merker av den grunn, eller kan det også bare være at jeg står fritt til å utale meg om alt ?

God stang uten god line betyr nada. Dårlig stang med god line yes yes, . Hvem bestemmer hva jeg synes om dette? Uansett hvem merke det måtte være på både stang og/eller line ?

Sage x har jeg testet med kun en line, og det var en Highwater # 5. Ikke noe negativt, men heller ingen aha. 

Med min kastestil, min teknikk så kan jeg kanskje i morra få en aha-opplevelse med Rio Gold, eller en Sa line jeg ikke liker på noen av mine favorittstenger :) Kanskje en dag så har jeg en Sage x, og fisker med den, og da får et forhold til stanga med de liner jeg ofte bruker. 
Ofte blir kjøpet avgjort av føleser der og da, på testinga, ikke tall og nummer på nett. 
Og de aller fleste blir jævli fornøyde etter en par turer uansett, om det er ------- eller -------- 
 
At man er uenige betyr ikke at man disser andres meninger, man må kunne være uenig selv om man ikke innehar all kunnskap om et produkt. 
For meg handler det om følelsen, ikke de tekniske data :) 
Ps Nye ting er kuult da og da er jeg som en flue på fluepapiret :)

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban, det eneste jeg prøver å formidle, på en sikkert klønete måte, er at det finnes stenger og snører innenfor samme klasse beregnet for forskjellige smaker, fiskesituasjoner osv. Og at det er greit å ta seg bryet med å finne ut hva produsentens intensjon med stanga og/eller snøret var før man kjøper.

 

Jeg bruker en stor del av min hverdag til å lære butikkansatte om hvordan de skal forholde seg til alle disse forskjellige stengene og snørene. Og, det er faktisk ganske enkelt, hvis man leser hva som står skrevet på nettet eller i katalogen. En Scott Meridian 905 er laget for å takle andre situasjoner enn en Scott G2 905. Men de er begge fullverdige 5ere. Så lenge de blit matchet med de rette snørene så er de gull alle sammen.

 

Diskusjonen tok av da det ble hevdet at det var "aksjonsbrudd" osv. som er en regelrett misforståelse av uttrykket. Da må en regne med at det kommer reaksjoner og saklige forklaringer. Noe jeg tror jeg har gjort. Uansett, nok en gang en artig diskusjon. Selv om dette har blitt diskutert mange ganger før. Forumet lider nok av at mange av de gamle ringrevene ikke er medlemmer lenger. I den forstand at det blir mange gamle temaer som blit diskutert om igjen. At innlegg blir regelrett slettet i det stille gjør det spesielt lite interessant å delta i det lange løp...

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også kjapt legge til at jeg ikke er noen stor fan av Method i klassene over klasse 6. 4 og 5 er glimrende, de tyngre klassene synes jeg er best en klasse opp. Men samtidig kjenner jeg mange som bruker 7er snøre på 7eren, 8er snøre på åtteren osv. Hvem er det som bestemmer at stanga er "stiv" eller "feilklassifisert"? Jeg eller de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvem er det som bestemmer at stanga er "stiv" eller "feilklassifisert"? Jeg eller de?

 

Jeg synes det har vært en lærerik og interessant diskusjon, og jeg synes det er bra at du tar deg tiden til å svare!

 

På spørsmålet ditt så er vel svaret så enkelt og samtidig komplisert at det er hver enkelt som må gjøre seg opp en mening om hva de synes om en stang i en gitt klasse.

Stangens egenskaper er jo gitt der den står i butikken og frister. Så er det hvilket snøre man lader den med, kasteteknikk, preferanser osv som spiller inn.

Min opplevelse er unik for meg, jeg liker ikke Method-type stenger, samtidig som Lillevann for eksempel liker de veldig godt. Jeg må overline, han liker de med sitt valgte snøre.

Jeg synes de er stive og ufølsomme, Lillevann er motsatt. Hvem har rett?? 

Det har begge to ;-)

Heldigvis!

 

Det jeg imidlertid kunne ønske meg er en bedre beskrivelse om hva som "bor" i stanga. Tallet på klingen sier meg lite slik ting har utviklet seg.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Robert nevner høyere oppe, evner også jeg, jevnt over å tilpasse meg det meste av stenger og liner. Og om nødvendig, både kaste og fiske med kombinasjoner, selv om de ikke nødvendigvis er optimale hver for seg, eller sammen.

Men tross dette, er det likevel visse kriterier som skal til for at enkelte kombinasjoner faller bedre på plass med hva man ønsker seg enn andre.

Og slik er vi vel alle sammen når det kommer til stykket. Og heldigvis..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...