Gå til innhold

Hvilken døgnflue?


tegen

Anbefalte innlegg

Klekket tusenvis av denne(den mørke) idag, hvilken flue er det? Jeg fikk ikke til å ta den idag, selv om det vaket konstant i regnvær og 10 grader, noen tips til denne lille krabaten? Det klekket også en flue til samtidig, lurer litt på denne også.post-7194-0-31894600-1466351575_thumb.jpegpost-7194-0-03401700-1466351593_thumb.jpeg

Endret av tegen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Uværsflua rhodani kan du av og til matche med en cripple dun. Det pleier å fungere. Er lyset vrient og klekkingen massiv kan en krøpling med sort vinge være svaret.

MVH

Pål

Enig med Pål her. Cripple dun har vært svaret for meg senest nå de siste dager. Jeg har alltid halvparten av disse med tofarget vinge: svart og lys dun. Gull verdt ved vanskelig lys og tette klekkinger. Endret av Flunes
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ta en skikkelig dugnad til høsten mht "Fluedatabasen". F. eks ta for oss rhodani og oppfordre flest mulig til å bidra med sine kombinasjoner og mønstre. Hadde vært gøy med f. eks 10 ulike tolkninger av Cripple Dun for dette insektet. Roter man dette inn i en inspirasjonstråd, så blir det jo bare borte etter hvert. 

 

Ellers er etter sigende denne boken bra; https://www.amazon.com/Cripples-Spinners-Forward-Dennis-Galloup/dp/0970721307. Forordet av Jack Dennis kan man jo bare rive bort.....

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...