Gå til innhold

Stangtest.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Loop Cross SX 590 er oppriktig den beste femmerstanga jeg noen gang har kastet med :-) Med et riktig snøre er den helt fantastisk, og har enda mer potensiale på vannkast enn noe annet jeg har kastet med.

Hva slags snøre har du testen den med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det som en test av underbukser. Lite matnyttig å vite hva andre foretrekker. Tester selger, og det er den eneste grunnen til at de stadig dukker opp, som kjønnsvorter på ei hore. Når det er sagt - Sage X 590 er den beste stanga jeg noensinne har kastet med. Så der! <<l

Har du målt denne Tore.

Hvis ikke,hadde det vært kult om du ville ta deg tid til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOI og ERN og så vider skjønner jeg lite av (tipper jeg lærer litt av Grunde på neste års Kolatur) så de hopper jeg over til jeg får testa stengene selv.  

Men det at noen så tydelig beskriver ting JEG synes er ganske viktig når jeg velger stang - altså om jeg liker selve stanga, at den ser pen ut og føles gre - se det var positivt.

Jeg synes det er interessant at de poengsetter utseende, eierglede, stangtube osv.

Jeg vil aldri innrømme at jeg er opptatt av at stanga ser bra ut eller har stor eierglede, men det gjør jeg altså. Men jeg innrømmer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengt meg litt opp i MOI faktisk. Eller, jeg har oppdaget at to stenger, like lange, samme totalvekt kan føles forskjellig ut. Etter at jeg kjøpte One 586, blei CRS'en min i 905 plutselig voldsomt topptung. Nå er jo det en halv fot forskjell akkurat her, men poenget er at det er en merkbar forskjell. Sagen er betydelig lettere å kaste med over lang tid og føles utrolig mye lettere på tross av at de så godt som veier det samme.

Så jeg skulle ønske MOI ble målt og opplyst oftere! Men det er meg. Crs'en synes jeg likevel er en utolig artig stang, men litt tung å bevege mot det jeg har fra før.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg kan ha misforstått:

 

ERN = Effective Rod Number - et uttrykk for stangas stivhet, altså hvor tungt snøre den vil passe til. Kan jo være nyttig å vite noe om, særlig hvis man netthandler

MOI = Moment Of Inertia - et uttrykk for stangas svingvekt, altså hvor mye kraft det skal til for å svinge den (lav MOI er bra). 

AA = Action Angle - et uttrykk for stangas bøyningskurve, altså hvor langt ned den bøyer seg under en gitt belastning. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AA er vinkelen som måles at tuppen har når stanga er belastet med så mye vekt at den bøyer seg 1/3 av stangens lengde nedover.

ERN beskriver vekten som skal til for at den skal bøye seg 1/3

Bare sånn for å presisere, eller spikke fliser eller kall det hva du vil

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...