Gå til innhold
  • 0

Hva gjør dere når forholdene ikke er optimale for tørrflue?


devi

Spørsmål

Tjobing. 

 

La oss si att dere er på fisketur, dere hadde i utgangpunktet tenkt å lure fisken med tørrflue. Men, så slår værgudene seg vrange. Hva fisker dere med i følgende situasjoner:

 

 

a ) Blikk stille vann, 0 vak, og 0 insekter på vannoverflaten.

b ) Det blåser ett lite knepp for mye til att insektene legger seg på vannskorpa (Dvs 0 vak og se) 

c ) Når det er en kombinasjon mellom vind og regn.

 

Kan nevne att jeg er helt fersk i fluefiske-gamet. Har en 4-er stang med 4-er snøre, sena er standard flytesnøre. Har kun klart kunststykke og lande 2 herlige ørreter med tørrflue, Så hva gjør dere erfarne fiskemenn? Drar hjem til sofaen? Kan man kanskje benytte våtfluer til noen av eksemplene over? 

 

Mvh Kronisk Uflaks. 

 

Edit: Fisker på skogsvann, elver har jeg ikke turt å bryne meg på enda, en ting av gangen, he-he,

Endret av devi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei Devi, så lenge du har en flue på eller i vannet så er det alltid en mulighet for å få fast fisk. Om det ikke er noe aktivitet på vannet så kan man prøve noen atraktorfluer eller legge en imitasjon der du har trua på at det finnes fisk. Samme med vind og vått vær egentlig, og våtfluer, nymfer og streamere kan være veldig effektivt når det er krusninger på vannet. Blir du kjent i de vannene du fisker så har du noenlunde peiling på hvor fisken går uansett forhold.

Og ikke frykt elva, for all del. Det kan være lettere å fiske i elv og har du en elv med fisk,så er det supert å trene på kasting, presentasjon, flyt og tilslag. Lykke til :-)

Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv drar jeg gjerne frem en streamer eller bare en kopp kaffe med klaging som tilbehør!  <<l  Er selv uerfaren men har hatt litt suksess med streamer når vinden blåser i ansiktet! Du sier du ikke har prøvd deg i elva, det er nemlig hit jeg helst drar hvis forholdene er dårlige for åpne vann, regn gir særlig bra fiske i elver i området mitt :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv om jeg fisker klart mest i saltvann, og da har et helt naturlig forhold til å finne fisken under vann,

Så stiller det seg helt annerledes i skogsvannene jeg har begynt å fiske i.

Var en liten tur i dag, og det var håpløse forhold, kald sterk vind, regn og kjølig... Tok vel knapt et kast.

Skal jeg først fiske brun ørret så skal jeg ha den opp i overflata. Jeg brukte anledningen til å gå litt rundt et par steder langs en del av et vann jeg ikke har vært tidligere. Fant noen plasser med potensiale!

Den korte tiden sola tittet frem så lå jeg på en sten og kjente sola varmet et lite øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Spørs hvor og når på året det er snakk om.

På vann så kan det lønne seg og prøve noen fluer du har trua på, maur, stankelbein, mus, stor vårflue el..

Men problemet er nok å få kastet ut fluene med en 4 stang når det er bra med vind..

I elv så har jeg nok prøvd streamer eller mus vis jeg har tro på at det er stor ørret der!

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hjertelig takk for gode tilbakemeldinger til alle sammen. <<l Skal ta motet til meg å prøve meg litt i elv bare jeg får vært på kastekurs! Har ett par oppfølgingsspørsmål:

 

Våtfluer, nymfer og streamere, hvordan fisker jeg med disse fluene? Festes de i enden slik som man gjør med tørrflue og lar den ligge relativt stille, eller skal det trekkes rolig inn? Sikkert ett tema det kan snakkes opp og ned om, men, helt basic hvordan gå frem.

 

Også en liten ting til, har sett flere snakke om å stripe flua, hva vil dette si? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når det gjelder våtfluer, nymfer og streamere så må du bare tilpasse deg etter hvor dypt /grunnt det er. Så er bare å variere inntrekket ditt. Det kan være lange jevne drag,korte rykk,la flua ligge i ro/synke og dra den opp mot overflaten igjen. Streamere kan du gjerne sette stor fart på, ofte det som trigger en voksen ørret. Det kan brukes opphengere eller bare en flue i enden av fortommen. I elv kan man bruke strømmene til å gi flua bevegelse og liv. Det viktigste du gjør er å komme deg ut i elva eller til vannet og prøve deg frem. Og ta gjerne med deg en som kan lære deg litt,det blir det mange koselige stunder ut av.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Våtfluer, nymfer og streamere, hvordan fisker jeg med disse fluene? Festes de i enden slik som man gjør med tørrflue og lar den ligge relativt stille, eller skal det trekkes rolig inn? Sikkert ett tema det kan snakkes opp og ned om, men, helt basic hvordan gå frem.

 

Også en liten ting til, har sett flere snakke om å stripe flua, hva vil dette si? 

