Gå til innhold

Heptagenia Dalecarlica


Ruffen

Anbefalte innlegg

Dette er en flue som ikke blir så veldig mye omtalt. Litt her og der men som sagt ikke så mye. 

De gangene jeg har truffet på denne biffen av ei døgnflue har det skjedd både saker og ting. Hadde en meget intens opplevelse i fjor hvor denne sto i sentrum for begivenheten.  Jeg har bestemt meg for å ha litt flaks og oppleve det samme i år. 

 

Hva er deres erfaring rundt denne krabaten? Det er i alle fall liten tvil om at den lokker frem de store guttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ruffen

 

Jeg er også glad i disse klekkingene, og Dalecarlicaen er som du er inne på en riktig biff for ørreten. Noen år er man i elver som har gode forhold for Heptaginiane heldige og får en tidlig klekking av dem, før Rhodanien viser seg. 

 

Min erfaring er at disse lokker opp fisk og stor fisk når de klekker. Der hvor jeg fisker mest, er det forøvirg gode klekkinger av andre fine fluer på samme tid (en vårflue og faktisk Marginata). Jeg fisker den stort sett som Dun. Fisker jeg den som klekker, bruker jeg en flytenymfe som ligger i filmen.

 

Den kan være lett å forveksle med en Sulph, men kroppen har en klar golden olive farge og gjør det mulig å skille den greit fra det knallgule familiemedlemmet.@

 

Her er et bilde fra forrige lørdag (de knallgule vingene skyldes nok sollyset, mer enn at de er så gule i virkeligheten).

 

Hdalecarlica_zpsayca8ldm.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...