Gå til innhold

Få mest mulig ut av flytesnøret


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til innkjøp av et par nye snører som flyter...

Jeg har kappet av løkka, og binder på en flettet fortom. Før jeg gjorde det, så brukte jeg superlim på kuttflaten, og limer godt over etter at jeg har surret fast den flettede fortommen med silketråd.

Jeg har lyst til å få mest mulig ut av snøret, og at det presterer best mulig over lengst mulig tid.

Vil ikke ha et tregt snøre med synkende tupp.

Er det noe dere vil anbefale å gjøre både før, under og etter bruk for at snøret skal beholde best mulige egenskaper lengst mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har brukt det meste av impregnerings midler. Den jeg liker best er og den absolutt dyreste: http://www.zipcast.net. Snøre især i varme blir ikke så "klissette" som de andre midlene og så varer den lenger på snøre. Bruker mikrofiber klut til rengjøring med vann og tørr klut til pålegging. Spoler opp snøret i en løsbunt for vinteren.  Mine snører har holdt minst 100 fiske døgn også de som har fått kjørt seg i varmere strøk. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe poeng å sette inn flytesnørene med disse før bruk.

Intermediate og synk liker jeg å få brukt litt før behandling, for å få slitt vekk 'fabrlikkslim' og få de til å oppføre seg som de skal før jeg gjør noe med de.

Er egentlig ikke veldig flink til å smøre, men et flytesnøre innbiller jeg meg har mer behov for vedlikehold for å flyte skikkelig og prestere over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe poeng å sette inn flytesnørene med disse før bruk.

 

Jeg har hatt et par Rio liner som jeg har måtte kaste litt med før de blir "normale". Ikke opplevd det med SA, Corland og Guideline (Guideline tror jeg av og til er produsert av Rio / håper det, men de jeg har har nok vært produsert av SA).

 

Men egentlig er vel svaret på spørsmålet ditt "nei".

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapper ikke av løkken da den 1. er i seg selv flytende, og 2. gir mindre støy enn flettede løkker. Når den er utslitt smelter jeg bare en ny løkke. Bruker Agent X fra RIO, som også funker som solkrem for snøret. Trenger det i NZ da UV strålingen fra sola er sterk. UV dreper snører. Hold snøret unna varme, myggmiddel, solkrem etc. Og for all del - ALDRI bruk poleringsmiddel beregnet for bil! Det dreper snøret fort. De fleste siliconbaserte midler funker OK.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har valgt å kutte,er fordi jeg bruker en flettet fortom. Denne har en tykk buttdel, og jeg har valgt å bendsle den til snøret. Det blir en skikkelig jevn og god overgang som går veldig glatt gjennom ringene. Utover det så ser jeg poenget med å smelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...