 

Det finnes uendelige mengder stoff om når, hvorfor og hvordan du fisker med streamer, nymfer osv. Både her inne og i litteraturen. Søkefunksjonen på forumet eller google gir deg mye bedre svar enn hva jeg kan gi. For en nybegynner kan det virke som en monumental oppgave å løs på all teorien som finnes. For ikke å snakke om det å sette den ut i praksis.

 

Jeg foreslår at du skaffer deg noen små zonkere(sjekk fluedatabasen på ffs) eller wooly buggers i duse/mørke farger. Dette bør gå greit å lempe ut med stang og snøre i #4. Når du først har fått lagt en minizonker eller w.b. ute på vannet kan du nesten ikke gjøre noe galt. Om du setter deg ned og tar en joik eller trekker inn så raskt som du makter kommer du til å få fisk uansett! Gitt at du gjentar dette mange nok ganger og at det er fisk i vannet. Med mindre du er helt tilbakestående og har hukommelsen som en gullfisk, noe jeg velger å tro at du ikke har, kommer du til å legge merke til at enkelte måter å trekke inn på er mer givende enn andre, selv om dette kan variere fra tur til tur.

Etter hvert som du får litt fisk, og det kommer du til å gjøre med en mini-zonker, vedder jeg skjorta mi på at du legger merke til små detaljer om inntrekket, plassen du fisker på osv. og blir nysgjerrig på hvorfor noe funker bedre enn det andre. Du kommer til å lage dine egne teorier og det vil virkelig forundre meg om du ikke begynner å gå løs på litteraturen, litt etter litt, for å se om det er noe sammenheng med dine egne teorier. Vipps, så sitter du i klisteret og det er ingen vei tilbake. Plutselig har du lest rubbel og bit om streamerfiske og er blitt en real mink. Frem til du finner ut av det så prøv å variere inntrekket ditt så mye som mulig. Rykk og napp, jevnt, sakte, raskt, legg inn korte pauser, legg inn lange pauser. Prøv å ikke gjør det samme inntrekket to ganger, før du har kroket den første fisken. Drit i joike-metoden, selv om jeg har fått fisk på den også ;)

 

Å "stripe" flua vil si å trekke flua langs overflaten slik at den lager litt krusninger. Om du striper den jevnt og trutt danner den en V på samme måte som en båt som cruiser bortover. 

 

Det å stripe flua må ikke forveksles med å "strip'e" flua som man ofte hører i forbindelse med streamerfiske. Dette er et fancysmancy engelsk uttrykk som har sneket seg inn blant verdensvante fluefiskere. På norsk kaller vi det inntrekk eller noe slikt. Om fiskeguide eller fiskekompis står å hyler "du må strip'e raskere" er de ikke NØDVENDIGVIS interessert i at du skal rive av deg vaderne i hui og hast. Det kan være at de mener et raskere inntrekk vil gjøre susen. 

Endret av Emil
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Helt konge med slik hjelp! Tusen takk! Da skal jeg besøke ei sjappe som har utvalg av fluer - Har ikke startet og binde fluer selv enda, tror jeg skal prioritere kasteøving/fiske i sommer, så kan jeg prøve meg på litt binding til vintern når isen har lagt seg. Justerer dere hvor dypt flua skal gå med å justere fortommen? Lengre fortom jo dypere går flua? Siden jeg har flytesnøre på min stang. Også har jeg ett teit spm, går det ann og binde flere fluer på samme fortom? Mulig det blir som å banne i kirka, hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Helt konge med slik hjelp! Tusen takk! Da skal jeg besøke ei sjappe som har utvalg av fluer - Har ikke startet og binde fluer selv enda, tror jeg skal prioritere kasteøving/fiske i sommer, så kan jeg prøve meg på litt binding til vintern når isen har lagt seg. Justerer dere hvor dypt flua skal gå med å justere fortommen? Lengre fortom jo dypere går flua? Siden jeg har flytesnøre på min stang. Også har jeg ett teit spm, går det ann og binde flere fluer på samme fortom? Mulig det blir som å banne i kirka, hehe.

Lenger og tynnere fortom, samt tregere inntrekk vil gjøre at flua går dypere. Vekt på flua vil også hjelpe godt.

Fullt mulig å binde på flere fluer, men det blir dertil mer krøll også. Jeg velger på grunn av det å ikke bruke mer enn en.

Det er forøvrig sjelden det legger seg is på fjorden ;-)

Så det er stort sett alltid sesong for å fiske med flue!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det du beskriver der er som regel veldig tidlig eller veldig sent på sesongen. På våren er fisken sulten og du vil som regel få fisk hvis du fisker under vann.

Er tørrfluefiske så veldig morro hvis det ikke vaker? Vil råde deg til å ikke henge deg for mye opp i det at det er tørrfluefiske som gjelder.

Man kan alltids slenge ut ei ventemaur og sette seg godt til rette, det hender jeg gjør det. Men det er jo egentlig like kult som å fiske med mark og dupp.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruk tiden du er ute og forholdene ikke er optimale til å lære.

Jeg bruker mye tid når det ikke skjer mye på å oppsøke nye potensielle plasser, undersøke de plassene jeg har enda bedre, så jeg blir enda mer kjent med de, og jeg bruker mye tid på å studere biotop, og byttedyr på plassen, og hvordan disse oppfører seg og beveger seg.

Gjerne over perioder, så man blir kjent på en plass og hvordan den utvikler seg gjennom sesongen.

Grav litt i vegetasjonen rundt og under vann og se hva man finner.

Veldig mye nyttig man lærer da, samtidig som det er viktig og bruke litt tid på å nyte det å være ute.

Bare det å sitte i vannkanten og kjenne sola varmer litt i kroppen er viktig for kropp og sjel!

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tjobing. 

 

La oss si att dere er på fisketur, dere hadde i utgangpunktet tenkt å lure fisken med tørrflue. Men, så slår værgudene seg vrange. Hva fisker dere med i følgende situasjoner:

 

 

a ) Blikk stille vann, 0 vak, og 0 insekter på vannoverflaten.

b ) Det blåser ett lite knepp for mye til att insektene legger seg på vannskorpa (Dvs 0 vak og se) 

c ) Når det er en kombinasjon mellom vind og regn.

 

Kan nevne att jeg er helt fersk i fluefiske-gamet. Har en 4-er stang med 4-er snøre, sena er standard flytesnøre. Har kun klart kunststykke og lande 2 herlige ørreter med tørrflue, Så hva gjør dere erfarne fiskemenn? Drar hjem til sofaen? Kan man kanskje benytte våtfluer til noen av eksemplene over? 

 

Mvh Kronisk Uflaks. 

 

Edit: Fisker på skogsvann, elver har jeg ikke turt å bryne meg på enda, en ting av gangen, he-he,

Hvis utgangspunktet er å lure fisken med tørrflue i dine abc situasjoner så ville jeg brukt Daddy Long Leg.

Bruk en DLL som har ben i retning fremover også,og gjerne flere ben enn naturlig.

a:Vent på at spissen og fortommen legger seg under.Ikke dra i snøret da,men vent,vent,vent...

b:Samme flue,og da betyr det ikke så mye at fortommen og spissen legger seg under.

c:Prøv gjerne en DDL da også.Eller en Caddis som du stripper inn.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva med trykk, vindretning og forskjellige lokaliteter? Det er så mange faktorer som spiller inn her, men det viktigste er nok å prøve, føle/feile og leite seg fram til ting som fungerer.

Det er forresten like kult å få den til å ta i en våtfluesving med en March Brown Silver, som det er å lure den med langline-nymfing eller for den saks skyld rein "streamerdenging" - så lenge du har en liten anelse om hvor den befinner seg og at trua er der ;) 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er jeg kjent i vannet fisker jeg ofte av de stedene jeg har fått/sett fisk ved andre forhold. Om det er en attraktorflue ala Daddy Longlegs eller ei nymfe/streamer er vel litt vær og vindavhengig egentlig.

Er det et ukjent sted så har du vel valget mellom og

Gå gjennom flueboksen fra høyre til venstre og blindfiske , eller og sette deg og vente på livstegn

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis utgangspunktet er å lure fisken med tørrflue i dine abc situasjoner så ville jeg brukt Daddy Long Leg.

Bruk en DLL som har ben i retning fremover også,og gjerne flere ben enn naturlig.

a:Vent på at spissen og fortommen legger seg under.Ikke dra i snøret da,men vent,vent,vent...

b:Samme flue,og da betyr det ikke så mye at fortommen og spissen legger seg under.

c:Prøv gjerne en DDL da også.Eller en Caddis som du stripper inn.

 

Tanken var litt mer som om hva dere bruker når dere ikke har tørrflua på, slik at jeg fortsatt har en bitteliten mulighet for fisk. Siden jeg er såpass fersk er det kasteteknikken jeg satser mest på, samtidig som jeg prøver å lære meg hvilke innsekter som klekker når og hvor. Mye og sette seg inn i for en stakkar, hehe.  DDL og ny caddis står på innkjøpslista, takk :)

 

Det du beskriver der er som regel veldig tidlig eller veldig sent på sesongen. På våren er fisken sulten og du vil som regel få fisk hvis du fisker under vann.

Er tørrfluefiske så veldig morro hvis det ikke vaker? Vil råde deg til å ikke henge deg for mye opp i det at det er tørrfluefiske som gjelder.

Man kan alltids slenge ut ei ventemaur og sette seg godt til rette, det hender jeg gjør det. Men det er jo egentlig like kult som å fiske med mark og dupp.

 

 

Neida, tørrflue er ikke ett must i min bok, bare lurer litt på hva slags "taktikk" dere bruker når ingen ting tilsier att tørt er rette måten og angripe fisken på. Har ca 4,5 fisketurer med fluestanga enda, så prøver og nøste meg litt frem i hva som gjelder i visse situasjoner. (Slik at jeg kan fortsette med litt kastetrening og en bitteliten sjangse for fisk) Derfor jeg lurer litt på hva dere som er litt mer erfarene i gamet gjør. Og masse gode tips har jeg også fått, hjertelig takk til hele hurven :)

Endret av devi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...